Stanowisko dotyczące zasad przesunięcia terminu odbycia zwyczajnego walnego zgromadzenia z art. 395 §1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych w związku z wejściem w życie regulacji prawnych związanych z COVID-19

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2020 r. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego Stanowisko dotyczące zasad przesunięcia terminu odbycia zwyczajnego walnego zgromadzenia z art. 395 §1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych w związku z wejściem w życie regulacji prawnych związanych z COVID-19

W związku z późn. zm. przepisów odnoszących się m.in. do terminu zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych oraz odbywania zwyczajnych walnych zgromadzeń w spółkach akcyjnych, wynikających z wejścia w życie z dniem 31 marca 2020 r. ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o COVID-19 1 , w szczególności w związku ze wskazanym w przypisie:

art. 15zzh ust. 1 pkt 1 ustawy o COVID-19:

1. "W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może określić inne terminy wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji, o których mowa w:

1) ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, 1495, 1571, 1655 i 1680) oraz w aktach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy, (...).".

§ 3 ust. 4 rozporządzenia MF:

4. "Terminy określone w art. 49b ust. 9, art. 52 ust. 1 i 3, art. 53 ust. 1, art. 55 ust. 2c oraz art. 63c ust. 2 i 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości przedłuża się o 3 miesiące, a w przypadku jednostek prowadzących działalność, do której stosuje się przepisy ustaw, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, o 2 miesiące.".

oraz art. 15zzh ust. 2 ustawy o COVID-19:

"W przypadku gdy terminy posiedzeń organów zatwierdzających określone w przepisach szczególnych przypadają przed terminem zatwierdzenia sprawozdań finansowych określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 1, posiedzenia organów zatwierdzających odbywają się w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 1.".

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: "UKNF") wyjaśnia, co następuje:

Zakres podmiotów, których dotyczy przesunięcie o 2 miesiące

Przed udzieleniem odpowiedzi na kwestie wynikające z tytułu niniejszego stanowiska, należy na wstępie określić, jaki zakres podmiotowy wiąże się z wyżej wskazanymi regulacjami wprowadzonymi w związku z ustawą o COVID-19.

Użyte w § 3 ust. 4 rozporządzenia MF sformułowanie: "jednostek prowadzących działalność, do której stosuje się przepisy ustaw (...)" obejmuje swym zakresem nie tylko podmioty nadzorowane, których działalność jest ściśle reglamentowana przepisami ustaw wymienionych w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym 2 (m.in. domy maklerskie, zakłady ubezpieczeń, banki). Obejmuje bowiem również spółki publiczne, których wprawdzie nie sam przedmiot działalności, ale niewątpliwie określone sfery działalności (związane z funkcjonowaniem papierów wartościowych w obrocie na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu) są reglamentowane przepisami ustaw wymienionych w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym. W zakresie tak określonej reglamentacji prawnej, UKNF sprawuje więc nadzór nad spółkami publicznymi. Stąd zasadne jest uznanie, że § 3 rozporządzenia MF znajduje zastosowanie do wszystkich podmiotów nadzorowanych, w tym także do spółek publicznych.

Termin zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego jednostki oraz termin WZ

Z § 3 rozporządzenia MF wynika, że przedłużenie terminów w nim wskazanych odnosi się m.in. do art. 53 ust. 1 ustawy o rachunkowości 3 , który wskazuje termin na zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego jednostki, tj. przedmiotowe sprawozdanie ma być zatwierdzone nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego.

Zauważyć należy, że z powyższych przepisów wynika, iż termin na sporządzenie i zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego jednostki, o którym mowa w ustawie o rachunkowości pokrywa się z terminem na zatwierdzenie tego sprawozdania przez zwyczajne walne zgromadzenie, o którym mowa w art. 395 § 1 k.s.h. i wynosi on 6 miesięcy od zakończenia każdego roku obrotowego.

W ocenie UKNF, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji przez jednostki obowiązków sprawozdawczych w okresie stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego nastąpiło również przesunięcie terminu wynikającego z art. 395 § 1 k.s.h. Podstawę do przesunięcia tego terminu stanowi art. 15zzh ust. 2 ustawy o COVID-19.

W ocenie UKNF, art. 395 § 1 k.s.h. w zakresie wskazanego tam 6-miesięcznego terminu jest zatem przepisem szczególnym w świetleart. 15 zzh ust. 2 ustawy o COVID-19. Nadto za organ, o którym mowa w art. 15zzh ust. 2 ustawy o COVID-19 uznać należy zwyczajne walne zgromadzenie, bowiem to ono na podstawie art. 395 § 2 k.s.h. dokonuje zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego jednostki. Posiedzenie organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe (w tym wypadku zwyczajne walne zgromadzenie), pomimo że w normalnych warunkach powinno odbyć się do 30 czerwca 2020 r., a więc przed terminem zatwierdzenia sprawozdań finansowych określonym z kolei w przepisach wydanych na podstawie art. 15zzh ust. 1 ustawy o COVID-19, ze względu na art. 15zzh ust. 2 może odbyć się w odniesieniu do podmiotów nadzorowanych w terminie o dwa miesiące późniejszym.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać zatem należy, iż przedłużenie terminu, o którym mowa w art. 395 § 1 k.s.h., tj. terminu odbycia zwyczajnego walnego zgromadzenia, którego przedmiotem powinno być rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy, następuje o 2 miesiące, tj. do dnia 31 sierpnia 2020 r.

Uchwały, które może podejmować przesunięte WZ

Artykuł 15zzh ust. 2 ustawy o COVID-19 dotyczy przesunięcia terminu odbycia zwyczajnego walnego zgromadzenia, na którym następuje nie tylko zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego, ale także ma miejsce powzięcie uchwały o podziale zysku albo o pokryciu straty oraz udzielenie członkom organów spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków. Przesunięcie terminu w efekcie dotyczyć będzie zatem odbycia całego zwyczajnego walnego zgromadzenia, z uwzględnieniem wszystkich spraw wymienionych w art. 395 § 2 k.s.h. i przytoczonych powyżej.

1

Art. 15 zzh ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 ze zm.) (dalej: "ustawa o COVID-19"), który wszedł w życie mocą ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568, z późn. zm.), a także wydane na podstawie ww. art. 15 zzh ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 570) (dalej: "rozporządzenie MF").

2

Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 180, z późn. zm.).

3

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.).

Opublikowano: www.knf.gov.pl