ST2-4834/38A/RLK/09/256 - Klasyfikacja wydatków na podróże służbowe radnych i wydatków przeznaczonych na wpłaty PFRON.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Ministerstwo Finansów ST2-4834/38A/RLK/09/256 Klasyfikacja wydatków na podróże służbowe radnych i wydatków przeznaczonych na wpłaty PFRON.

W odpowiedzi na pismo z dnia 6 lutego 2009 r. nr WA-O2B1/2/2009, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 229. poz. 1526) zostały dokonane zmiany, m.in. w zakresie objaśnienia do paragrafów 441 - "Podróże służbowe krajowe" oraz 442 - "Podróże służbowe zagraniczne", zgodnie z którymi wydatki ponoszone na powyższe cele mają zastosowanie wyłącznie do pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowy cli jednostkach sfery budżetowej.

Mając na uwadze, przepisy § 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych województwa (Dz. U. Nr 66, poz. 798 z późn. zm.), radnym z tytułu podróży służbowych przysługują diety oraz zwrot kosztów, m.in. przejazdów z miejscowości określonej przez przewodniczącego sejmiku województwa w poleceniu wyjazdu służbowego do miejsca stanowiącego cel podróży i z powrotem, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej.

Mając na uwadze charakter powyższych świadczeń, jak i kategorię świadczeniobiorców. wydatki związane zarówno z wypłatą diet. jak i zwrotem kosztów podróży służbowych radnych powinny być ujmowane w paragrafie 303 - "Różne wydatki na rzecz osób fizycznych" z odpowiednia czwarta cyfrą. Zgodnie bowiem z objaśnieniami do ww. paragrafu (np. tiret 2), kwestią rozstrzygającą o sposobie klasyfikacji wymienionych świadczeń, wypłacanych osobom pełniącym funkcję radnego sejmiku wojewódzkiego będzie przede wszystkim charakter pełnionej funkcji publicznej - wykonywanie powierzonego mandatu społecznego, a w związku z tym, m.in. pozostawanie poza stosunkiem pracy (bądź jego zawieszenie) w urzędzie marszałkowskim lub na stanowisku kierowniczym w wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych (art. 25 i 26 ustawy o samorządzie województwa), jak również np. zwolnienie przez pracodawcę od pracy zawodowej w celu wykonywania mandatu radnego (art. 27 ust. 1 w związku z art. 23 ust. 3 ww. ustawy).

Wpłaty pracodawców dokonywane na podstawie art. 21 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r., Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) mają charakter obowiązkowy oraz zgodnie z art. 46 pkt 1 ww. ustawy stanowią element przychodów PFRON. Przedmiotowa ustawa określa cele, na jakie przeznaczane są środki zgromadzone na rachunku bankowym PFRON. Zdaniem Ministerstwa Finansów, środki przeznaczone na przedmiotowe wpłaty w trybie wykonania budżetu powinny być ujmowane w paragrafie wydatków "4140 Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych", zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów-, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726, z późn. zm.) po dokonaniu stosowych przeniesień wydatków, zgodnie z art. 148 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Departament Finansów Samorządu Terytorialnego uprzejmie informuje, że w kwestii ujmowania w ewidencji księgowej rozliczeń z tytułu dotacji podmiotowej przekazanej jednostkom systemu oświaty prowadzonym przez osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne, odpowiedzi udzieli Departament Rachunkowości, w gestii którego pozostaje ww. zagadnienie.

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl