ST4-4820/691/2005 - Roczne planowane kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej dla województw

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2005 r. Ministerstwo Finansów ST4-4820/691/2005 Roczne planowane kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej dla województw

Zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966), przekazuję w załączeniu informacje o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006:

- rocznych planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej,

- planowanej na 2006 r. wpłacie do budżetu państwa,

- planowanej na 2006 r. kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,

ustalonych według zasad określonych w ww. ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana została w wysokości 839.016 tys. zł.

Zgodnie z art. 24 wyżej wymienionej ustawy, część wyrównawcza subwencji ogólnej składa się z kwoty podstawowej i z kwoty uzupełniającej.

Kwotę podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymują województwa, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w województwie (W) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich województw (Ww).

Przez dochody podatkowe, rozumie się łączne dochody z tytułu:

- udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,

- udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Wysokość należnej województwu kwoty podstawowej obliczono, mnożąc liczbę mieszkańców województwa przez liczbę stanowiącą 70 % różnicy między wskaźnikiem Ww a wskaźnikiem W.

Kwotę uzupełniającą części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymują województwa, w których liczba mieszkańców nie przekracza 3 milionów.

Wysokość kwoty uzupełniającej należnej województwu obliczono, mnożąc liczbę stanowiącą 9% wskaźnika Ww przez przeliczeniową liczbę mieszkańców województwa, ustaloną zgodnie z art. 24 ust. 8 ww. ustawy.

Część regionalna subwencji ogólnej dla województw

Zgodnie z art. 25 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, część regionalną subwencji ogólnej dla województw ustala się w wysokości łącznej kwoty wpłat województw do budżetu państwa.

Zaplanowana w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 część regionalna subwencji ogólnej wynosi 637.747 tys. zł.

Podziału 70% tej kwoty dokonano na zasadach określonych w art. 25 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, tj.

- 20% - między województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa od 110% średniej stopy bezrobocia w kraju,

- 40% - między województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu na 1 mieszkańca jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju,

- 10% - między województwa, w których PKB w przeliczeniu na 1 mieszkańca województwa jest niższy od 75% PKB w kraju w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju.

Podział pozostałych 30 % części regionalnej subwencji ogólnej, dokonany został zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie podziału części regionalnej subwencji ogólnej dla województw na rok 2006 (Dz. U. Nr 194, poz. 1623).

W roku 2006, zgodnie z ww. rozporządzeniem, tę część subwencji otrzymają:

- wszystkie województwa w zależności od wysokości wydatków bieżących, poniesionych w 2004 r. na regionalne pasażerskie przewozy kolejowe - § 3 rozporządzenia.

- województwa, w których dochody szacowane, o których mowa w § 4 ust. 3 rozporządzenia są niższe od dochodów bazowych, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia,

Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego

Określona w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 część oświatowa subwencji ogólnej - po odliczeniu 0,6% na rezerwę części oświatowej - podzielona została między wszystkie jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Z podziału ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na 2006 r. w wysokości 26.663.243.000 zł - wyłączona została rezerwa części oświatowej w wysokości 159.979.458 zł, która została powiększona o kwotę 1.956 zł wynikającą z zaokrągleń.

W związku z powyższym, pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego podzielono kwotę 26.503.261.586 zł, z tego dla:

- gmin - 16.112.773.226 zł,

- powiatów - 9.799.591.364 zł,

- województw - 590.896.996 zł.

W powyższych wielkościach kwotowych uwzględnione zostały: kwota bazowa, kwota uzupełniająca na realizację zadań szkolnych oraz kwota na zadania pozaszkolne.

Wstępne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2006 r. dla poszczególnych gmin, powiatów i województw samorządowych naliczone zostały przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zgodnie z zasadami przyjętymi w roboczym projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2006.

Prace nad projektem rozporządzenia są prowadzone przy udziale Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia planowanych kwot subwencji oświatowej na 2006 r., określony został na podstawie:

- wstępnych danych o liczbie uczniów w roku szkolnym 2005/2006 (meldunek EN-8) wg stanu na dzień 10 września 2005 r. - w odniesieniu do kwoty bazowej subwencji (SOA) i niektórych wag w ramach kwoty uzupełniającej (SOB);

- danych dotyczących liczby uczniów (sprawozdania GUS typu "S" dla roku szkolnego 2004/2005) - w odniesieniu do odpowiednich wag w ramach kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na zadania pozaszkolne (SOC);

- danych statystycznych z meldunku EN-3 o stanie zatrudnienia nauczycieli w dniu 10 września 2004 (rok szkolny 2004/2005);

Wykorzystane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do naliczenia planowanych na 2006 r. kwot części oświatowej subwencji ogólnej dane o liczbie uczniów w roku szkolnym 2005/2006 wg stanu na dzień 10 września br. (druki EN-8) nie są danymi ostatecznymi. Jak wynika z informacji przekazanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej niektóre szkoły błędnie sporządziły informacje o liczbie uczniów lub też nie przekazały ich w przewidzianym terminie do Urzędów Statystycznych.

Do naliczenia ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na 2006 r. wykorzystane zostaną dane o liczbie uczniów i wychowanków ze sprawozdań GUS typu "S" na rok szkolny 2005/2006.

Wpłaty do budżetu państwa

Województwa, w których wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca (wskaźnik W) jest większy niż 110% wskaźnika ustalonego analogicznie dla wszystkich województw (wskaźnik Ww), dokonują wpłat do budżetu państwa. Planowana na 2006 r. wysokość wpłat do budżetu państwa przez województwa wynosi 637.747 tys. zł.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są do dokonywania wpłat na rachunek budżetu państwa w dwunastu równych ratach w terminie do 15 dnia każdego miesiąca. Województwa dokonują wpłat na rachunek bankowy Ministerstwa Finansów, Departament Finansów Samorządu Terytorialnego, umiejscowiony w Narodowym Banku Polskim Oddział Okręgowy w Warszawie numer 16 1010 1010 0071 7122 3150 0000.

* * *

Jednocześnie uprzejmie informuję, że kwoty części wyrównawczej i regionalnej subwencji ogólnej dla województw na 2006 r. oraz kwoty wpłat województw, a także planowane na 2006 r. dochody województw z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, obliczone zostały dla województw istniejących w roku poprzedzającym rok bazowy, bez uwzględnienia zmian w podziale administracyjnym kraju, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2005 r. oraz planowanych po dniu 1 stycznia 2006 r.

* * *

Przekazana informacja o planowanych dochodach z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma charakteru dyrektywnego, a jedynie informacyjno-szacunkowy, ponieważ dochody podatkowe planowane są w budżecie państwa na podstawie szacunków i prognoz. Realizacja tych dochodów może ulec zmniejszeniu lub zwiększeniu, w porównaniu z planem określonym w ustawie budżetowej, z powodów, na które Minister Finansów nie ma bezpośredniego wpływu. W związku z powyższym, faktyczne dochody województw mogą być większe lub mniejsze od tych wielkości, które wynikają z informacji podanej przez Ministra Finansów.

* * *

O ostatecznych wielkościach poszczególnych części subwencji ogólnej dla województw oraz o wysokości wpłat na 2006 r. powiadomię - zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - wszystkie województwa, w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok 2006.

* * *

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w przypadku gdy wartość relacji łącznej kwoty państwowego długu publicznego powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji, udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych do produktu krajowego brutto jest większa od 50%, a nie większa od 55%, to:

a) Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej, w którym relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa nie może być wyższa niż analogiczna relacja z roku bieżącego,

b) relacja, o której mowa w lit. a, stanowi górne ograniczenie relacji deficytu każdej jednostki samorządu terytorialnego do jej dochodów, jaka może być uchwalona w budżecie jednostki samorządu terytorialnego.

Jednocześnie, stosownie do art. 45 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w/w ograniczenia nie stosuje się do kwot deficytu jednostek samorządu terytorialnego sfinansowanych nadwyżką budżetową z lat poprzednich, a także sfinansowanych emisją papierów wartościowych, zaciągniętymi kredytami i pożyczkami w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności Unii Europejskiej.

Jak wynika z obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie ogłoszenia kwot i relacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (M.P. Nr 30, poz. 429), powyższa relacja wyniosła 50,2%.

Ponadto informuję, że relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa - zgodnie z ustawą budżetową na rok 2005 (Dz. U. z 2004 r. Nr 278, poz. 2755) - wynosi 20,0%.

W związku z powyższym, jednostki samorządu terytorialnego przystępując do opracowywania projektów uchwał budżetowych na 2006 r. powinny przestrzegać przepisów i relacji, o których mowa wyżej.

Powyższe informacje zostały przekazane wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego w piśmie Ministra Finansów z dnia 6 czerwca 2005 r. Nr ST1-4800-538/2005.

* * *

Jednocześnie podaję informację o niektórych założeniach i wskaźnikach przyjętych do opracowania projektu budżetu na rok 2006, które mogą okazać się pomocne przy opracowywaniu projektów uchwał budżetowych:

Przy opracowaniu projektu ustawy budżetowej na rok 2006 przyjęto, że:

- prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 101,5%,

- średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wynosi 101,5 %,

- składka na Fundusz Pracy planowana jest w wysokości 2,45 % podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, określonej w art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl