ST3-440-773/97 - Projektowane na 1998 r. transfery z budżetu państwa do gmin oraz podstawowe wskaźniki do opracowania przez gminy projektów budżetów na 1998 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 października 1997 r. Ministerstwo Finansów ST3-440-773/97 Projektowane na 1998 r. transfery z budżetu państwa do gmin oraz podstawowe wskaźniki do opracowania przez gminy projektów budżetów na 1998 r.

I.>Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344 z późn. zm.) oraz art. 15b ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600 z późn. zm.) przekazuję w załączeniu informację o przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 1998 r.:

- rocznej kwocie łącznej subwencji ogólnej, w tym subwencji na zadania oświatowe,

- kwocie subwencji drogowej,

- kwocie wpłat gmin na zwiększenie subwencji ogólnej,

- planowanych dochodach gmin z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Kwota planowanych dochodów budżetu państwa na 1998 r., łącznie z planowanymi wpłatami gmin, wynosi 126.750.000 tys. zł.

W projekcie ustawy budżetowej na 1998 r. planowana kwota łącznej subwencji ogólnej dla gmin wynosi 10.743.080 tys. zł. Łączna kwota subwencji ogólnej stanowi sumę 8,4% planowanych dochodów budżetu państwa oraz kwot wpłat gmin, ustalonych według zasad określonych w art. 15a ustawy o finansowaniu gmin.

Z łącznej kwoty subwencji ogólnej została wydzielona:

1.>Subwencja na zadania oświatowe w wysokości 7,5% planowanych dochodów budżetu państwa; kwota tej subwencji wynosi 9.497.849 tys. zł.

Zgodnie z art. 12a ust. 2 pkt 1 ustawy o finansowaniu gmin wydzielono rezerwę 0,5% kwoty subwencji na zadania oświatowe. Stanowi to kwotę 47.489 tys. zł. Rezerwą tą dysponuje Minister Finansów po zasięgnięciu opinii Ministra Edukacji Narodowej oraz strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Subwencja na zadania oświatowe na 1998 r. została rozdzielona na poszczególne gminy według projektu algorytmu, który był przedmiotem uzgodnień Zespołu ds. Reformy Systemu Oświaty, działającego w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, na spotkaniu w dniu 16 października 1997 roku.

W projekcie algorytmu na 1998 r. utrzymana została zasada zobiektywizowanego podziału środków na zadania szkolnictwa podstawowego, a proponowane zmiany - w porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym - doskonalą sposób podziału, uwzględniając przede wszystkim skalę zadań edukacyjnych, strukturę kwalifikacji zawodowych nauczycieli i elementy systemu wynagradzania.

Przy konstruowaniu algorytmu podziału subwencji na zadania oświatowe dla gmin na rok 1998 uwzględniono 13-procentowy średnioroczny wzrost wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej, w tym również pracowników oświaty.

Przy ustalaniu subwencji na zadania oświatowe na 1998 r. wielkości współczynników A1...A5, odzwierciedlających przeciętne miesięczne kwoty wynagrodzeń nauczycieli, dostosowane zostały tak, by uwzględniały położenie szkoły:

- na terenie wsi i miast z liczbą mieszkańców do 5 tys. - gdzie koszty wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w tych szkołach są wyższe z tytułu tzw. dodatku wiejskiego oraz dodatku mieszkaniowego,

- na terenie miast z liczbą mieszkańców powyżej 5 tys. - gdzie wspomniane wyżej dodatki nie występują.

Celem wprowadzenia zmian w algorytmie było również uproszczenie jego konstrukcji, między innymi przez wprowadzenie wskaźnika obrazującego standardową liczbę nauczycieli przypadających na 1 oddział - w wysokości 1,605, uwzględniającego zmiany liczby godzin w ramowych planach nauczania z tytułu wprowadzenia dodatkowych godzin wychowania fizycznego, wynagrodzenia księży i diakonów prowadzących naukę religii oraz innych zajęć.

Projekt algorytmu, po uwzględnieniu wniosków Zespołu, przedstawia poniższy wzór z opisem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

So - kwota subwencji na zadania oświatowe,

W1, W2, W3, W4, W5 - przeciętne wskaźniki struktury kwalifikacji zawodowych nauczycieli, określające stosunek liczby nauczycieli pełno- i niepełnozatrudnionych, posiadających wykształcenie określone w odpowiednich pozycjach tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 1997 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli - Dz. U. Nr 29, poz. 160) do ogólnej liczby nauczycieli pełno- i niepełnozatrudnionych w szkołach podstawowych prowadzonych przez daną gminę (analogicznie jak przy wskaźnikach A1, A2, A3, A4, A5) - ustalone na podstawie sprawozdania EN-3 (wzór formularza stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 sierpnia 1997 r., zmieniającego zarządzenie w sprawie obowiązków statystycznych w zakresie oświaty, szkolnictwa wyższego i archiwów państwowych - M.P. Nr 53, poz. 484 i z 1997 r. Nr 52, poz. 489),

A1, A2, A3, A4, A5 - odpowiadające wyżej wymienionym wskaźnikom przeciętne miesięczne kwoty środków na wynagrodzenia nauczycieli - wraz z pochodnymi i odpisami - na rozpatrywany rok budżetowy odrębnie dla nauczycieli zatrudnionych:

- w szkołach na terenie wsi i w miastach liczących do 5 tys. mieszkańców,

- w szkołach w miastach liczących powyżej 5 tys. mieszkańców,

w przypadku nauczycieli-doradców metodycznych wielkość wskaźnika A1 uzależniona jest od położenia szkoły, w której jest on zatrudniony,

No = 1,605 - wskaźnik standardowej liczby nauczycieli na 1 oddział szkolny,

26 - średnia liczba uczniów przypadająca na jeden oddział szkolny,

12 - liczba miesięcy w roku kalendarzowym,

Up = Ui + Um *Pm + Uj *Pj, gdzie Ui, Um, Uj - liczby uczniów przeliczeniowych, odpowiednio w miastach liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, w miastach liczących do 5 tys. mieszkańców, na terenie wsi, z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych i szkół podstawowych niepublicznych - ustalone na podstawie sprawozdań statystycznych S-02, S-03, S-15 (zał. nr 2, 3, 16 do zarządzenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 29 lipca 1997 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie edukacji w 1997 r. - M.P. Nr 55, poz. 522), przy czym w odniesieniu do liczby uczniów:

a) szkół podstawowych publicznych i niepublicznych, położonych na terenie miasta o liczbie mieszkańców powyżej 5 tys., stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,0,

b) szkół podstawowych publicznych i niepublicznych, położonych na terenie wsi, stosuje się mnożnik przeliczeniowy Pj = 1,33,

c) szkół podstawowych publicznych i niepublicznych, położonych na terenie miast z liczbą mieszkańców do 5 tys., stosuje się mnożnik przeliczeniowy Pm = 1,18,

d) szkół publicznych prowadzących: klasy (oddziały) specjalne, integracyjne, klasy (oddziały) dla mniejszości narodowych, realizujących program szkół mistrzostwa sportowego i szkół sportowych, niezależnie od mnożników przewidzianych pod lit. b) i c), stosuje się następujące mnożniki uzupełniające w wysokości:

1,5 - w odniesieniu do liczby uczniów niepełnosprawnych, którzy zostali zakwalifikowani przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną do kształcenia w klasach (oddziałach) specjalnych,

4,0 - w odniesieniu do liczby uczniów niepełnosprawnych, którzy zostali zakwalifikowani w ww. trybie do kształcenia w klasach (oddziałach) integracyjnych,

1,2 - w odniesieniu do liczby uczniów w klasach (oddziałach) dla mniejszości narodowych,

2,0 - w odniesieniu do liczby uczniów w szkołach mistrzostwa sportowego,

1,2 - w odniesieniu do liczby uczniów w szkołach (klasach) sportowych,

Ld - liczba nauczycieli-doradców metodycznych zatrudnionych w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, ustalona na podstawie sprawozdania EN-3, z uwzględnieniem położenia szkoły, tj. w mieście z liczbą mieszkańców powyżej 5 tys., w mieście z liczbą mieszkańców do 5 tys., na wsi,

Po = 0,375 - wskaźnik standardowej liczby pracowników obsługi na 1 oddział,

B - przeciętna miesięczna kwota środków na wynagrodzenia pracowników szkół podstawowych nie będących nauczycielami - wraz z pochodnymi i odpisami - na rozpatrywany rok budżetowy,

Ur - liczba uczniów w szkołach podstawowych publicznych, z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych, jak i niepublicznych - ustalana na podstawie sprawozdań statystycznych S-02, S-03,

Md - kalkulacyjna standardowa roczna kwota wydatków na modernizację pomocy dydaktycznych - w przeliczeniu na 1 ucznia,

Ro - kalkulacyjna roczna kwota pozostałych wydatków bieżących - w przeliczeniu na 1 ucznia, przy czym Up' = (Ui + Um ) + Uj * Pj.

Niezależnie od zmieniającej się skali zadań edukacyjnych szkół podstawowych, wynikającej ze zmian demograficznych, jakie zaszły w roku szkolnym 1997/1998 i jakich spodziewać się można w roku szkolnym 1998/1999, przy ustalaniu subwencji na zadania oświatowe dla poszczególnych gmin przyjęto założenie, że w 1998 r. kwota subwencji nie może być mniejsza niż 109,5% subwencji na zadania oświatowe przekazanej gminie w 1997 r.

Przy ustalaniu wstępnych kwot subwencji na zadania oświatowe uwzględniono wszystkie zwiększenia subwencji na zadania oświatowe na rok bieżący, jakie zostały dokonane do dnia 22 października 1997 r., a zatem ostateczna kwota tej subwencji może - po uchwaleniu przez Sejm RP ustawy budżetowej na 1998 r. - ulec zmianom. Uwzględnione zostaną także wszystkie zmiany będące następstwem korekt dokonanych do końca 1997 r.

W kwotach subwencji na zadania oświatowe - podobnie jak to miało miejsce w 1997 r. - ujęte zostały kalkulacyjne kwoty na wynagrodzenia nauczycieli-doradców metodycznych, powoływanych do pełnienia tej funkcji przez kuratorów oświaty (w części odpowiadającej zniżce godzin zajęć dydaktycznych oraz dodatków specjalistycznych).

W związku z założeniem przyjętym w art. 70a, ust. 2 Karty Nauczyciela, kwota środków skalkulowanych na ten cel została wyodrębniona.

Jednocześnie pragnę przypomnieć, iż zgodnie z ustaleniami przyjętymi ze stroną samorządową Zespołu ds. Reformy Systemu Oświaty, po uchwaleniu ustawy budżetowej na 1998 r. i ustaleniu ostatecznych kwot subwencji, wnioski gmin dotyczące korekty błędów statystycznych nie będą rozpatrywane, w związku z czym, skontrolowanie danych statystycznych (podanych w załączonej decyzji), na podstawie których ustalona została wstępna kwota subwencji na zadania oświatowe, jest szczególnie ważne.

W związku z powyższym, wnioski w sprawie skorygowania błędów statystycznych proszę przekazywać do Ministerstwa Edukacji Narodowej, bowiem do wyliczenia subwencji na zadania oświatowe przyjęte zostały dane otrzymane z tego resortu.

W projekcie ustawy budżetowej na 1998 r. założono, że do końca marca 1998 r. zostaną wypłacone nagrody z zakładowego funduszu nagród (tzw. trzynastki). W związku z tym, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansowaniu gmin, kwota subwencji na zadania oświatowe została podzielona na 13 równych rat i w terminie do 1 dnia każdego miesiąca Minister Finansów przekaże kolejne raty gminom. W miesiącu marcu gminy otrzymają 2 raty tej subwencji.

2.>Subwencja ogólna wynosi 1.245.231 tys. zł i stanowi sumę 0,9% planowanych dochodów budżetu państwa i kwoty wpłat gmin.

Stosownie do art. 13 i art. 27b ustawy o finansowaniu gmin kwotę tej subwencji rozdzielono następująco:

- odliczono 5% (tj. 62.261 tys. zł) na rezerwę subwencji ogólnej na 1998 r. Kwota równa 4/5 tej rezerwy przeznaczona jest na zwiększenie subwencji ogólnej dla gmin nie objętych subwencją wyrównawczą, w których w I półroczu 1998 roku wystąpi znaczny ubytek dochodów, wynikający ze zmiany zasad ustalania udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostała część rezerwy, nie wykorzystana do końca III kwartału 1998 r. na wymienione wyżej cele, zwiększy kwotę rezerwy subwencji ogólnej, którą - zgodnie z art. 13 ustawy o finansowaniu gmin - dysponuje Minister Finansów w porozumieniu z Krajowym Sejmikiem Samorządu Terytorialnego;

- ustalono subwencję wyrównawczą dla gmin, w których wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca jest mniejszy od 85% analogicznego wskaźnika obliczonego dla wszystkich gmin w kraju.

Kwota subwencji wyrównawczej w 1997 r. wynosi 1.004.781 tys. zł i przysługuje 1.573 gminom (z tego: 83 miastom, 293 miastom i gminom oraz 1.197 gminom).

Dla celów obliczenia subwencji wyrównawczej, w miejsce udziałów wykazanych w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za II kwartał 1997 r., zostały przyjęte skorygowane udziały obliczone zgodnie z art. 27a wyżej wymienionej ustawy.

Ponadto, dla gmin do 15.000 mieszkańców, przyjęte zostały jako dochody należne z tytułu podatku od nieruchomości dochody wynikające ze stawek uchwalonych dla tego podatku przez radę gminy;

- pozostałą kwotę subwencji (178.189 tys. zł) rozdzielono między wszystkie gminy proporcjonalnie do przeliczeniowej liczby mieszkańców. Przeliczeniowa liczba mieszkańców wszystkich gmin w kraju wynosi 42.422.487 osób, a kwota subwencji na jednego mieszkańca przeliczeniowego - ok. 4,20 zł.

Zgodnie z ustawą o finansowaniu gmin, subwencja ogólna dla gmin, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2, będzie przekazywana w dwunastu równych ratach miesięcznych w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.

Kwota subwencji ogólnej może być jednak w 1998 r. przekazywana niektórym gminom w ratach niższych niż wynika to z wielkości projektowanej. Stosownie bowiem do art. 18 ustawy o finansowaniu gmin Minister Finansów zmniejsza kwotę należnej gminie subwencji ogólnej, zmniejszając lub wstrzymując kolejne raty przekazywanej gminie subwencji ogólnej o kwotę nienależnie otrzymanej subwencji w latach ubiegłych wraz z odsetkami, jeżeli w wyniku kontroli zostanie stwierdzone, że w sprawozdaniu stanowiącym podstawę naliczenia subwencji zostały podane nieprawdziwe dane o należnych dochodach i gmina otrzymała subwencję w kwocie wyższej od należnej. O powyższym Minister Finansów powiadomi właściwe gminy odrębnym pismem.

Stosownie do art. 35 ustawy Prawo budżetowe, Minister Finansów w terminie 7 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej zawiadomi poszczególne gminy o ostatecznej wysokości przyznanej subwencji ogólnej na 1998 r.

Subwencja drogowa

Artykułem 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 780) została zmieniona ustawa z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600 z późn. zm.). W miejsce utraconych dochodów gmin z tytułu częściowej likwidacji podatku od środków transportowych została wprowadzona subwencja drogowa. Subwencja drogowa nie stanowi części składowej łącznej subwencji ogólnej i będzie ustalana według innych zasad, określonych rozporządzeniem Ministra Finansów.

Kwotę subwencji drogowej w budżecie państwa ustala się w wysokości nie mniejszej niż 6,66% planowanych w ustawie budżetowej na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Zgodnie z art. 12b ustawy o finansowaniu gmin Minister Finansów będzie przekazywać gminom subwencję drogową w dwóch ratach, w terminach do 31 maja i 31 października każdego roku. W art. 27f ust. 2 ustawy o finansowaniu gmin przyjęta została również zasada, że wysokość subwencji drogowej dla każdej gminy w 1998 r. nie może być niższa od utraconej kwoty dochodu z tytułu częściowej likwidacji podatku od środków transportowych z 1997 r., zwaloryzowanej wskaźnikiem wzrostu cen usług i towarów konsumpcyjnych za trzy kwartały br.

W projekcie ustawy budżetowej na 1998 r. przyjęto kwotę subwencji drogowej w wysokości 586.080 tys. zł, tj. 6,66% planowanych wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Na podstawie zebranych i zweryfikowanych danych z poszczególnych gmin o przewidywanym wykonaniu za rok 1997 wpływów z podatku od środków transportowych (pismo z dnia 15 września 1997 r. nr ST1-440-563/97) dla każdej gminy w kraju została określona kwota subwencji drogowej obliczona wskaźnikiem jej udziału w przyjętej, w projekcie ustawy budżetowej, ogólnej kwocie subwencji drogowej.

Ostateczna wysokość subwencji drogowej dla każdej gminy zależeć będzie od faktycznych wpływów w 1997 r. zlikwidowanej od 1998 r. części podatku od środków transportowych i od ewentualnych zmian w parlamencie wysokości planowanego podatku akcyzowego od paliw silnikowych.

W związku z postanowieniami ustawy o finansowaniu dróg publicznych obowiązywać będzie następująca klasyfikacja budżetowa: paragraf 90 po stronie dochodów otrzyma brzmienie: "90 - Subwencje z budżetu państwa", a po stronie wydatków "90 - Subwencje dla gmin". Utworzony zostanie nowy rozdział w dziale 97 - Różne rozliczenia, o symbolu 9709 - Subwencja drogowa dla gmin.

Pragnę również poinformować, że w projekcie budżetu państwa na 1998 r. Minister Finansów zaproponował rezerwę celową, której środki przeznaczone zostaną na zwrot, wraz z odsetkami ustawowymi, wpłat dokonanych przez gminy w 1996 r. z przeznaczeniem na zwiększenie subwencji ogólnej.

II.>Jednocześnie podaję informację o niektórych założeniach i wskaźnikach przyjętych do opracowania projektu budżetu państwa na 1998 r., które będą pomocne przy opracowaniu projektów uchwał budżetowych gmin.

Przy opracowaniu projektu ustawy budżetowej na 1998 r. przyjęto, że:

- wpływy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w 1998 r. wyniosą 43.779,2 mln zł, co w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w 1997 r. (prognozowanym obecnie na poziomie 97,8% planu) oznacza nominalny wzrost o 13,3%, a w ujęciu realnym o 2,1%. Relacja tych dochodów do produktu krajowego brutto spadnie z 8,8% w 1997 r. do 8,6% w 1998 r., udział gmin we wpływach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w 1998 r. wzrośnie z 16% do 17% (zgodnie z art. 27e ustawy o finansowaniu gmin). Dochody gmin z tego tytułu wyniosą 7.442,5 mln zł, co w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w 1997 r. oznacza nominalny wzrost o 20,4%, a w ujęciu realnym o 8,5%. Relacja tych dochodów do produktu krajowego brutto wzrośnie z 1,4% w 1997 r. do 1,5% w 1998 r.;

- dochody "dużych miast" z tytułu dodatkowego udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w 1998 r. wyniosą 2.936,7 mln zł, co w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w 1997 r. oznacza nominalny wzrost o 11,0% i utrzymanie realnej wartości tych dochodów. Relacja tych dochodów do produktu krajowego brutto w 1998 r. ukształtuje się na poziomie 1997 r. i wyniesie 0,6%;

- dochody budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w 1998 r. wyniosą 14.150,0 mln zł, co w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w 1997 r. oznacza nominalny wzrost o 15,6%, a w ujęciu realnym o 4,1%. Relacja tych dochodów do produktu krajowego brutto w 1998 r. utrzyma się na poziomie 1997 r., tj. 2,8%;

- wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie grudzień 1997 r. - grudzień 1998 r. wyniesie około 9,5%;

- średni poziom cen towarów i usług konsumpcyjnych w 1998 r. będzie wyższy o około 11,0% w stosunku do 1997 r.;

- średnioroczny wskaźnik wzrostu cen inwestycyjnych wyniesie 9,5%.

W projekcie budżetu państwa przyjęto, że przeciętne wynagrodzenie brutto cywilnych pracowników państwowej sfery budżetowej wzrośnie w 1998 r. o 13,0%. Podwyżka wynagrodzeń przewidywana jest od 1 kwietnia 1998 r. Wysokość składek na fundusz ubezpieczeń społecznych (ZUS) i fundusz pracy pozostaje na dotychczasowym poziomie.

W prognozie cen na 1998 r. założono następujący średni wzrost cen urzędowych:

a) energii elektrycznej 9% + 5% VAT,

b) gazu 10% + 5% VAT,

c) taryf transportowych (PKS i PKP) 9%.

Ceny energii cieplnej na mocy przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348) zostaną uwolnione i nie będą zaliczane do cen urzędowych.

Średnia cena żyta obliczona za okres trzech kwartałów 1997 r., będąca podstawą ustalenia podatku rolnego w 1998 r., wynosi 37,65 zł za jeden kwintal żyta.

W związku z brakiem informacji Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego o wysokości ceny drewna za 1 m3, która stanowi podstawę do ustalania podatku leśnego, wszystkie gminy w kraju zostaną poinformowane, w terminie późniejszym, o wysokości i podstawie służącej do ustalania wymiaru podatku leśnego, dla lasów posiadających plany urządzenia.

Informuję również, że górne granice stawek podatków i opłat lokalnych wzrosną o wskaźnik wzrostu cen i usług konsumpcyjnych, który za 3 kwartały 1997 r. wynosi 15,5%. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie określenia górnych granic stawek podatków i opłat lokalnych zostanie wydane na przełomie listopada i grudnia br.

III.>W projekcie ustawy budżetowej na 1998 r. Minister Finansów zawarł propozycję zapisu, że do wysokości dotacji celowych na dofinansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne przez gminy ujęte w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 1997 r. w sprawie ustalenia wykazu gmin, na obszarze których wystąpiła powódź oraz zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji celowych dla tych gmin na finansowanie bieżących zadań własnych (Dz. U. Nr 82, poz. 528 z późn. zm.) nie stosuje się ograniczeń określonych w art. 21 ustawy o finansowaniu gmin.

W zakresie udzielania przez gminy wzajemnej pomocy finansowej na akcję przeciwpowodziową i usuwanie skutków powodzi należy przyjąć i stosować rozwiązanie określone w § 1 pkt 2 akapit 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 sierpnia 1997 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 100, poz. 627).

W zakresie paragrafowym należy przyjąć poniższe zasady:

- gmina, która przekazuje środki drugiej gminie na powyższe cele ujmuje je w § 95 - Środki przekazane na rzecz budżetów gmin,

- gmina przejmująca od drugiej gminy środki ujmuje je po stronie dochodów w § 95 - Środki otrzymane z budżetów gmin, natomiast wydatkuje te środki poprzez odpowiednie paragrafy w zależności od rodzaju poniesionego wydatku.

W przypadku, gdy gmina podjęła uchwałę o przekazaniu dotacji na pomoc dla powodzian poprzez instytucje charytatywne, np. za pośrednictwem Polskiego Czerwonego Krzyża - dotacje te w budżecie gminy powinny być klasyfikowane po stronie wydatków w dziale 86 - Opieka społeczna, rozdział 8680 - Akcja przeciwpowodziowa i usuwanie skutków powodzi, § 48 - Pozostałe dotacje.

W przypadku gdy stowarzyszenie gmin lub sejmik samorządowy przekaże gminie środki finansowe na cele, o których mowa wyżej, sposób ich zaklasyfikowania powinien być następujący:

- po stronie dochodowej i wydatkowej - właściwy dla celów wydatków dział, rozdział z końcówką "80" (np. na remont szkoły - dział 79 - Oświata i wychowanie, rozdział 7980 - Akcja przeciwpowodziowa i usuwanie skutków powodzi),

- w zakresie dochodów § 78 - Pieniężne darowizny, spadki i zapisy na rzecz Skarbu Państwa i gminy,

- w zakresie wydatków odpowiedni paragraf w zależności od charakteru wydatku.

Ponadto - w związku z licznie napływającymi do Ministerstwa Finansów korektami wniosków na dotacje z tytułu ulg i zwolnień ustawowych w podatku rolnym oraz leśnym, wymienione w art. 5 pkt 5a ustawy z 1993 r. o finansowaniu gmin - uprzejmie informuję, że nie będą rozpatrywane korekty wniosków zwiększające kwoty dotacji dotyczące I i II półrocza 1996 r. oraz I półrocza 1997 r. Korekty wniosków dotyczące I półrocza 1997 r. zostaną uwzględnione i rozliczone na podstawie wniosków sporządzonych przez gminy według stanu na dzień 31 grudnia 1997 r., a kwoty dotacji z tego tytułu zostaną przekazane gminom w terminie do 31 maja 1998 r.

Jeśli chodzi bowiem o korekty za I i II półrocze 1996 r. i I półrocze 1997 r., to zarówno rozporządzenie Ministra Finansów (z 24 września 1996 r. i 18 lipca 1997 r.), jak i ustawa o finansowaniu gmin nie przewidują korekt danych po wyznaczonych terminach.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1997/5/21