U.S.28.I/443-7/06 - Czy otrzymaną nagrodę pieniężną w ramach sprzedaży premiowej należy opodatkować podatkiem od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2006 r. Urząd Skarbowy w Sochaczewie U.S.28.I/443-7/06 Czy otrzymaną nagrodę pieniężną w ramach sprzedaży premiowej należy opodatkować podatkiem od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 27 czerwca 2006 roku - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie postanawia uznać, że stanowisko Strony w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nagrody w postaci bonu towarowego, otrzymanej w ramach sprzedaży premiowej "Wynagradzamy zakupy w Makro" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą o charakterze; sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach. Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupu towarów m.in. w Makro Cash Carry. Po zakończonym miesiącu, w przypadku gdy w danym miesiącu wartość zakupów osiąga ustalone uprzednio minimum "Makro" wydaje swoim kontrahentom bon towarowy w ramach promocji "Wynagradzamy zakupy w Makro". Otrzymaną nagrodę dla celów podatku dochodowego Spółka ewidencjonuje po stronie przychodów, natomiast nie nalicza i nie odprowadza od uzyskanej premii pieniężnej podatku od towarów i usług.

2. Przedmiot interpretacji. Czy otrzymaną nagrodę pieniężną w ramach sprzedaży premiowej "Wynagradzamy zakupy w Makro" należy opodatkować podatkiem od towarów i usług?

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem Strony obowiązek taki nie występuje, gdyż otrzymana premia nie ma wpływu na obniżenie cen nabywanych towarów, nie odnosi się do konkretnej transakcji lub towaru, stanowi ona nagrodę za dobrą współpracę między kontrahentami.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podatnik słusznie twierdzi, że otrzymana premia pieniężna w postaci bonu towarowego nie jest w myśl art. 29 ustawy - rabatem zmniejszającym obrót, gdyż nie jest związana z konkretną dostawą - nie ma bezpośredniego wpływu na wartość tej dostawy.

Bon został udzielony w efekcie osiągnięcia przez Spółkę pewnego pułapu zakupów. Zatem otrzymana premia nie ma charakteru dobrowolnego, a jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego i jest rodzajem wynagrodzenia za zachowanie się nabywcy w stosunku do podmiotu dokonującego dostawy i organizującego akcję promocyjną. Oznacza to, że bon o określonej wartości jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi w postaci realizacji zakupów na ustalonym poziomie.

Reasumując, otrzymana przez Spółkę premia pieniężna nie jest w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług rabatem, ale jest zapłatą za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegających opodatkowaniu tym podatkiem na ogólnych zasadach.

W związku z powyższym stanowisko Strony zajęte we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zauważa, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wydania niniejszego postanowienia.

W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie mniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl