US.II-415/3/06 - Czy nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej są wolne od podatku dochodowego zgodne z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2006 r. Izba Skarbowa w Rzeszowie US.II-415/3/06 Czy nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej są wolne od podatku dochodowego zgodne z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 lutego 2006 r., który wpłynął do tutejszego organu w dniu 2 lutego 2006 r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez płatnika w powyższym wniosku jest nieprawidłowe.

W dniu 2 lutego 2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Z. sp. z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj.: czy nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów chemii budowlanej oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej tych produktów. W celu osiągnięcia wyższych przychodów spółka chce zorganizować sprzedaż premiową, skierowaną do sprzedawców swoich towarów w hurtowych i detalicznych punktach na terenie kraju. Ze sprzedawcami wyrobów spółki nie łączy umowa o pracę ani umowa zlecenie lub o dzieło. Pieniężne bony/karty premiowe po spełnieniu warunków otrzymają osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zatrudnione u różnych pracodawców. W myśl opracowanego regulaminu premiowania, klient jest zobowiązany w trakcie trwania akcji promocyjnej do sprzedaży wyznaczonej przez producenta odpowiedniej ilości towaru, określonej w regulaminie, a wykonanie założonej sprzedaży gwarantuje otrzymanie nagrody - bonów pieniężnych/kart premiowych. Odbiorcami sprzedaży premiowej są sprzedawcy towarów wyprodukowanych przez spółkę w hurtowniach i detalicznych punktach na terenie całego kraju. Zdaniem płatnika otrzymane przez uczestników nagrody premiowe w ramach prowadzonej akcji promocyjnej podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, jeśli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł. W przypadku, gdy wartość nagrody przekracza wyżej wymienioną kwotę, płatnik jest obowiązany pobrać 10-procentowy zryczałtowany podatek dochodowy.

W powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stany faktycznego wynika, iż świadczenia w postaci bonów pieniężnych/kart premiowych przyznane pracownikom podmiotów gospodarczych (hurtowni lub punktów detalicznych) związane są z organizowaną akcją promocyjną.

Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 1995 r. (znak: PO4/AK-722-1110/95) sprzedaż premiowa polega na tym, że do każdego sprzedawanego w danym okresie wyrobu dołączana jest nagroda. Polega więc ona na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów. Natomiast pismo Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 1998 r. (znak: PO2/HD6065/97/0912) wyjaśnia charakter sprzedaży premiowej jako nagroda w określonej wysokości przyznawana każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Jak wynika z powyższych definicji, sprzedaż premiowa charakteryzuje się m.in.:

*

powiązaniem przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów;

*

gwarancją otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Tak więc otrzymanych przez pracowników hurtowni lub punktów detalicznych bonów pieniężnych (kart premiowych z tytułu udziału w sprzedaży promocyjnej towarów nie można zakwalifikować do nagród związanych ze sprzedażą premiową opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), tj. w wysokości 10 % wartości. Nagrody te należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy za które uważa się między innymi nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17. Ponieważ otrzymane przez pracowników hurtowni lub punktów detalicznych bony pieniężne (karty premiowe) związane są z promocją sprzedawanych towarów, do otrzymanych przychodów będzie miał zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi, że wolne od podatku są wartości nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl