ST4-4820/105/2007/337 - Informacja o rocznej wysokości przyznanych kwot poszczególnych części subwencji ogólnej oraz o wysokości planowanej wpłaty do budżetu państwa, wynikających z ustawy budżetowej na rok 2007.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2007 r. Ministerstwo Finansów ST4-4820/105/2007/337 Informacja o rocznej wysokości przyznanych kwot poszczególnych części subwencji ogólnej oraz o wysokości planowanej wpłaty do budżetu państwa, wynikających z ustawy budżetowej na rok 2007.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.), przekazuję w załączeniu informację o rocznej wysokości przyznanych kwot poszczególnych części subwencji ogólnej oraz o wysokości planowanej wpłaty do budżetu państwa, wynikających z ustawy budżetowej na rok 2007 (Dz. U. Nr 15, poz. 90).

Ponadto informuję również o planowanej na 2007 r. kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ustawie budżetowej na rok 2007 ujęte zostały:

-

część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów w wysokości 1.013.234 tys. zł,

-

część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów w wysokości 773.813 tys. zł,

-

część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 28.204.949 tys. zł.

Część wyrównawcza subwencji ogólnej

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów zaplanowana została w wysokości 1.013.234 tys. zł.

Zgodnie z art. 22 wyżej wymienionej ustawy, część wyrównawcza subwencji ogólnej składa się z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniającej.

Kwotę podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymują powiaty, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w powiecie (P) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów (Pp).

Przez dochody podatkowe rozumie się łączne dochody z tytułu:

*

udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,

*

udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Wysokość należnej powiatowi kwoty podstawowej obliczono mnożąc liczbę mieszkańców powiatu przez liczbę stanowiącą 88% różnicy między wskaźnikiem Pp a wskaźnikiem P.

Kwotę uzupełniającą części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymują powiaty, w których wskaźnik bezrobocia w powiecie, obliczony jako iloraz stopy bezrobocia w powiecie i stopy bezrobocia w kraju, zwany wskaźnikiem B, jest wyższy od 1,10. Im wyższy jest ten wskaźnik, tym wyższa jest kwota uzupełniająca, w przeliczeniu na jednego mieszkańca danego powiatu.

Przy wyliczaniu kwoty uzupełniającej uwzględnia się stopę bezrobocia, ustaloną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok bazowy, tj. na dzień 31 grudnia 2005 r.

Część równoważąca subwencji ogólnej

Zgodnie z art. 23 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, część równoważącą subwencji ogólnej dla powiatów ustala się w wysokości łącznej kwoty wpłat powiatów do budżetu państwa.

Zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2007 część równoważąca subwencji ogólnej wynosi 773.813 tys. zł.

Część równoważącą subwencji ogólnej podzielono zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 września 2006 r. w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na 2007 r. (Dz. U. Nr 169, poz. 1208).

W roku 2007, zgodnie z ww. rozporządzeniem, część równoważącą otrzymają powiaty, w których:

*

różnica wydatków na rodziny zastępcze między rokiem 2005 a rokiem 2004, powiększona o środki z rezerwy subwencji ogólnej, przyznane w 2004 r. na rodziny zastępcze, jest dodatnia (§ 3 ww. rozporządzenia),

*

nie działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat (§ 4 ww. rozporządzenia),

*

długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca w kraju (§ 5 ww. rozporządzenia),

*

kwota planowanych dochodów powiatu na 2007 r. jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na 2006 r. (§ 7 ww. rozporządzenia).

Subwencję równoważącą otrzymają również miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich i krajowych znajdujących się w granicach tych miast (§ 6 ww. rozporządzenia).

Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego

Część oświatowa subwencji ogólnej, planowana na rok 2007, została podzielona zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Z podziału ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, planowanej na 2007 r. - 28.204.949 tys. zł - wyłączona została ustawowa 0,6% rezerwa w wysokości 169.230 tys. zł, która została powiększona o kwotę 2 tys. zł wynikającą z zaokrąglenia kwot skalkulowanych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Podział kwoty 28.035.717 tys. zł na poszczególne rodzaje samorządu kształtuje się następująco:

-

gminy - 17.121.165 tys. zł,

-

powiaty - 10.321.174 tys. zł,

-

województwa - 593.378 tys. zł.

W powyższych kwotach uwzględnione zostały: kwota bazowa części oświatowej subwencji ogólnej, według finansowego standardu A, kwota uzupełniająca na realizację zadań szkolnych, kwota na zadania pozaszkolne.

Kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2007 r. dla poszczególnych gmin, powiatów i województw samorządowych naliczone zostały zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2007 (Dz. U. Nr 246, poz. 1799).

Zakres zadań oświatowych, realizowany przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia subwencji na 2007 r., określony został na podstawie danych dotyczących liczby uczniów wykazanych w sprawozdaniach statystycznych GUS typu "S" na rok szkolny 2006/2007 oraz danych dotyczących liczby nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wykazanych w sprawozdaniach EN-3 (wg stanu na dzień 10 września 2006 r.).

W wyliczeniach części oświatowej subwencji ogólnej na 2007 r. przyjęto zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, uwzględniający zmiany w podziale terytorialnym kraju wprowadzone z dniem 1 stycznia 2007 r. na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów:

-

z dnia 26 lipca 2005 r. w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz nadania miejscowościom statusu miasta (Dz. U. Nr 141, poz. 1185 z późn. zm.),

-

z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz nadania miejscowościom statusu miasta (Dz. U. Nr 137, poz. 972 z późn. zm.).

W planowanej kwocie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2007 uwzględniono wzrost - w stosunku do roku bazowego (2006) - wydatków bieżących szkół i placówek oświatowych finansowanych (dotowanych) z budżetów jednostek samorządu terytorialnego z tytułu:

-

planowanego wzrostu wynagrodzeń nauczycieli (z uwzględnieniem skutków awansu zawodowego nauczycieli),

-

skutków utworzenia 510 etatów dla doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,

-

kontynuowania kształcenia w funkcjonujących od dnia 1 września 2004 r. uzupełniających liceach ogólnokształcących dla młodzieży.

Wyliczenia planowanych na rok 2007 kwot części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego dokonało Ministerstwo Edukacji Narodowej. W związku z powyższym, ewentualne pytania w sprawie wysokości kwoty części oświatowej subwencji, należy kierować do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Wpłaty do budżetu państwa

Powiaty, w których wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca (wskaźnik P) jest większy niż 110% wskaźnika ustalonego analogicznie dla wszystkich powiatów (wskaźnik Pp), dokonują wpłat do budżetu państwa. Planowana w 2007 r. wysokość wpłat do budżetu państwa przez powiaty wynosi 773.813 tys. zł.

Kwotę rocznej wpłaty obliczono zgodnie z art. 30 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są do dokonywania wpłat na rachunek budżetu państwa w dwunastu równych ratach w terminie do 15 dnia każdego miesiąca. Powiaty dokonują wpłat na rachunek bankowy Ministerstwa Finansów, Departament Finansów Samorządu Terytorialnego, umiejscowiony w Narodowym Banku Polskim Oddział Okręgowy w Warszawie numer 21 1010 1010 0071 7122 3140 0000.

Wpłaty powinny być ujmowane w budżetach powiatów (po stronie wydatków) w następujących podziałkach klasyfikacji budżetowej:

-

dział 758 - Różne rozliczenia,

-

rozdział 75832 - Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów,

-

paragraf 2930 - Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa.

Uprzejmie informuję, że kwoty części wyrównawczej i równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na 2007 r. oraz kwoty wpłat powiatów, a także planowane na 2007 r. dochody powiatów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, obliczone zostały dla powiatów istniejących w roku poprzedzającym rok bazowy, bez uwzględnienia zmian w podziale administracyjnym kraju, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. i 1 stycznia 2007 r.

W celu dokonania podziału rocznych kwot części wyrównawczej i części równoważącej subwencji ogólnej na 2007 r., kwot wpłat oraz kwot udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych dla powiatów objętych zmianami w podziale administracyjnym kraju, Ministerstwo Finansów zwróciło się do Głównego Urzędu Statystycznego o podanie liczby ludności faktycznie zamieszkałej na terenie powiatów, w których nastąpiły te zmiany, według stanu na dzień 31 grudnia 2005 r. z uwzględnieniem zmian, o których wyżej mowa.

O dokonanym podziale zainteresowane powiaty zostaną powiadomione odrębnym pismem Ministra Finansów, niezwłocznie po otrzymaniu z Głównego Urzędu Statystycznego danych dotyczących liczby mieszkańców w jednostkach, w których nastąpiły zmiany w podziale administracyjnym kraju.

W związku z podnoszoną przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego kwestią zaniżenia liczby mieszkańców, przyjętej do wyliczenia subwencji ogólnej na 2007 r. uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - ilekroć w ustawie jest mowa o liczbie mieszkańców, rozumie się przez to liczbę mieszkańców faktycznie zamieszkałych na terenie gmin wchodzących w skład powiatu, wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok bazowy, ustaloną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Do kategorii ludności faktycznie zamieszkałej zalicza się:

-

ludność zameldowaną w danej gminie i autentycznie mieszkającą w tej gminie (czyli bez ludności wymeldowanej na pobyt czasowy powyżej 2 miesięcy z powodu pracy, nauki itp.),

-

ludność zameldowaną na stałe w innej gminie, ale mieszkającą czasowo na terenie danej gminy (czyli osoby zameldowane na pobyt czasowy powyżej 2 miesięcy z powodu pracy, nauki, itp.).

Podana przez Główny Urząd Statystyczny liczba mieszkańców gmin wynika z bilansu ludności faktycznie zamieszkałej, prowadzonego przez ten Urząd dla podstawowych jednostek podziału administracyjnego kraju.

Jeżeli gmina, wchodząca w skład powiatu, stwierdziła rozbieżności między liczbą mieszkańców podaną przez Główny Urząd Statystyczny a liczbą mieszkańców ustaloną przez gminę samodzielnie, może zwrócić się - za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego - do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o weryfikację odpowiednich danych.

Przekazana informacja o planowanych dochodach z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma charakteru dyrektywnego, a jedynie informacyjno-szacunkowy, ponieważ dochody podatkowe planowane są w budżecie państwa na podstawie szacunków i prognoz. Realizacja tych dochodów może ulec zmniejszeniu lub zwiększeniu, w porównaniu z planem określonym w ustawie budżetowej, z powodów, na które Minister Finansów nie ma bezpośredniego wpływu. W związku z powyższym, faktyczne dochody powiatów mogą być większe lub mniejsze od tych wielkości, które wynikają z informacji podanej przez Ministra Finansów.

Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, że stosownie do art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - w przypadku zmiany banku prowadzącego obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub zmiany numeru rachunku bankowego, powiaty zobowiązane są do przekazania Ministrowi Finansów informacji o nowym rachunku bankowym w terminie 30 dni przed dniem zamknięcia rachunku funkcjonującego przed zmianą.

Powyższa informacja powinna być podpisana przez dwie osoby, tj. odpowiednio przez Prezydenta Miasta na Prawach Powiatu albo przez Starostę oraz Skarbnika.

Informuję o najważniejszych zmianach wprowadzonych w systemie finansów jednostek samorządu terytorialnego, w związku z wejściem w życie z dniem 29 grudnia 2006 r. ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832):

1.

Rozszerzono katalog środków publicznych określonych w przepisie art. 5 ust. 3 ustawy, m.in. o środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, tj. środki: Norweskiego Mechanizmu Finansowego; Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego; Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego.

2.

Doprecyzowano przepisy dotyczące jawności i przejrzystości finansów publicznych. Przepis art. 14 pkt 2 lit. e, który obowiązywał do końca 2006 r., nakładał na zarząd jednostki samorządu terytorialnego wymóg podania do publicznej wiadomości w terminie do dnia 31 maja roku następnego wykazu osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty. W nowym brzmieniu przepisu art. 14 pkt 2 lit. e uściślono, iż wymóg ten dotyczy wykazu osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia.

3.

Wprowadzono zmianę art. 24 ust. 2 i art. 26 ust. 2, polegającą na wyłączeniu samorządowych zakładów budżetowych i samorządowych gospodarstw pomocniczych z zakresu ww. regulacji.

4.

Zamieszczono w art. 43 ust. 3 ustawy o finansach publicznych przepis stanowiący, iż do przypadających jednostkom samorządu terytorialnego należności pieniężnych, z tytułu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, stosuje się przepisy art. 42 tej ustawy. Wymieniony przepis ustawy o finansach publicznych również otrzymał nowe brzmienie, przy czym obecny zakres regulacji jest zbieżny z przepisami uchylonego z dniem 29 grudnia 2006 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 117, poz. 791).

5.

Wprowadzono zmiany przepisów w zakresie prowadzenia kontroli finansowej i audytu wewnętrznego. Na podstawie art. 45 ust. 5a ustawy na kierownika jednostki podsektora samorządowego został nałożony obowiązek zawiadomienia - w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem - zarządu jednostki samorządu terytorialnego o wydaniu polecenia realizacji operacji gospodarczej lub finansowej zakwestionowanej przez głównego księgowego. W przypadku, gdy polecenie wyda wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa będący kierownikiem jednostki, zawiadamia organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego oraz właściwą regionalną izbę obrachunkową.

6.

Dokonano zmiany art. 79 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w myśl której ograniczeń w zakresie procedur ostrożnościowych i sanacyjnych, o których mowa w art. 79 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a i b oraz pkt 3 lit. d tej ustawy, nie stosuje się do kwot deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego sfinansowanych nadwyżką budżetową z lat poprzednich, a także sfinansowanych emisją papierów wartościowych, zaciągniętymi kredytami i pożyczkami w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 3. Znowelizowany przepis art. 79, odsyłając do art. 5 ust. 3, rozszerza zatem katalog przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń w zakresie procedur ostrożnościowych i sanacyjnych. Tym samym zwiększa się możliwości wykorzystania środków zagranicznych.

7.

W art. 165a wprowadzono przepis określający, iż dochody i wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się w podziale na bieżące i majątkowe, przy czym przepisy definiują co rozumie się pod pojęciem odpowiednio dochodów i wydatków: bieżących i majątkowych.

8.

Jednocześnie dokonano zmiany w art. 184 ust. 1 pkt 1. Zgodnie z nowym przepisem, uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego określa prognozowane dochody jednostki samorządu terytorialnego według źródeł i działów klasyfikacji w podziale na dochody: bieżące i majątkowe.

Zmiany dotyczące sposobu ujmowania dochodów i wydatków zwiększą przejrzystość budżetu.

Regulacje zawarte w art. 165a i 184 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu nadanym w nowelizacji ustawy, będą miały zastosowanie po raz pierwszy do opracowania uchwały budżetowej na rok 2008.

9.

Doprecyzowano przepis art. 168 ust. 2 pkt 6 ustawy, określając, iż deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być sfinansowany przychodami pochodzącymi z wolnych środków, jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych.

10.

Wprowadzono nowe regulacje dotyczące limitów zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego. Regulacje te rozszerzają zakres odstępstw od limitów w zakresie spłaty zobowiązań (art. 169 ust. 3) i długu jednostek samorządu terytorialnego (art. 170 ust. 3), głównie poprzez wyłączenie z nich wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami z pomocy udzielonej przez państwa Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Nowy przepis art. 169 ust. 3 stanowi, iż ograniczeń określonych w art. 169 ust. 1 nie stosuje się do:

1)

emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 3,

2)

poręczeń i gwarancji udzielonych samorządowym osobom prawnym realizującym zadania jednostki samorządu terytorialnego z wykorzystaniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3.

Z kolei nowy przepis art. 170 ust. 3 stanowi, że ograniczeń, o których mowa w art. 170 ust. 1 i 2, nie stosuje się do emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek zaciąganych w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 3.

Wprowadzone rozwiązania zwiększają zdolność absorpcji środków zagranicznych przez jednostki samorządu terytorialnego.

11.

Zmiana przepisu art. 170 ust. 4 ustawy jest konsekwencją zmiany art. 5 ust. 3, a nadto doprecyzowuje, iż przepis ust. 3 nie będzie miał zastosowania po zakończeniu programu, projektu lub zadania, realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3, oraz po otrzymaniu refundacji dokonanych wydatków.

12.

Doprecyzowano w art. 172 regulacje dotyczące trybu przedkładania i publikowania opinii regionalnych izb obrachunkowych w sprawach:

-

możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez jednostkę samorządu terytorialnego,

-

prawidłowości dołączonej do projektu uchwały budżetowej prognozy kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia przestrzegania przepisów ustawy dotyczących uchwalania i wykonywania budżetów w następnych latach, na które zaciągnięto zobowiązania.

Zgodnie z art. 172 ust. 2, opinie te powinny być publikowane przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie miesiąca od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej do regionalnej izby obrachunkowej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm).

13.

Dokonano zmiany w art. 181 ust. 2, w świetle której opinię regionalnej izby obrachunkowej o prognozie kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego, zarząd jednostki samorządu terytorialnego jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.

14.

Zakres spraw objętych uchwałą budżetową obejmować będzie - stosownie do zmiany dokonanej w art. 184 ust. 1 pkt 6 ustawy - wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także środków pochodzących z innych niż wymienione wyżej źródeł zagranicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego. W brzmieniu obowiązującym do dnia 28 grudnia 2006 r. przepis art. 184 ust. 1 pkt 6 dotyczył wyłącznie wydatków na programy i projekty realizowane ze środków budżetu UE w części związanej z realizacją zadań danej jednostki samorządu terytorialnego.

15.

Dodano w art. 188 regulacje:

1)

ust. 1a i 1b, określające, iż zarząd województwa może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu samorządu województwa w zakresie środków przeznaczonych na realizację regionalnych programów operacyjnych, dla których samorząd województwa jest instytucją zarządzającą. Zmiany, o których mowa wyżej, mogą być dokonywane w związku z wnioskiem beneficjenta pomocy udzielanej ze środków przewidzianych na realizację regionalnych programów operacyjnych, wyłącznie w ramach przyznanych środków,

2)

pkt 3 w ust. 2, umożliwiający przekazanie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego, uprawnień do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym. Zmiana ta ułatwi kierownikom samorządowych jednostek organizacyjnych zawieranie umów na świadczenie różnych usług związanych z funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej.

16.

Zamieszczono regulację art. 189a, zgodnie z którą przepis art. 130 - określający niezbędne elementy umowy o udzielenie i rozliczenie dotacji celowych - stosuje się odpowiednio w odniesieniu do dotacji udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

17.

Wprowadzono w art. 191 przepis ust. 1a, określający, iż z upływem roku budżetowego nie wygasają wydatki budżetowe jednostki samorządu terytorialnego przeznaczone na programy i projekty realizowane przy udziale środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub środków pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

18.

Doprecyzowano treść art. 195 ust. 1 dotyczącą wyboru banku do obsługi budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 195 ust. 1, bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonywał bank wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych. Obowiązujący obecnie przepis stanowi natomiast, iż bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.

Zastąpienie określenia "w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych" sformułowaniem "na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych" zapewnia spójność terminologiczną ustawy o finansach publicznych z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm.).

19.

Ważne dla jednostek samorządu terytorialnego rozwiązania w zakresie absorpcji środków zagranicznych związane są z późniejszymi zmianami systemowymi, dotyczącymi budżetu państwa. Zmiany w tym zakresie wynikają z włączenia środków unijnych do dochodów budżetu państwa oraz likwidacji możliwości prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. W szczególności:

1)

w świetle art. 203 samorząd województwa, będący instytucją zarządzającą w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658), będzie otrzymywać z budżetu państwa, w formie zaliczki, dotację rozwojową na realizację regionalnego programu operacyjnego. Dotacja rozwojowa stanowi dochód samorządu województwa,

2)

przepis art. 204 określa, że samorząd województwa, będący instytucją zarządzającą, udziela dotacji beneficjentom regionalnych programów operacyjnych. Dotacje udzielone jednostce samorządu terytorialnego stanowią dochód tej jednostki,

3)

w świetle art. 206 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy, programy operacyjne, które ujmowane są w załączniku do ustawy budżetowej, określają m.in. środki pochodzące z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W terminie do dnia 15 sierpnia gminy i powiaty realizujące programy operacyjne będą przedkładać zarządowi województwa informację o wymienionych środkach planowanych na realizację programów operacyjnych wynikających z uchwał. W terminie do dnia 31 sierpnia zarząd województwa przedkłada ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego zbiorczą informację o środkach, o których mowa w art. 206 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy, planowanych na realizację programów operacyjnych w województwie,

4)

jednocześnie wprowadzono w art. 201 ustawy rozwiązanie określające, iż środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 3a i 4, stanowią dochody jednostek samorządu terytorialnego, przychody innych jednostek sektora finansów publicznych lub jednostek spoza tego sektora, jeżeli jednostki otrzymały te środki bezpośrednio od dawcy środków, chyba że możliwość otrzymania tych środków wynika z umowy międzynarodowej lub porozumienia pomiędzy organem administracji rządowej a dawcą środków.

20.

Wprowadzono regulacje, iż przepisy wykonawcze wydane na podstawie upoważnień zmienianych ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie przepisów zmienianych tą ustawą, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2011 r.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl