UPO/443/313/04/RK - Opodatkowanie usługi transportu międzynarodowego

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2004 r. Urząd Skarbowy w Płocku UPO/443/313/04/RK Opodatkowanie usługi transportu międzynarodowego

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka wykonuje usługi transportowe polegające na przewozie towarów na trasie Hamburg-Warszawa, na zlecenie spedycji niemieckiej, która posiada NIP nadany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz na zlecenie spedycji polskiej. Z załączonych dokumentów przewozowych CMR oraz stanowiska spółki wynika, iż nadawcą towaru, który przewozi Spółka jest kraj spoza Wspólnoty (Chiny, Wietnam). W związku z powyższym Spółka uważa, że usługa transportowa wykonana na zlecenie spedycji niemieckiej nie podlega opodatkowaniu w Polsce, natomiast przewóz towarów na zlecenie spedycji polskiej podlega opodatkowaniu stawką 22%. Ponadto Spółka nie wie, czy faktura powinna być rozpisana na odcinek krajowy i zagraniczny.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej ustawą, miejscem opodatkowania usług transportowych co do zasady jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego między innymi rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy). Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa wyżej w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - jest list przewozowy lub dokument spedytorski (...), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), w zgodzie z art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2.

Kierując się w/w przepisami należy uznać, iż wykonywane przez spółkę usługi polegające na przewozie towarów, które pochodzą z krajów trzecich, tj. Chin i Wietnamu, odbieranych w Niemczech i wiezionych do Polski - spełniają ustawową definicję międzynarodowego transportu towarów i przy ich świadczeniu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na polskim terytorium (zgodnie z art. 5 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatnie świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów), proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, oczywiście pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w niniejszym piśmie. Należy również zauważyć, iż w opisanym stanie faktycznym, stawka podatkowa nie jest uzależniona od podmiotu zlecającego wykonanie usługi, a dla udokumentowania transportu międzynarodowego wystarczy dokument CMR (jeżeli z niego wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim) oraz faktura wystawiona przez przewoźnika.

Należność za wykonaną usługę transportu, wykazaną na fakturze VAT należy rozbić na dwie części: odcinek krajowy należy wykazać ze stawką 0 %, natomiast odcinek wykonany na terytorium Niemiec bez podatku VAT z adnotacją, iż odcinek ten, podlega opodatkowaniu poza terytorium kraju.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl