Ulgi podatkowe związane z organizacją turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów Ulgi podatkowe związane z organizacją turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012.

Szanowna Pani Marszałek! W związku z interpelacją złożoną przez panią Gabrielę Masłowską, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczącą m.in. kwestii ulg i zwolnień podatkowych udzielonych dla UEFA oraz wskazania skutków budżetowych wynikających z organizacji turnieju UEFA Euro 2012, uprzejmie wyjaśniam.

W dniu 28 lutego 2011 r. minister finansów wydał rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych rodzajów dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 52, poz. 267).

Rozporządzenie to zostało przygotowane w związku z koniecznością realizacji gwarancji nr 11 (potwierdzonej gwarancją nr 21) udzielonej przez ministra finansów w imieniu rządu Rzeczypospolitej Polskiej Unii Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA) w ramach procedury selekcyjnej państw ubiegających się o organizację Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012.

Dodatkowo uprzejmie wyjaśniam, iż niewykonanie gwarancji stanowiłoby istotne naruszenie postanowień umowy w sprawie organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA 2010/12 zawartej w dniu 2 maja 2007 r. pomiędzy Europejską Unią Piłkarską (UEFA) a Polskim Związkiem Piłki Nożnej oraz Ukraińską Federacją Piłki Nożnej przez organizatora, dające podstawę do jej rozwiązania ze skutkiem natychmiastowym.

W zakresie podatków dochodowych gwarancja nr 11 stanowi, iż zgodnie z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym oraz prawem obowiązującym członków Wspólnoty Europejskiej rząd Rzeczypospolitej Polskiej podejmie działania zmierzające do ustanowienia regulacji, zgodnie z którymi:

a) osoby delegowane (inne niż te, które będą rezydentami w Polsce, bez względu na ich zaangażowanie w UEFA Euro 2012) nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce z tytułu otrzymywanych przez nich płatności w związku z pracą lub świadczeniem usług, które wykonują w Polsce lub gdzie indziej w związku z UEFA Euro 2012,

b) UEFA nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce z tytułu jakichkolwiek dochodów, przychodów lub opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych lub innym podobnym podatkiem w związku z UEFA Euro 2012 i związanej z nim działalności, włączając w to w szczególności wynagrodzenie (w gotówce lub w naturze) płacone UEFA w związku ze sprzedażą praw marketingowych, praw medialnych i innych praw handlowych związanych z UEFA Euro 2012,

c) spółka organizująca przedsięwzięcie bez względu na to, czy będzie posiadała biuro w Polsce, będzie objęta zaniechaniem poboru podatku od dochodu, podatku od osób prawnych lub innych podobnych podatków w Polsce i jej przychody nie będą podlegały jakimkolwiek potrąceniom lub redukcjom w państwie gospodarza oraz jakiekolwiek świadczenia w naturze otrzymane lub mające być otrzymane przez UEFA, które będą przekazane lub w inny sposób otrzymane przez spółkę organizującą przedsięwzięcie nie będą podlegać opodatkowaniu,

d) dywidendy, opłaty serwisowe, opłaty licencyjne, dystrybucja na zakończenie lub inna dystrybucja realizowana przez spółkę organizującą przedsięwzięcie dla UEFA nie będzie podlegać jakiemukolwiek opodatkowaniu, potrąceniu lub innym redukcjom w Polsce.

W kwestii wskazania listy instytucji, podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, do których rozporządzenie ma zastosowanie, wyjaśniam, iż przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do dwóch grup podmiotów.

Pierwsza grupa obejmuje podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Zaniechanie poboru podatku dochodowego dotyczy jakichkolwiek dochodów tych podatników uzyskanych w związku z organizacją turnieju finałowego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Są to Unia Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA) oraz utworzone zgodnie z prawem szwajcarskim podmioty, których UEFA jest jedynym udziałowcem lub akcjonariuszem. Tak określona definicja obejmuje również utworzoną w 2010 r. spółkę UEFA Events SA, powołaną do współorganizowania w imieniu UEFA wspólnie z federacjami krajowymi Polski i Ukrainy turnieju finałowego UEFA Euro 2012. Inną spółką całkowicie zależną od UEFA, którą obejmie zaniechanie poboru podatku, jest UEFA Media Technologies SA (UMET).

W odniesieniu do tej grupy podmiotów zaniechaniem objęte zostaną dochody (przychody) uzyskane pomiędzy dniem 1 stycznia 2010 r. a dniem 31 grudnia 2012 r.

Druga grupa obejmuje osoby fizyczne. Ich dochody podlegać będą zaniechaniu poboru wyłącznie w takim zakresie, w jakim zostały uzyskane w związku z wykonywaniem pracy lub świadczeniem usług w związku z turniejem finałowym UEFA Euro 2012, w tym też na rzecz jego organizacji. Zaniechanie poboru podatku dotyczy jedynie osób delegowanych przez UEFA lub jej spółki zależne w celu zorganizowania turnieju finałowego UEFA Euro 2012 oraz tych, które otrzymały akredytację UEFA. Wśród tych ostatnich można wskazać na takie kategorie osób, bez których turniej nie mógłby się odbyć jak: piłkarze, sędziowie, trenerzy, członkowie sztabu medycznego drużyn biorących udział w turnieju. Zaniechaniem objęte zostaną osoby, które przybędą na terytorium Polski wyłącznie w celu wykonywania pracy lub świadczenia usług w związku z turniejem UEFA Euro 2012. Nie będzie ono jednakże dotyczyć tych spośród nich, które są polskimi rezydentami, niezależnie od faktu wykonywania ww. czynności. Decydujący o zaniechaniu jest zatem status danej osoby (rezydent - nierezydent) ustalany na moment przybycia na terytorium RP w celu wykonywania pracy lub świadczenia usług w związku z turniejem.

W odniesieniu do osób delegowanych zaniechaniem objęte zostały dochody (przychody) uzyskane pomiędzy I stycznia 2010 r. a 31 grudnia 2012 r. W odniesieniu do pozostałych osób fizycznych zaniechaniem objęte zostały dochody (przychody) uzyskane w roku 2012.

Wyjaśniam również, iż wejście w życie przepisów rozporządzenia nie spowodowało konieczności ponoszenia przez sektor finansów publicznych żadnych wydatków. Z uwagi na incydentalny charakter wydarzenia, którego dotyczy projektowane rozporządzenie, nie jest możliwe oszacowanie ubytku dochodów sektora finansów publicznych związanych z tym rozporządzeniem. Rozpatrując ten aspekt nie można jednakże nie brać pod uwagę faktu, iż ubytek dochodów budżetu państwa czy też budżetów jednostek samorządu terytorialnego ma w tym konkretnym przypadku wyłącznie potencjalny charakter. Mianowicie dochody, których dotyczy zaniechanie, w ogóle nie wystąpiłyby, gdyby do turnieju nie doszło. A, jak wyżej wskazano, udzielenie przez rząd Rzeczypospolitej Polskiej w ramach procedury selekcyjnej państw ubiegających się o organizację Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 gwarancji nr 11 i jej realizacja było warunkiem koniecznym do organizacji tego turnieju w Polsce. Realizacja postanowień gwarancji podatkowych jest zatem podyktowana obowiązkiem wynikającym z respektowania rządowych zobowiązań.

Natomiast w kwestii ustalenia wysokości spodziewanych przychodów budżetowych z danin publicznoprawnych wyjaśniam, iż organizacja Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 ma długofalowe skutki gospodarcze, co w konsekwencji powinno zaowocować wzrostem dochodów polskich przedsiębiorców i płaconego od tych dochodów podatku dochodowego. Prognozę na temat wpływu turnieju finałowego UEFA Euro 2012 na wzrost polskiego PKB (a w konsekwencji wpływów podatkowych) przedstawia, przygotowany na zlecenie PL.2012 sp. z o.o. (spółki celowej ministra sportu i turystyki), dokument pt. "Raport na temat wpływu przygotowań i organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 na gospodarkę Polski".

Dodatkowo wyjaśniam, iż zadanie inicjowania, koordynowania i prowadzenia działań niezbędnych do przygotowania, organizacji oraz promocji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™ zostało powierzone ministrowi sportu i turystyki - § 1a rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra sportu i turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602).

W celu realizacji powyższych zamierzeń minister sportu i turystyki utworzył w kierowanym przez siebie resorcie Biuro do Spraw Euro 2012 oraz powołał m.in. spółkę celową PL.2012 sp. z o.o., której zadaniem jest prowadzenie, koordynowanie i kontrola przygotowań do turnieju, w tym prowadzenie stosownej działalności informacyjnej.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz. U. z 2010 r. Nr 26, poz. 133, z późn. zm.) do członków zarządu i rady nadzorczej spółki celowej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z późn. zm.).

Zasady przyznawania wynagrodzenia o charakterze premiowym członkom zarządów spółek PL.2012 sp. z o.o. i Narodowe Centrum Sportu sp. z o.o. są określone w kontraktach menedżerskich zawartych przez właściwe organy spółki z członkami zarządu.

Jednocześnie informuję, że wynagrodzenie spółek celowych ujęte jest w planie finansowym dysponenta części 25: Kultura fizyczna.

Kontrakty menedżerskie członków zarządu spółki Narodowe Centrum Sportu sp. z o.o. zostały zamieszczone 28 lutego 2012 r. na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Sportu i Turystyki (www.bip.msit.gov.pl) w zakładce: Kontrakty członków zarządu NCS sp. z o.o. Kontrakty menedżerskie członków zarządu spółki PL.2012 zostały zamieszczone 29 lutego 2012 r. na stronie internetowej spółki (www.2012.org.pl) w zakładce: Kontrakty menedżerskie zarządu - informacja spółki PL.2012.

Mam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia uzna pani poseł za satysfakcjonujące.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl