Ulga remontowa

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2006 r. Ministerstwo Finansów Ulga remontowa

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 4119 w sprawie wprowadzenia zmiany do przepisów o ulgach budowlano-remontowych.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazaną przy piśmie z dnia 22 sierpnia 2006 r. interpelację Pana Posła Krzysztofa Liska w sprawie wprowadzenia zmiany do przepisów o ulgach budowlano-remontowych, uprzejmie informuję.

Ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956, z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2004 r. uchylono przepisy regulujące tzw. ulgę remontowo-modernizacyjną. Jednocześnie, w art. 12 tej ustawy, ustawodawca zagwarantował prawa nabyte do przedmiotowej ulgi aż do końca 2005 r., tj. do upływu trzyletniego okresu, na który określony został limit odliczeń.

Podstawę prawną korzystania z omawianej ulgi stanowił, do końca 2003 r., art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.). Zgodnie z jego brzmieniem obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. odliczeniu od podatku podlegały wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Zatem do wydatków na remont i modernizację lokalu (budynku) mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego zaliczane były również wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.

Niezależnie jednak od powyższego pragnę zauważyć, iż zobowiązania członków wspólnot mieszkaniowych czy spółdzielni mieszkaniowych do dokonywania wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wynikają z odrębnych - od przepisów ustawy podatkowej - regulacji. Z wpłat na poczet funduszu remontowego finansowane są inwestycje remontowe wspólnot oraz spółdzielni mieszkaniowych. Trudno zatem dostrzec związek pomiędzy likwidacją ulgi remontowo-modernizacyjnej a spadkiem ilości prac remontowych prowadzonych przez wspólnoty mieszkaniowe czy spółdzielnie mieszkaniowe. Uchylenie przepisów dotyczących omawianej ulgi pozostaje bowiem bez wpływu na kwoty wpłat na fundusz remontowy, które zobowiązani są uiszczać członkowie wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych. Niemniej jednak należy zauważyć, iż rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy 732) przewiduje przede wszystkim wprowadzenie skal podatkowych na lata 2007-2008 uwzględniających waloryzację progów i kwoty zmniejszającej podatek, a od 2009 r. wprowadzenie dwustopniowej skali podatkowej ze stawkami 18% i 32%, która wpłynie na zmniejszenie obciążeń podatkowych dla ogółu podatników. Powyższe zmiany nie będą neutralne dla wielkości wpływów z tego podatku, dlatego też dla zniwelowania tych negatywnych konsekwencji projekt zakłada dalsze ograniczenie istniejącego katalogu ulg i zwolnień, przy zachowaniu praw nabytych. Należy jednocześnie zauważyć, iż stopniowe ograniczanie ulg i odliczeń, w tym mieszkaniowych, ma bezpośredni wpływ na uproszczenie systemu podatkowego, a jego usprawnienie jest jednym z celów rządu.

Pragnę podkreślić, iż wspieranie obywateli przez państwo w ich dążeniu do poprawy warunków mieszkaniowych nie musi odbywać się jedynie poprzez system podatkowy.

W świetle powyższego propozycje zmierzające do wprowadzania nowych ulg podatkowych należy traktować jako sprzeczne z kierunkiem zmian w podatkach zainicjowanych przez rząd.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl