US I/1-415/18/2006 - Zakup usług gastronomicznych a wydatki na cele reprezentacji i reklamy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2006 r. Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim US I/1-415/18/2006 Zakup usług gastronomicznych a wydatki na cele reprezentacji i reklamy

Pytanie podatnika

Czy zakup usług gastronomicznych mieści się w zakresie wydatków na cele reprezentacji i reklamy i czy mogą być one zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu 0,25% przychodów?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. uznaje stanowisko przedstawione przez podatnika we wniosku z 03.10.2006 r. (wpływ do tut. organu 09.10.2006 r.) według którego w ciężar kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wydatki na zakup usług gastronomicznych jako wydatki na cele reprezentacji w ramach limitu 0,25% przychodów - za prawidłowe.

Przepis art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 09.10.2006 r. podatnik złożył do tut. organu wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawiając następujący stan faktyczny.

We wniosku podatnik podał, że Firma w której jest wspólnikiem dokonuje zakupu usług gastronomicznych na cele reprezentacji.

W związku z powyższym podatnik skierował zapytanie, czy zakup usług gastronomicznych mieści się w zakresie wydatków na cele reprezentacji i reklamy i czy mogą być one zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu 0,25% przychodów?

Zdaniem podatnika można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na zakup usług gastronomicznych w ramach przysługującego limitu 0,25% przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wg podatnika powyższe zakupy kwalifikują się do wydatków na cele reprezentacji, gdyż są związane z przyjmowaniem i poczęstunkiem delegacji i kontrahentów firmy.

Stanowisko tut. organu jest następujące.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Pojęcie "reprezentacji" i pojęcie "reklamy" nie jest unormowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z definicją zawartą w "Słowniku języka polskiego PWN (Warszawa 1981 r.) "reprezentacja" oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną, natomiast pojęcie "reklamy" zdefiniowane jest jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś.

Aby poniesione wydatki na reprezentację i reklamę mogły być uznane jako koszty uzyskania przychodów powinny być związane z prowadzoną działalnością i wpływać na uzyskany przychód. Do kosztów reprezentacji można zaliczyć koszty poczęstunku kontrahentów podmiotu gospodarczego.

Wydatki na odbycie spotkań z kontrahentami, dla celów podatkowych muszą być udokumentowane w sposób pozwalający na ich powiązanie ze zrealizowanymi transakcjami, bądź zawartymi umowami, czy odbytymi negocjacjami. Na podatniku ciąży obowiązek, aby z dowodu księgowego wynikał nie tylko fakt poniesienia wydatku lecz także uzasadnienie jego poniesienia. Podatnik powinien również dysponować innymi dokumentami wskazującymi na związek poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą np. załączając do faktury informacje o osobach zaproszonych na rozmowy i uczestniczących w spotkaniu, a także o przedmiocie i zakresie negocjacji handlowych.

W związku z powyższym w ocenie tut. organu, zakup usług gastronomicznych związanych z przyjmowaniem i poczęstunkiem delegacji i kontrahentów firmy może być uznany za koszt uzyskania przychodów do wysokości limitu określonego w art. 23 ust. 1 pkt 23 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodów.

Stanowisko podatnika odnośnie zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodu wydatków na zakup usług gastronomicznych jako wydatków na cele reprezentacji w ramach limitu 0,25% przychodów tut. organ uznaje - za prawidłowe.

W myśl art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Jednocześnie tut. organ informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl