US.II-PP-443/26/2005 - Stawka podatku od towarów i usług na roboty budowlane związane jedynie w części z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Nisku US.II-PP-443/26/2005 Stawka podatku od towarów i usług na roboty budowlane związane jedynie w części z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu

Pytanie podatnika

Spółka zwróciła się z pytaniem dotyczącym stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, w przypadku gdy jest ona związana tylko w części z budownictwem mieszkaniowym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005 r. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, ust. 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa z dnia 8.09.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko Podatnika dotyczące możliwości zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do całości robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, w przypadku gdy infrastruktura ta tylko w części związana jest z budownictwem mieszkaniowym.

Wnioskiem z dnia 8.09.2005 r. Przedsiębiorstwo z siedzibą w Nisku zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, m.in. naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego ustalono, że w odniesieniu do Wnioskodawcy spełnione są wymogi określone w cytowanym wyżej przepisie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Podatnik zawarł umowę na wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej. Z dokumentacji projektowej wynika, iż około 70% sieci kanalizacji sanitarnej związane jest z budownictwem mieszkaniowym, a 30% z innym budownictwem.

Pytanie podatnika

Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z wnioskiem o udzielenie interpretacji dotyczącej wysokości stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, w przypadku gdy infrastruktura ta tylko w części związana jest z budownictwem mieszkaniowym.

Stanowisko podatnika w sprawie

Podatnik stoi na stanowisku, że zastosowanie stawki 7% do całości robót jest uzasadnione, gdyż ustawa o podatku VAT nie rozstrzyga zagadnienia infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu w kategorii różnych stawek VAT.

Ocena prawna stanowiska podatnika

Stosownie do treści przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w robotach z zakresu budownictwa wykonywanych na terytorium RP po 1.05.2004 r. występują dwie stawki podatkowe: stawka podstawowa, tj. 22%, oraz stawka preferencyjna, tj. 7%. Przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a przywołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje do dnia 31.12.2007 r. stosowanie stawki 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą w myśl art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się roboty budowlane dotyczące zarówno inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu jak i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, zgodnie z art. 146 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy rozumie się:

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;

urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę;

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie określono trybu i sposobu wydzielania infrastruktury, która jest związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Należy jednak podkreślić, że przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zatem, w przypadku, gdy infrastruktura towarzysząca dotyczy zarówno budownictwa mieszkaniowego jak i pozostałego, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz pozostałym. Zrealizowana inwestycja winna być opodatkowana zgodnie z obowiązującymi dla danych obiektów stawkami podatku od towarów i usług, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej obsługującej budownictwo mieszkaniowe i 22% dla pozostałej części. Stanowisko powyższe jest zgodne ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów Departament Podatków Pośrednich przedstawionym w piśmie z dnia 18.03.2005 r. Nr PP1-811/67/05/JW/134/2005. Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe z przyczyn przedstawionych powyżej. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.

Ponadto tut. Organ informuje, że: Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do dnia zmiany przepisów. Z dniem zmiany przepisów interpretacja traci swoją ważność. Interpretacja ta nie jest dla podatnika wiążąca (art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Od niniejszego postanowienia przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem tutejszego Organu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 5,00 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika w znakach opłaty skarbowej gotówką lub bezgotówkowo.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl