ST1-4834-514/2006/740 - Przedmiot decyzji organu podatkowego dotyczącej umorzenia zaległości podatkowej, opodatkowanie podatkiem rolnym powierzchni rowów oraz właściwe sklasyfikowanie w budżecie odsetek za zwłokę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2006 r. Ministerstwo Finansów ST1-4834-514/2006/740 Przedmiot decyzji organu podatkowego dotyczącej umorzenia zaległości podatkowej, opodatkowanie podatkiem rolnym powierzchni rowów oraz właściwe sklasyfikowanie w budżecie odsetek za zwłokę

W związku z pismem z dnia 7 kwietnia 2006 r., Nr RIO-II-031/7/2006 w sprawie wyjaśnienia zagadnień związanych z gospodarką finansową gmin Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Ad. 1) Zgodnie z art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późno zm.) organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Art. 67a § 2 stanowi, iż umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.

Z powyższych przepisów wynika, iż organ podatkowy wydając decyzję na mocy której umarza zaległość podatkową (w całości lub w części) jest zobligowany do podania w sentencji decyzji kwoty tej zaległości. Natomiast nie ma potrzeby wskazywania w sentencji tej decyzji, podlegających umorzeniu - na mocy art. 67a § 2 Ordynacji podatkowej - odsetek za zwłokę. Kwestia umorzenia odsetek za zwłokę nie jest bowiem w takim przypadku przedmiotem rozstrzygnięcia decyzji - ich rozstrzygnięcie następuje z mocy prawa. Nie ma jednak przeszkód prawnych, aby w uzasadnieniu decyzji wskazać kwotę umorzonych odsetek za zwłokę. Jeżeli jednak przedmiotem decyzji w sprawie umorzenia będzie wyłącznie umorzenie odsetek za zwłokę to wówczas kwota odsetek podlegających umorzeniu powinna zostać wskazana w sentencji decyzji.

Jednocześnie należy podkreślić, iż podanie wysokości umorzonej zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę jest zawsze wymagane, jeżeli jednostka otrzymuje pomoc publiczną w związku z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

Ad. 2) Kwotę umorzonych odsetek za zwłokę, wynikającą z decyzji o umorzeniu zaległości podatkowych, należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych, w kolumnie "Skutki udzielonych przez gminę ulg, umorzeń i zwolnień..." stosownie do zasad określonych w § 3 ust. 1 pkt 10 instrukcji, stanowiącej załącznik nr 32 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 170, poz. 1426). Wykazywane w tej kolumnie skutki ulg powinny wynikać z decyzji właściwych organów gminy lub miasta na prawach powiatu, w zakresie zarówno bieżących, jak i zaległych należności, zaś wykazane kwoty powinny być zgodne z rejestrami przypisów i odpisów. Kwotę umorzonych odsetek za zwłokę, wynikającą z decyzji o umorzeniu zaległości podatkowych, o której mowa w piśmie, należy przypisać w rejestrze przypisów i odpisów, a następnie odpisać zgodnie z decyzją podjętą przez organ podatkowy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że stosownie do zasad określonych w w/w rozporządzeniu, w dodanej do sprawozdania Rb-27S kolumnie "Skutki decyzji wydanych przez organy podatkowe na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, obliczone za okres sprawozdawczy", zgodnie z art. 67a ust. 1 pkt 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, należy ująć ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, tj. odroczenia i rozłożenia na raty, nie są natomiast ujmowane w tej kolumnie skutki umorzeń.

Ad. 3) Podstawą wymiaru podatków i świadczeń, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027) są dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Ewidencja prowadzona jest na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454).

Jak stanowi § 68 w/w rozporządzenia użytki rolne dzielą się na: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami oraz rowy. Załącznik Nr 6 ewidencji gruntów i budynków, określający zasady zaliczania gruntów do poszczególnych użytków gruntowych, w ust. 1 pkt 7 precyzuje pojęcie "gruntów pod rowami" i stanowi, że do gruntów pod rowami zalicza się grunty zajęte pod otwarte rowy pełniące funkcje urządzeń melioracji wodnych dla gruntów wykorzystywanych do produkcji rolniczej.

Art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) stanowi, że opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 w/w ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej. Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, stanowi: dla gruntów gospodarstw rolnych - liczba ha przeliczeniowych ustalana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych, wynikających z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego, a dla pozostałych gruntów - liczba ha wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.

Stawka podatku rolnego od gruntów, wymienionych w art. 1 jest zróżnicowana w zależności od tego, czy grunty podlegające podatkowi rolnemu stanowią gospodarstwo rolne. Zgodnie z art. 6, stawka od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych wynosi równowartość pieniężną 2,5 q żyta, a stawka od 1 ha gruntów niestanowiących gospodarstwa rolnego wynosi 5 q żyta - obliczonych według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.

Jak z powyższego wynika, rowy zaliczane są do użytków rolnych i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym. W przypadku, gdy nie została określona klasa użytku rolnego, grunty te wliczane są do ogólnej powierzchni gospodarstwa rolnego. Nie ustala się od nich jednak podatku rolnego, gdyż nie jest możliwe zastosowanie do nich przeliczników, o których mowa w art. 4 ust. 5 ustawy o podatku rolnym. Natomiast w przypadku, gdy powierzchnia rowów oraz innych użytków rolnych nie przekracza 1 ha fizycznego lub 1 ha przeliczeniowego, grunty te jako użytki rolne niestanowiące gospodarstwa rolnego, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym w stawce, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku rolnym.

Opublikowano: www.lublin.rio.gov.pl