US.II-423/1/2006 - Zakwalifikowanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w ramach prowadzonej sprzedaży premiowej w podatku dochodowym od osób prawnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu US.II-423/1/2006 Zakwalifikowanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w ramach prowadzonej sprzedaży premiowej w podatku dochodowym od osób prawnych

Pytanie podatnika

Czy wydatki poniesione w ramach prowadzonej sprzedaży premiowej mogą być zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych w pełnej wysokości?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku spółki z dnia 1.02.2006 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, postanawia uznać, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

W dniu 2.02.2006 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek spółki P. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów. Przedstawiając stan faktyczny sprawy spółka podaje, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów chemii budowlanej oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej tych wyrobów. W celu osiągnięcia wyższych przychodów zamierza zorganizować sprzedaż premiową skierowaną do sprzedawców wyrobów własnych w hurtowych i detalicznych punktach na terenie kraju. Spółka nie jest związana z tymi sprzedawcami umową o pracę ani umową - zleceniem czy też o dzieło. Pieniężne bony/karty premiowe po spełnieniu określonych w regulaminie warunków otrzymują osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zatrudnione u różnych pracodawców. W ramach prowadzonej akcji promocyjnej opracowany został regulamin premiowania, w myśl którego sprzedawca w trakcie trwania tej akcji jest zobowiązany do sprzedaży wyznaczonej przez producenta ilości towaru a wykonanie tego zadania gwarantuje otrzymanie nagrody w formie pieniężnych bonów/kart premiowych. Pytanie spółki brzmi: czy wydatki poniesione w ramach prowadzonej sprzedaży premiowej mogą być zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych w pełnej wysokości. W przedstawionym własnym stanowisku w sprawie spółka udzieliła na to pytanie odpowiedzi twierdzącej. Przystępując do rozpatrzenia wniosku organ podatkowy stwierdza, że w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

W obecnym stanie prawnym kwestię kosztów uzyskania przychodów reguluje art. 15 ust. 1 cytowanej na wstępie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić wtedy, jeżeli poniesione wydatki pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami i nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Sprzedaż premiowa jest działaniem marketingowym. Ponoszone przez spółkę wydatki na rzecz sprzedawców, stanowiące wymierną zachętę do zintensyfikowania handlu wyrobami tej spółki, zmierzają do zwiększenia przychodów i pozostają w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z tymi przychodami. Zważywszy, że katalog wyłączeń zawarty w art. 16 ust. 1 nie wymienia powyższych wydatków, stąd też mogą być one zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych w pełnej wysokości.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl