ST3-4820-46/2005 - Roczne planowane kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej dla gmin

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2005 r. Ministerstwo Finansów ST3-4820-46/2005 Roczne planowane kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej dla gmin

Zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966), przekazuję w załączeniu informacje o:

- rocznych planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006,

- planowanej na 2006 r. kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa,

- planowanej na 2006 r. wysokości rocznej wpłaty gmin.

Planowane na 2006 r. poszczególne części subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego zostały ustalone według zasad określonych w ww. ustawie.

Ujęta w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 planowana kwota subwencji ogólnej dla gmin (bez części oświatowej) wynosi 4.489.433 tys. zł, z tego:

- część wyrównawcza subwencji ogólnej - 4.047.483 tys. zł,

- część równoważąca subwencji ogólnej - 441.950 tys. zł,

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin składa się z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniającej.

Kwota podstawowa, wchodząca w skład części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin, wynosi 3.146.639 tys. zł.

Podstawę do ustalenia wysokości kwoty podstawowej stanowią dane ze sprawozdań z wykonania dochodów podatkowych gminy za 2004 r. (z uwzględnieniem korekt, złożonych do właściwych regionalnych izb obrachunkowych, w terminie do dnia 30 czerwca 2005 r.) oraz dane o liczbie mieszkańców według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r., ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny.

Kwotę podstawową otrzymują gminy, w których dochód podatkowy na 1 mieszkańca (wskaźnik G) jest niższy od 92% średniego dochodu podatkowego na 1 mieszkańca kraju (wskaźnik Gg).

W 2006 r. kwotę podstawową otrzymuje 1.959 gmin, z tego: 128 miast, 446 miast i gmin oraz 1.385 gmin.

Wysokość kwoty uzupełniającej uzależniona jest od gęstości zaludnienia w gminie, w relacji do średniej gęstości zaludnienia w kraju (w 2004 r. średnia gęstość zaludnienia w kraju wynosiła 122 osoby na 1 km2) i dochodu gminy na 1 mieszkańca.

Kwotę uzupełniającą otrzymują tylko te gminy, w których gęstość zaludnienia jest niższa od średniej gęstości zaludnienia w kraju i dochód podatkowy na 1 mieszkańca gminy jest nie wyższy niż 150% średniego dochodu podatkowego na 1 mieszkańca kraju.

Zgodnie z art. 20 ust. 9 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - kwoty uzupełniającej nie otrzymują gminy, w których gęstość zaludnienia jest niższa od średniej gęstości zaludnienia w kraju, ale wskaźnik G jest wyższy od 150% wskaźnika Gg. Kwota uzupełniająca naliczona dla ww. gmin zwiększa część równoważącą subwencji ogólnej - w 2006 r. kwota ta wynosi 23.825 tys. zł.

Wysokość kwoty uzupełniającej należnej danej gminie stanowi iloczyn liczby mieszkańców, 17% średniego dochodu podatkowego wszystkich gmin w przeliczeniu na 1 mieszkańca w kraju oraz ilorazu różnicy średniej gęstości zaludnienia w kraju i gęstości zaludnienia w gminie do średniej gęstości zaludnienia w kraju.

W 2006 r. kwotę uzupełniającą, w łącznej wysokości 877.019 tys. zł, otrzymuje 1.819 gmin, z tego: 7 miast, 425 miast i gmin oraz 1.387 gmin.

Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin

Część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin ustala się w wysokości stanowiącej sumę łącznej kwoty wpłat gmin (441.950 tys. zł) oraz łącznej kwoty uzupełniającej części wyrównawczej subwencji ogólnej tych gmin, których wskaźnik dochodów podatkowych jest wyższy od 150% analogicznego wskaźnika obliczonego łącznie dla wszystkich gmin w kraju i które w związku z tym nie otrzymują kwoty uzupełniającej, choć jest ona dla nich obliczana (23.825 tys. zł).

Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin na 2006 r. została rozdzielona między gminy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2006 (Dz. U. Nr 194, poz. 1621), stanowiącym wykonanie delegacji zawartej w art. 21 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym, część równoważąca subwencji ogólnej na 2006 r., jaka została rozdzielona między gminy w sposób określony w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów, wynosi 465.775 tys. zł.

W rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2006 określono, iż z kwoty, która podlega podziałowi, zostanie wydzielone:

- 50% - do podziału pomiędzy gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe, poniesione w 2004 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były wyższe od 80% średnich wydatków wszystkich gmin miejskich poniesionych na ten cel w 2004 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca gmin miejskich,

- 25% - do podziału pomiędzy gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2004 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy były wyższe od 90% średnich wydatków wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich poniesionych na ten cel w 2004 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca gmin wiejskich i miejsko-wiejskich.

- 25% - do podziału pomiędzy gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, w których suma dochodów - zrealizowanych w 2004 r. z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz dochodów, jakie gmina mogła uzyskać w 2004 r. z podatku rolnego, stosując do ich obliczenia średnią cenę skupu żyta, i z podatku leśnego, stosując do ich obliczenia średnią cenę sprzedaży drewna, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, bez zwolnień, odroczeń, umorzeń oraz zaniechań poboru takich podatków, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy - jest niższa od 80% średnich dochodów z tych samych tytułów we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-wiejskich w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.

Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego

Określona w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 część oświatowa subwencji ogólnej - po odliczeniu 0,6% na rezerwę części oświatowej - podzielona została między wszystkie jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Z podziału ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na 2006 r. w wysokości 26.663.243.000 zł - wyłączona została rezerwa części oświatowej w wysokości 159.979.458 zł, która została powiększona o kwotę 1.956 zł wynikającą z zaokrągleń.

W związku z powyższym, pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego podzielono kwotę 26.503.261.586 zł, z tego dla:

- gmin - 16.112.773.226 zł,

- powiatów - 9.799.591.364 zł,

- województw - 590.896.996 zł.

W powyższych wielkościach kwotowych uwzględnione zostały: kwota bazowa, kwota uzupełniająca na realizację zadań szkolnych oraz kwota na zadania pozaszkolne.

Wstępne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2006 r. dla poszczególnych gmin, powiatów i województw samorządowych naliczone zostały przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zgodnie z zasadami przyjętymi w roboczym projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2006.

Prace nad projektem rozporządzenia są prowadzone przy udziale Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia planowanych kwot subwencji oświatowej na 2006 r., określony został na podstawie:

- wstępnych danych o liczbie uczniów w roku szkolnym 2005/2006 (meldunek EN-8) wg stanu na dzień 10 września 2005 r. - w odniesieniu do kwoty bazowej subwencji (SOA) i niektórych wag w ramach kwoty uzupełniającej (SOB);

- danych dotyczących liczby uczniów (sprawozdania GUS typu "S" dla roku szkolnego 2004/2005) - w odniesieniu do odpowiednich wag w ramach kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na zadania pozaszkolne (SOC);

- danych statystycznych z meldunku EN-3 o stanie zatrudnienia nauczycieli w dniu 10 września 2004 (rok szkolny 2004/2005).

Wykorzystane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do naliczenia planowanych na 2006 r. kwot części oświatowej subwencji ogólnej dane o liczbie uczniów w roku szkolnym 2005/2006 wg stanu na dzień 10 września br. (druki EN-8) nie są danymi ostatecznymi. Jak wynika z informacji przekazanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej niektóre szkoły błędnie sporządziły informacje o liczbie uczniów lub też nie przekazały ich w przewidzianym terminie do Urzędów Statystycznych.

Do naliczenia ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na 2006 r. wykorzystane zostaną dane o liczbie uczniów i wychowanków ze sprawozdań GUS typu "S" na rok szkolny 2005/2006.

* * *

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 zaplanowana została kwota przeznaczona na część rekompensującą subwencji ogólnej dla gmin w wysokości 60.000 tys. zł.

Kwota części rekompensującej dla gmin wynika z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.). Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin przeznaczona jest na wyrównanie ubytku dochodów, wynikającego ze zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budowli i budynków, które są zajęte na prowadzenie przez przedsiębiorcę, na podstawie zmienionego zezwolenia, działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych.

Ustawa o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw w art. 10 ust. 1, przewiduje zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli, które są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, zmienionego stosownie do przepisów art. 6 tej ustawy, przez przedsiębiorcę, do którego stosuje się art. 5 ust. 2, w okresie ważności tego zezwolenia. Ustawa przewiduje również przyznanie gminie, która nie uzyskała dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w związku z zastosowanymi zwolnieniami, rekompensaty z budżetu państwa w formie części rekompensującej subwencji ogólnej.

Szczegółowe zasady ustalania tej rekompensaty określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobu ustalania i trybu przekazywania gminom części rekompensującej subwencji ogólnej na wyrównanie ubytku dochodów w specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 65, poz. 599 z późn. zm.), natomiast wykaz gmin, uprawnionych do otrzymania tej rekompensaty w 2006 r. zostanie określony - w drodze rozporządzenia - przez Ministra Gospodarki i Pracy.

* * *

Przyjęta w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 łączna kwota wpłat gmin, ustalona według zasad określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wynosi 441.950 tys. zł.

Zgodnie z art. 29 ww. ustawy, gminy, w których wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca (wskaźnik G) jest większy niż 150% wskaźnika ustalonego analogicznie dla wszystkich gmin w kraju (wskaźnika Gg) dokonują wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin.

Przy wyliczaniu wpłat gmin uwzględniony został przepis art. 30 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006 (Dz. U. Nr 210, poz. 2037), zgodnie z którym w latach 2004-2006 gminę górniczą zwalnia się z wpłat do budżetu państwa od przypadającej jej części opłaty eksploatacyjnej od przedsiębiorstwa górniczego.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są do dokonywania wpłat na rachunek budżetu państwa w dwunastu równych ratach w terminie do 15 dnia każdego miesiąca. Jednostki samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek bankowy Ministerstwa Finansów, Departament Finansów Samorządu Terytorialnego, umiejscowiony w Narodowym Banku Polskim Oddział Okręgowy w Warszawie numer 41 1010 1010 0071 7122 3100 0000.

* * *

Jednocześnie uprzejmie informuję, że kwoty części wyrównawczej i równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na 2006 r. oraz kwoty wpłat gmin, a także planowane na 2006 r. dochody gmin z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, obliczone zostały dla gmin istniejących w roku poprzedzającym rok bazowy, bez uwzględnienia zmian w podziale administracyjnym kraju, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2005 r. oraz planowanych po dniu 1 stycznia 2006 r.

* * *

O ostatecznych wielkościach poszczególnych części subwencji ogólnej dla gmin i wysokości wpłat na 2006 r. powiadomię - zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - wszystkie gminy, w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok 2006.

* * *

Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wysokość udziału gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze gminy wynosi 39,34%, z zastrzeżeniem art. 89 tej ustawy.

Art. 89 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż udział gmin we wpływach z PIT zmniejsza się o liczbę punktów procentowych odpowiadających iloczynowi 3,81 punktu procentowego i wskaźnika obliczonego łącznie dla całego kraju. Wskaźnik ten ustala się dzieląc liczbę mieszkańców przyjętych przed dniem 1 stycznia 2004 r. do domów pomocy społecznej, według stanu na dzień 30 czerwca roku bazowego, przez liczbę mieszkańców przyjętych przed dniem 1 stycznia 2004 r. według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r.

W 2006 r. wielkość udziału gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych wynosić będzie 35,95%.

* * *

Przekazana informacja o planowanych dochodach z tytułu udziału gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma charakteru dyrektywnego, a jedynie informacyjno-szacunkowy, ponieważ dochody podatkowe planowane są w budżecie państwa na podstawie szacunków i prognoz. Realizacja tych dochodów może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu, w porównaniu z planem określonym w ustawie budżetowej, z powodów, na które Minister Finansów nie ma bezpośredniego wpływu. W związku z powyższym, faktyczne dochody gmin mogą być zatem większe lub mniejsze od tych wielkości, które wynikają z informacji podanej przez Ministra Finansów.

* * *

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w przypadku gdy wartość relacji łącznej kwoty państwowego długu publicznego powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji, udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych do produktu krajowego brutto jest większa od 50%, a nie większa od 55%, to:

a) Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej, w którym relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa nie może być wyższa niż analogiczna relacja z roku bieżącego,

b) relacja, o której mowa w lit. a, stanowi górne ograniczenie relacji deficytu każdej jednostki samorządu terytorialnego do jej dochodów, jaka może być uchwalona w budżecie jednostki samorządu terytorialnego.

Jednocześnie, stosownie do art. 45 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w/w ograniczenia nie stosuje się do kwot deficytu jednostek samorządu terytorialnego sfinansowanych nadwyżką budżetową z lat poprzednich, a także sfinansowanych emisją papierów wartościowych, zaciągniętymi kredytami i pożyczkami w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności Unii Europejskiej.

Jak wynika z obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie ogłoszenia kwot i relacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (M.P. Nr 30, poz. 429), powyższa relacja wyniosła 50,2%.

Ponadto informuję, że relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa - zgodnie z ustawą budżetową na rok 2005 (Dz. U. z 2004 r. Nr 278, poz. 2755) - wynosi 20,0%.

W związku z powyższym, jednostki samorządu terytorialnego przystępując do opracowywania projektów uchwał budżetowych na 2006 r. powinny przestrzegać przepisów i relacji, o których mowa wyżej.

Powyższe informacje zostały przekazane wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego w piśmie Ministra Finansów z dnia 9 czerwca 2005 r. Nr ST1-4800-538/2005.

* * *

Jednocześnie informuję o niektórych założeniach i wskaźnikach przyjętych do opracowania projektu budżetu państwa na rok 2006, które mogą okazać się pomocne przy przygotowaniu projektów uchwał budżetowych.

Przy opracowaniu projektu ustawy budżetowej na rok 2006 przyjęto, że:

- prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 101,5%,

- średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wynosi 101,5%,

- składka na Fundusz Pracy planowana jest w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, określonej w art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl