Stanowisko wspólne w sprawie stosowania art. 23 ust. 4 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2016 r. Główny Urząd Geodezji i Kartografii Stanowisko wspólne w sprawie stosowania art. 23 ust. 4 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi prawidłowego stosowania art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, z późn. zm.) dotyczącego obowiązku przekazywania przez organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego do starostów uwierzytelnionych kopii zatwierdzonych projektów zagospodarowania działki lub terenu Główny Geodeta Kraju oraz Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego przedstawiają następujące stanowisko.

Organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz nadzoru budowlanego są obowiązane przekazywać staroście odpisy wydanych przez siebie pozwoleń na budowę budynku, pozwoleń na użytkowanie budynku, drogi lub linii kolejowej oraz decyzji w sprawie rozbiórek budynku (zob. art. 23 ust. 3 pkt 1 lit. i-k ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne). Odpisy decyzji przekazuje się wraz z załącznikami oraz innymi dokumentami stanowiącymi integralną ich część. Ponadto powyższe organy są obowiązane przekazywać staroście odpisy przyjętych: zgłoszeń budowy budynku, zawiadomień o zakończeniu budowy budynku oraz zgłoszeń rozbiórki budynku, o których mowa odpowiednio w art. 30, art. 54 oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. -Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), oraz zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania budynku lub jego części, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy - Prawo budowlane (zob. art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne).

Artykuł 23 ust. 4 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne stanowi ponadto, że wraz z odpisami decyzji administracyjnych, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 1 lit. i-m ustawy -Prawo geodezyjne i kartograficzne, oraz odpisami zgłoszeń, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, powinny być przekazywane uwierzytelnione kopie zatwierdzonych projektów zagospodarowania działki lub terenu. Natomiast zgodnie z Prawem budowlanym, projekt zagospodarowania działki lub terenu dołącza się jedynie w przypadku wniosku o pozwolenie na budowę oraz do zgłoszeń budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b, 19, 19a i 20 ustawy - Prawo budowlane, zgłoszeń budowy obiektów małej architektury w miejscach publicznych i zgłoszeń przebudowy, o której mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1b ustawy -Prawo budowlane (zob. art. 30 ust. 3, 4, 4b i 4c oraz art. 33 ust. 2 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane). Tym samym do pozostałych zgłoszeń oraz do zawiadomień o zakończeniu budowy, pozwoleń na użytkowanie i decyzji w sprawie rozbiórki nie załącza się projektów zagospodarowania działki lub terenu, w konsekwencji organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w tych przypadkach nie mają możliwości przekazania uwierzytelnionych kopii zatwierdzonych projektów zagospodarowania działki lub terenu, ponieważ nimi w przedmiotowych przypadkach nie dysponują.

Mając powyższe na uwadze oraz przepisy art. 3 pkt 6 i 12 ustawy - Prawo budowlane, a także to, że przepisy art. 23 ust. 3 pkt 1 lit. i-k oraz pkt 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, w kontekście pozwoleń na budowę oraz zgłoszeń budowy, dotyczą wyłącznie budynków, trzeba przyjąć, że art. 23 ust. 4 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne ma zastosowanie jedynie w przypadku:

1)

pozwolenia na budowę budynku;

2)

zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a oraz 2b ustawy - Prawo budowlane.

Jednocześnie należy podkreślić, że do odpisów decyzji administracyjnych, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 1 lit. i-k ustawy- Prawo geodezyjne i kartograficzne, oraz do odpisów zgłoszeń, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, organy administracji architektoniczno-budowlanej nie mają obowiązku dostarczania innych załączników niż uwierzytelnione kopie zatwierdzonych projektów zagospodarowania działki lub terenu.

Warto również nadmienić, że w przypadku, gdy organem administracji architektoniczno-budowlanej jest starosta, przepisów o obowiązkach przekazywania odpisów decyzji i zgłoszeń nie stosuje się (zob. art. 23 ust. 6 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne). Sposób informowania o zaistnieniu opisanych decyzji i zgłoszeń powinien być przedmiotem wewnętrznych regulacji organizacyjnych starosty (prezydenta miasta).

Opublikowano: www.gunb.gov.pl