ULP-I/443-37/05 - Wysokość stawki podatku VAT stosowanej przy budowie i remoncie dróg gminnych w granicach administracyjnych miasta

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Lęborku ULP-I/443-37/05 Wysokość stawki podatku VAT stosowanej przy budowie i remoncie dróg gminnych w granicach administracyjnych miasta

Pytanie podatnika

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować przy budowie i remoncie dróg gminnych w granicach administracyjnych miasta?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Miasta zawartego w piśmie z dnia 11.10.2005 r. nr GM-7021-VAT-3219/05 (data wpływu 19.10.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 17.11.2005 r. nr GM-7041-VAT-3589/05 (data wpływu 21.11.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie stawki podatku VAT dla robót budowlanych i remontowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż Gmina Miasto jako inwestor, organizuje przetargi na wykonanie robót budowlanych w zakresie budowy, remontu oraz konserwacji dróg. Dla prawidłowej oceny składanych ofert przetargowych niezbędna jest podatnikowi znajomość wysokości stawki podatku od towarów i usług dotyczącej robót budowlanych i remontowych dróg, jako elementu składowego ceny. Obecnie przygotowywany jest przetarg nieograniczony na budowę odcinka ul. Spółdzielczej tj. od skrzyżowania z ul. Rutkowskiego do skrzyżowania z ul. Sucharskiego, w zakresie budowy jezdni, chodników, ścieżki rowerowej, oraz przebudowa kolidującej infrastruktury podziemnej.

Ulica Spółdzielcza jest drogą kategorii gminnej. Jej część, na odcinku od ul. Ks. Gracza do ul. Rutkowskiego ma wybudowaną jezdnię asfaltową i chodniki. Na tym odcinku ulicy zlokalizowane są budynki jednorodzinne. Odcinek ul. Spółdzielczej od ul. Rutkowskiego do ul. Harcerzy na nawierzchnię gruntową. Wzdłuż tego odcinka ulicy, od strony północnej zlokalizowane są ogrody działkowe, a od strony południowej działki budowlane z zabudową mieszkaniową jednorodzinną. Kolejny odcinek ul. Spółdzielczej, to odcinek od ul. Harcerzy do ul. Gen. St. Maczka przy którym od strony południowej znajdują się działki budowlane jednorodzinne, a od strony północnej droga ta graniczy poprzez rów melioracyjny z wydzielonymi działkami budowlanymi pod budownictwo jednorodzinne. Droga na tym odcinku nie jest urządzona a jej nawierzchnia jest gruntowa. Ostatni odcinek ul. Spółdzielczej, tj. od ul. Gen. St. Maczka do granic miasta jest drogą polną, przy której po jej obu stronach znajdują się łąki.

Wybudowanie odcinka ul. Spółdzielczej na odcinku od ul. Rutkowskiego do ul. Sucharskiego poprawi dojazd mieszkańcom do swoich domów, poprawi też komunikację mieszkańcom osiedla w obszarze Gen. St. Maczka, ul. Spółdzielczej i ul. Sucharskiego (osiedle Przy Torze), a także nowego osiedla (około 100 działek) domów jednorodzinnych przy ul. Harcerzy

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem:

W jakim zakresie należy stosować obniżoną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przy realizacji robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w zakresie budowy dróg?

Zdaniem podatnika, stawkę podatku od towarów i usług związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ustawodawca uregulował w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlanych dot. inwestycji w zakresie dróg, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do: robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Art. 146 ust. 3 ustawy o podatku VAT stanowi, iż przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się:

a) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

b) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

c) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-jeżeli są związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Obecnie nie istnieje żaden przepis wykonawczy, który uzupełniałby regulację prawną zawartą w art. 146 ust. 1 - 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zatem stosować dosłowne brzmienie przepisów ustawy.

Zgodnie więc z postanowieniem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) obniżona do wysokości 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym. Dla zastosowania wyżej wymienionego przepisu niezbędne jest jednak rozpoznanie czy roboty są wykonywane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Obowiązek rozpoznania spoczywa na inwestorze, który dokonać tego może na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej, by móc stwierdzić, czy istnieje związek realizowanej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym. Dla zastosowania preferencyjnej stawki 7% nie jest wystarczające ustalenie, że ulice stanowią dojazd do istniejącego i ciągle realizowanego budownictwa mieszkaniowego.

Definicja dróg określona została w ustawie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.). Zgodnie z przepisami w/w ustawy drogą publiczną jest droga zaliczana do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

- drogi krajowe

- drogi wojewódzkie

- drogi powiatowe

- drogi gminne

Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych powyżej należą do tej samej kategorii, co te drogi. Inwestycje w zakresie budowy - remontu dróg gminnych, o których mowa w art. 2 ustawy o drogach publicznych, są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze gminy. Droga taka nie jest więc bezpośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym, jej celem jest zapewnienie łączności pomiędzy poszczególnymi obszarami na terenie gminy. Próba przyporządkowania robót budowlanych dotyczących dróg gminnych, do kategorii robót budowlano - montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, mająca na celu umożliwienie stosowania obniżonej stawki podatku VAT, jest nieuzasadniona. Drogi gminne bowiem nie stanowią elementu zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście cyt. wyżej art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, są one elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy.

Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że a inwestycja będzie realizowana przez wybranego oferenta (wykonanie nawierzchni ulic, chodników, ścieżki rowerowej) wykonującego zamówienie gminy prowadzącej inwestycję w ramach jej własnych zadań zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu gminnych dróg i ulic. Budowa, remont i utrzymanie należy do zarządcy drogi jakim jest w odniesieniu do dróg gminnych - zarząd gminy (art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych).

Zatem roboty budowlano - montażowe dot. tych dróg (tzw. inwestycje drogowe) nie są prowadzone w ramach budownictwa mieszkaniowego i nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT. Drogi gminne nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, nie powstają w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście art. 146 ust. 3 ustawy o VAT (pomimo, że mogą przebiegać przez obszar zabudowany), lecz są elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na obszarze gminy. Do zaliczenia drogi do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu konieczne jest uznanie, że budowa, modernizacja, remont, ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego.

W świetle powyższego w przypadku budowy - remontu dróg gminnych będzie miała zastosowanie stawka 22% określona na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stawka podatku VAT w wysokości 7% będzie miała zastosowanie jedynie do budowy - remontu i modernizacji dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, które związane są stricte z budownictwem mieszkaniowym. Jedynie drogi wewnętrzne, a w szczególności drogi wewnątrzosiedlowe można zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jeżeli stanowią integralną część związanego z nim zadania inwestycyjnego i tylko w stosunku do takich robót można stosować stawkę 7%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia.

Referencje OP/005-0010/05/Z, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl