U.S.XIII-415/35-I/204/05 - Wydatki na cele mieszkaniowe

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2006 r. Urząd Skarbowy w Suwałkach U.S.XIII-415/35-I/204/05 Wydatki na cele mieszkaniowe

Pytanie podatnika

Czy opłaty poniesione w 2005 r. w celu uzyskania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy stanowią wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, spełniające kryterium oszczędności wycofanych z Kasy Mieszkaniowej, wydatkowanych zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez Kasę Mieszkaniową?

Pismem z dnia 28.11.2005 r., uzupełnionym w dniu 05.12.2005 r., zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny. W roku podatkowym 2005, w związku z zakończeniem okresu oszczędzania w Kasie Mieszkaniowej na rachunku oszczędnościowo-kredytowym prowadzonym przez Bank Pekao S.A., poniósł Pan wydatki związane z nabyciem działki budowlanej i założeniem dla tej działki księgi wieczystej jak również wydatki związane z ubieganiem się o wydanie decyzji o warunkach zabudowy na ww. działce. Do wniosku o interpretację dołączył Pan:

1) kserokopię wypisu aktu notarialnego Rep. A Nr.../2005 z dnia 07.09.2005 r., potwierdzającego nabycie w drodze zakupu działki o Nr..., opisanej jako nieruchomość niezabudowana, położona w mieście Suwałki, w obrębie Nr..., dla której brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

2) kserokopię decyzji Prezydenta Miasta Suwałk znak: AGP.../05 z dnia 23.11.2005 r. o warunkach zabudowy ww. działki,

3) kserokopię zawiadomienia znak: Dz. KW./.../05 z dnia 22.09.2005 r. Sądu Rejonowego w Suwałkach VI Wydziału Ksiąg Wieczystych o założeniu - na Pana wniosek - nowej księgi wieczystej dla ww. działki.

Poczuwając się do obowiązku wydatkowania w bieżącym roku oszczędności wycofanych z Kasy Mieszkaniowej na "cel mieszkaniowy" przedstawia Pan jednocześnie wątpliwości, czy wszystkie wyszczególnione w piśmie wydatki, w tym wydatki planowane a jeszcze nie poniesione (np. materiały budowlane), mogą być w ten sposób zakwalifikowane.

Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. w sentencji postanowienia ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Mając powyższe na uwadze każde z zagadnień należało potraktować jako indywidualną sprawę będącą przedmiotem zapytania.

Jednym z przedstawionych zagadnień są wydatki poniesione w 2005 r., związane z ubieganiem się o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy. Do wydatków tych zaliczył Pan: opłaty za wyplot mapy i wypis dotyczący ustalenia warunków zabudowy, opłaty za warunki techniczne wodno-kanalizacyjne, wpłaty za opłaty przyłączeniowe energetyczne.

Zwraca się Pan z zapytaniem, czy do wydatków związanych z celem mieszkaniowym może Pan zaliczyć ww. opłaty. Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie, stwierdzając iż powyższe koszty mogą być zaliczone " jako wydatki związane z przeznaczeniem na cel mieszkaniowy", przy czym we wniosku z dnia 28.11.2005 r. jako cel wydatków mieszkaniowych wskazał Pan zakup działki, natomiast w uzupełnieniu z dnia 05.12.2005 r. budowę budynku mieszkalnego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Regulacje prawne co do okoliczności powodujących utratę przez podatnika ulgi z tytułu systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej zostały zawarte w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509). Zgodnie z powołanym art. 6 ust. 1 ww. ustawy - przepis art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 1 stycznia 2002 r. Z kolei przepis art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 styczniem 2002 r. stanowił, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od podatku wydatków, o których mowa w ust. 2 tego przepisu, tj. poniesionych na systematyczne gromadzenie oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, a następnie:

- wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez kasę (art. 27a ust. 13 pkt 4),

przeniósł uprawnienia do rachunku oszczędnościowo-kredytowego na rzecz osób trzecich, z wyjątkiem dzieci własnych lub przysposobionych (art. 27a ust. 13 pkt 5)

- do podatku należnego za rok w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Zatem obowiązek zwrotu ulgi podatkowej w kwotach odliczonych przez Pana w rocznych zeznaniach podatkowych nie wystąpi, o ile wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania zostanie wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez kasę. Wydatkowanie oszczędności winno nastąpić w tym samym roku podatkowym, w którym doszło do ich wycofania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) " Przez zawarcie umowy o kredyt kontraktowy osoba fizyczna zobowiązuje się do systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej przez czas oznaczony, a bank prowadzący kasę mieszkaniową - do przechowywania oszczędności i udzielenia po upływie tego okresu, z zastrzeżeniem art. 12 i 13, długoterminowego kredytu na cele mieszkaniowe". Cele mieszkaniowe definiuje ust. 2 tego przepisu i są to służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy:

1) nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość,

2) uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,

3) remont domu albo lokalu, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania,

4) spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,

5) nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny kredytobiorcy.

Wśród celów mieszkaniowych określonych jak wyżej nie wymienia się opłat, o jakich mowa w Pana zapytaniu, związanych z ubieganiem się o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy.

Ustawodawca uznał za taki cel między innymi "nabycie, budowę...domu", " nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego", co sprowadza się wyłącznie do wydatków bezpośrednio związanych z nabyciem działki lub domu oraz wydatków poniesionych na budowę domu. Wskazane w zapytaniu opłaty za wyplot mapy i wypis dotyczący ustalenia warunków zabudowy, opłaty za warunki techniczne wodno-kanalizacyjne jak również wpłaty za opłaty przyłączeniowe energetyczne - dotyczą kosztów poniesionych po nabyciu działki, ale przed planowaną inwestycją budowy domu, w celu ustalenia na Pana wniosek warunków zabudowy na ww. działce wobec braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Należy nadmienić, iż zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym stanowi zatem etap poprzedzający uzyskanie pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego. Wszelkie opłaty poniesione w celu wydania takiej decyzji nie stanowią wydatków mieszkaniowych w rozumieniu cyt. wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.

Reasumując, tut. organ podatkowy nie podziela Pana stanowiska o możliwości zaliczenia do wydatków poniesionych w 2005 r. zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez Kasę Mieszkaniową - wydatków związanych z ubieganiem się o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach informuje, iż załączone do wniosku o udzielenie interpretacji dokumenty w postaci kserokopii wypisu aktu notarialnego Rep. A Nr.../2005 z dnia 07.09.2005 r., kserokopii decyzji Prezydenta Miasta Suwałk znak: AGP.../05 z dnia 23.11.2005 r. oraz kserokopii zawiadomienia znak: Dz. KW./.../05 z dnia 22.09.2005 r. Sądu Rejonowego w Suwałkach VI Wydziału Ksiąg Wieczystych - nie podlegały ocenie przez tutejszy organ podatkowy.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - art. 14b § 2 ww. ustawy.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które były przedmiotem interpretacji.

Na niniejsze postanowienie stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl