US.I/1-415/8/2007 - Czy wydatki poniesione z tytułu zakupu usług gastronomicznych można zakwalifikować jako koszty reprezentacji?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2007 r. Izba Skarbowa w Łodzi US.I/1-415/8/2007 Czy wydatki poniesione z tytułu zakupu usług gastronomicznych można zakwalifikować jako koszty reprezentacji?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. postanawia stanowisko w indywidualnej sprawie przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2007 r. (wpływ do tutejszego organu 15 marca 2007 r.) wg którego ponoszone w związku z organizowaniem spotkań marketingowych z kontrahentami wydatki na usługi gastronomiczne nie należy traktować jako kosztów reprezentacji, lecz jako koszty podstawowej działalności gospodarczej i w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reklamy - uznać za nieprawidłowe.

Przepis art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wnioskiem z dnia 8 marca 2007 r. wystąpił Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawiając następujący stan faktyczny.

We wniosku podał Pan, iż prowadzi działalność gospodarczą polegającą w głównej mierze na świadczeniu usług marketingowych oraz pośrednictwa handlowego produktów (naczyń kuchennych: garnki, rondle, patelnie itp.)

Działając w imieniu zlecającej firmy organizuje Pan rynek zamówień, prowadzi rozmowy, prezentacje i pośredniczy w załatwianiu jak największej liczby transakcji, które prowadzą do sprzedaży oferowanych przez firmę produktów.

Za wykonane usługi marketingowe oraz pośrednictwa handlowego otrzymuje Pan wynagrodzenie wyłącznie w wypadku sfinalizowania transakcji, zawartej za Pana pośrednictwem.

Określił Pan też, że postanowienia zawartej ze sprzedawcą umowy o współpracę są następujące:

"§ 1 pkt 1 - współpracownik zobowiązuje się do wykonywania następujących usług w imieniu i na rzecz Firmy:

-

organizowanie spotkań marketingowych,

-

sprzedaż,

-

pośredniczenie w sprzedaży,

-

znajdowanie nabywców,

-

przyjmowanie zamówień na wyroby będące przedmiotem obrotu Firmy, przy czym sprzedawcą towarów będzie zawsze Firma",

oraz zgodnie z "Regulaminem przeprowadzania prezentacji":

Prezentację przeprowadzamy w lokalu gastronomicznym (restauracja, kawiarnia) zapewniającym dobre warunki i atmosferę.

Podczas prezentacji gościom podajemy poczęstunek (obiad, kolacja), mający na celu uprzyjemnienie pokazu oraz zachęcenie potencjalnych klientów do złożenia zamówienia na wyroby sprzedawane przez firmę".

Według Pana wyjaśnień organizuje Pan spotkania z kontrahentami i ponosi wydatki na zakup "usług gastronomicznych", w skład których wchodzi wynajęcie sali, w której organizowane są spotkania w gronie osób zainteresowanych oferowanymi towarami oraz poczęstunek.

W trakcie tych spotkań prezentowane są produkty w sposób, który pozwala potencjalnym klientom na zapoznanie się z nimi w pełnym zakresie ich funkcjonalności, poprzez demonstrowanie możliwości przygotowywania potraw w oferowanych do sprzedaży produktach - naczyniach.

Według przytoczonej przez Pana definicji słownikowej "reklama" to: rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś, co jest podstawą omawianych działań marketingowych, natomiast "reprezentacja" oznacza: okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną.

Według Pana treść powyższego przepisu w sposób jednoznaczny wskazuje, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:

-

pozostają w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów, tzn. zostały poniesione w celu jego osiągnięcia;

-

poniesione wydatki na usługi gastronomiczne obiektywnie przyczyniają się do osiągnięcia przychodu, w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami będą Pana zdaniem zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Ich poniesienie według Pana wyjaśnień udokumentowane jest w sposób nie budzący wątpliwości: na każdym takim organizowanym przez Pana spotkaniu, uczestnicy potwierdzają przybycie i uczestnictwo.

Po zakończeniu każdego spotkania, sporządzany jest raport, który następnie przesyła Pan wraz ze spisanymi na tym spotkaniu (nie na każdym) umowami kupna do firmy, której własnością są oferowane produkty.

W związku z powyższym skierował Pan zapytanie, czy wydatki poniesione z tytułu zakupu usług gastronomicznych ma Pan zakwalifikować jako koszty reprezentacji i w związku z tym nie uwzględniać w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23, czy wydatki te, jako stanowiące podstawę Pana działalności gospodarczej będą podlegały zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów w całości?

Pana zdaniem ponoszone w związku z organizowaniem spotkań marketingowych z kontrahentami wydatki na usługi gastronomiczne, nie należy traktować jako koszty reprezentacji, lecz jako koszty podstawowej działalności gospodarczej i w związku z tym należy je w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reklamy.

Stanowisko tutejszego organu jest następujące.

Z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 23 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia reprezentacji. Według Słownika Języka Polskiego "reprezentacja" to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną". W odniesieniu do działalności gospodarczej reprezentacja jest rozumiana jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy, poprzez np. jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków.

Natomiast "reklama" według Słownika Języka Polskiego to "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję: środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi".

W związku z powyższym należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym poniesione przez Pana wydatki na zakup usług gastronomicznych mieszczą się w definicji pojęcia "reprezentacja" i w związku z tym są wydatkami, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te zostały poniesione w celu kształtowania pozytywnego wizerunku i podniesienia prestiżu Pana jako pośrednika handlowego (spełniają funkcję reprezentacyjną).

Ponadto tut. organ uważa, iż wydatki na wynajęcie sali pozostają w związku przyczynowym z osiąganymi przychodami i jako takie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko przedstawione we wniosku, że ponoszone przez Pana w związku z organizowaniem spotkań marketingowych z kontrahentami wydatki na usługi gastronomiczne nie należy traktować jako kosztów reprezentacji, lecz jako koszty podstawowej działalności gospodarczej i w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty - tut. organ uznaje za nieprawidłowe.

W myśl art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Jednocześnie tut. organ informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl