UC 372000-PA-055-2/05/KZ/KA - Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2005 r. Urząd Celny w Elblągu UC 372000-PA-055-2/05/KZ/KA Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 13 § 1 ust. 1, art. 217 i art. 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8/2005, poz. 60), art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie wykazu i terytorialnego zasięgu działania urzędów celnych i izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie akcyzy na terytorium kraju (Dz. U. Nr 82, poz. 751 z późn. zm.), po rozpoznaniu sprawy dotyczącej wniosku strony z dnia 27 stycznia 2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 16 lutego 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,

Uznaję

stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 27 stycznia 2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2005 r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8/2005, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacja ta zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa i następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie (art. 14a § 3 i § 4 ordynacji podatkowej). Podatnik żądaniem z dnia 27 stycznia 2005 r. (wpływ do UC 28 stycznia 2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2005 r. (wpływ do UC 17 lutego 2005 r.) zawnioskował o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującej sprawie:

1. Wskazanie przepisów prawa podatkowego, na podstawie których od dnia 1 maja 2004 r. podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w sytuacji, kiedy w momencie składania deklaracji podatkowej posiada dokumenty potwierdzające dostawę towaru do odbiorcy unijnego.

Zdaniem pytającego, w przepisach regulujących zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym obowiązujących od 1 maja 2004 r., brak jest podstaw prawnych wskazujących na obowiązek zapłaty akcyzy od dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych o ile podatnik w momencie składania deklaracji podatkowej posiada dokumenty potwierdzające dostawę towaru do odbiorcy unijnego w związku z czym nie dotyczy go w takiej sytuacji tryb określony w art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), tj. procedura zwrotu akcyzy na wniosek podmiotu, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju.

Po dokonaniu analizy przedstawionego stanu faktycznego, treści pytania i stanowiska wnioskodawcy w kontekście obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Celnego w Elblągu dokonał rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie w oparciu o następujące przepisy prawa:

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego (tj. terytorium państwa członkowskiego WE, które według prawa Wspólnoty jest traktowane jako terytorium tego państwa członkowskiego dla celów stosowania przepisów dotyczących wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, z wyłączeniem terytorium kraju - art. 2 pkt 5 w/w ustawy). Wyroby akcyzowe niezharmonizowane stanowią zaś wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane (art. 2 pkt 3 w/w ustawy). Pełny wykaz wyrobów podlegających akcyzie określony został w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, natomiast wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określony został w załącznika nr 2 do tej ustawy.

Na podstawie przepisu art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlegają nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Tak więc w przypadku dokonywania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych od których kwota akcyzy nie została określona lub zadeklarowana w należytej wysokości - powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. Zgodnie zaś z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne, oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Ze względu na przepis szczególny jaki stanowi wobec art. 11 przepis art. 80 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, wymieniający w sposób zawężający - enumeratywnie jako podatników akcyzy od samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju (stanowiących również wyrób akcyzowy niezharmonizowany wymieniony w poz. 59 zał. nr 1 do w/w ustawy) wyłącznie:

a) podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju

b) importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego,

samochody osobowe stanowią jedyny wyrób akcyzowy niezharmonizowany, w przypadku którego dokonanie jego dostawy wewnątrzwspólnotowej nie podlega akcyzie. W pozostałych przypadkach poza wymienionymi w art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym tj. gdy kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości w związku z wykonaniem wcześniej innej czynności podlegającej opodatkowaniu wymienionej w art. 4 ust. 1-3 w/w ustawy - z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych bezwzględnie powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie. Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wykonania czynności. Jedynie w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem jej wydania (art. 6 ust. 5 w/w ustawy). Podstawą opodatkowania w dostawie wewnątrzwspólnotowej (w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania) jest zaś zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - kwota należna z tytułu dostawy wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego. W przypadku wyrażenia stawki akcyzy w kwocie na jednostkę wyrobu (np. energia elektryczna), podstawą opodatkowania jest ilość wyrobów akcyzowych (art. 10 ust. 2 w/w ustawy). Stawka akcyzy na wyroby akcyzowe niezharmonizowane wynosi 65% podstawy określonej w art. 10, z wyjątkiem stawki na energię elektryczną która wynosi 0,02 zł za 1 kWh (art. 75 ust. 1 i 2 w/w ustawy). Korzystając z delegacji zawartej w art. 71 ust. 5 w/w ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), w którym obniżył stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych do poziomu określonego w załączniku nr 2 przedmiotowego rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych (2 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia). Zgodnie zaś z przepisem art. 18 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnicy obowiązani są składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego zwane dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Art. 19 ust. 1 w/w ustawy stanowi natomiast, iż podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej. Tak więc w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (z wyłączeniem wyjątków opisanych powyżej) istnieje bezwzględny ustawowy obowiązek zapłaty akcyzy od tej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym bez względu na to, czy w chwili składania deklaracji podatkowej podatnik posiada dokumenty potwierdzające wykonanie dostawy tych wyrobów do innego państwa członkowskiego. Co więcej przepis art. 77 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nakłada na podatników dokonujących dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, obowiązek posiadania takich dokumentów. Dopiero przepis art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym daje podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, uprawnienie do zwrotu tej akcyzy - w trybie i na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673) wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 77 ust. 4 w/w ustawy. Wskazany w przywołanym wyżej przepisie art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym zwrot: "od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju" oznacza zaś zasadniczy warunek uprawnienia podmiotu do złożenia wniosku o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Tak więc stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie zawarte w pytaniu nie może zostać uznane za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe postanowiłem jak w sentencji.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Elblągu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zgodnie z treścią art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do ewentualnego zażalenia należy załączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł., od zażalenia oraz po 0,50 zł. od każdego załącznika.

Zastępca Naczelnika

Urzędu Celnego w Elblągu

Krzysztof Pestka.

Opublikowano: www.olsztyn.uc.gov.pl