ST1-4834-417/2007/807 - Klasyfikacja budżetowa. Realizacja przez gminę zadań własnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2007 r. Ministerstwo Finansów ST1-4834-417/2007/807 Klasyfikacja budżetowa. Realizacja przez gminę zadań własnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

W związku z pismem z dnia 19 kwietnia 2007 r., Nr BA.I.3014-64/07 w sprawie stosowania klasyfikacji budżetowej - Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Ad1) Fundacja Fundusz Współpracy jest podmiotem spoza sektora finansów publicznych. Środki przekazane przez Fundację w ramach współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej do Urzędu Miasta nie mają charakteru dotacji. W związku z tym, zwrot tych środków, które zostały uznane przez Fundację Fundusz Współpracy jako niekwalifikowalne i przeznaczone do zwrotu, nie mogą być ujęte w paragrafie 291 - "Zwrot dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych w nadmiernej wysokości", lecz powinny zostać zaklasyfikowane w paragrafie 498 - "Zwroty dotyczące rozliczeń z Komisją Europejską" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Ad2) Spłatę zaległości wobec ZUS po zlikwidowanym przedszkolu - jednostce organizacyjnej Urzędu Miasta - należy ująć w paragrafie 416 - "Pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych" z odpowiednią, czwartą cyfrą dodaną, do paragrafu.

Ad3) W myśl art. 2 ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. Nr 50, poz. 580 z późn. zm.), rejestr prowadzi wchodzące w skład Ministerstwa Sprawiedliwości "Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego". Zgodnie z art. 24 ww. ustawy, za wydanie z Rejestru informacji o osobie pobiera się opłatę, stanowiącą dochód budżetu państwa. Wydatki z tytułu opłat za uzyskanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego o zatrudnionym pracowniku powinny być ujmowane w paragrafie 451 - "Opłaty na rzecz budżetu państwa" z odpowiednią czwartą cyfrą.

Ponadto, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Ad1) Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Wydatki związane z zakupem usług wykonywanym przez osoby prawne, inne osoby nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą powinny być klasyfikowane w paragrafach dotyczących zakresu wykonywanych usług.

Natomiast, najwłaściwszą formą wynagrodzenia dla osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej za wykonaną usługę jest umowa zlecenie oraz umowa o dzieło. Wydatki te należy klasyfikować w paragrafie 417 - "Wynagrodzenia bezosobowe" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Ad2) Wydatki związane z zakupem usług obejmujących ekspertyzy, analizy i opinie wykonywane przez osoby prawne, inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy ujmować w paragrafie 439 - "Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu. Natomiast wynagrodzenia dla osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej w niniejszym zakresie, a wykonujących na podstawie umów zlecenia oraz umów o dzieło czynności w zakresie ekspertyz, analiz i opinii należy klasyfikować w paragrafie wydatkowym 417 - "Wynagrodzenia bezosobowe" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu. W taki sam sposób należy postępować przy klasyfikowaniu wydatków na tłumaczenia. W przypadku gdy wydatki te są świadczone przez osoby fizyczne w ramach umów zleceń i umów o dzieło, należy je klasyfikować w paragrafie 417 - "Wynagrodzenia bezosobowe" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu. Natomiast w paragrafie 438 - "Zakup usług obejmujących tłumaczenia" należy ujmować wydatki przeznaczone na tłumaczenia, z wyjątkiem świadczonych przez osoby fizyczne sklasyfikowanych w paragrafie 417.

Ponadto, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w rozporządzeniu Ministra Finansów zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 48, poz. 322), zostały doprecyzowane objaśnienia obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. oraz wprowadzone następujące zmiany:

-

do paragrafu 438 - "Zakup usług obejmujących tłumaczenia" dodane zostało objaśnienie w brzmieniu:

"Paragraf ten obejmuje wydatki na usługi świadczone na rzecz jednostki przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.)",

-

objaśnienie do paragrafu 439 - "Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii" otrzymało brzmienie:

"Paragraf ten obejmuje wydatki na usługi świadczone na rzecz jednostki przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, z wyłączeniem ekspertyz, analiz, opinii i innych materiałów sporządzanych i opłacanych w ramach realizowanej przez jednostkę inwestycji.",

-

w objaśnieniach do paragrafu 430 - "Zakup usług pozostałych" uchylone zostały w tiret piętnastym wyrazy "ekspertyz wykonywanych przez osoby prawne".

Ad3) Zgodnie ze "Słownikiem Encyklopedycznym - Informatyka", Wydawnictwo Europa, akcesoria komputerowe to dodatkowe wyposażenie komputerowego stanowiska pracy, zasoby zużywalne potrzebne do działania, eksploatacji i konserwacji urządzeń zewnętrznych komputerów i nośniki danych. Do podstawowych akcesoriów komputerowych należą zewnętrzne nośniki pamięci w postaci dyskietek różnego typu, a także np. myszy, filtry na monitory, podkładki pod myszy, kable łączące, słuchawki, tusze i tonery do drukarek. W związku z powyższym, zakup usługi polegającej na napełnieniu tuszem używanego kartridga do drukarek należy ująć w paragrafie 475 - "Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Ad4) W paragrafie 470 - "Szkolenia pracowników niebędących członkami służby cywilnej" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu, klasyfikuje się tylko wydatki związane ze szkoleniem pracowników własnych, niebędących członkami służby cywilnej. Natomiast wydatki poniesione na szkolenie pracowników własnych, będących członkami służby cywilnej należy klasyfikować w paragrafie 455 - "Szkolenia członków służby cywilnej" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Wydatki stanowiące wypłatę wynagrodzenia z tytułu umów o dzieło lub umów zlecenia dla wykładowców za przeprowadzenie szkoleń klasyfikuje się w różnych paragrafach, w zależności od grupy pracowników, która uczestniczyła w tych szkoleniach, i tak:

-

w przypadku pracowników, będących członkami korpusu służby cywilnej wydatki te należy klasyfikować w paragrafie 455 - "Szkolenia członków służby cywilnej" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu,

-

w przypadku pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej w paragrafie 417 - "Wynagrodzenia bezosobowe" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Ad5) Ekspertyzy, opinie i inne materiały wykonane w ramach zadania inwestycyjnego powinny być klasyfikowane w dziale i rozdziale właściwym dla klasyfikowania całości realizowanej inwestycji w paragrafie inwestycyjnym z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Ad6) W paragrafie 440 - "Opłaty za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu należy klasyfikować wydatki poniesione na usługi administrowania oraz czynsze (pojęcie interpretowane zgodnie z właściwymi przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz. U. Nr 16 poz. 93 z późn. zm. - występujące w przypadku umowy najmu i dzierżawy) za pomieszczenia szkolne. Natomiast pozostałe wydatki związane z utrzymaniem pomieszczeń szkolnych należy klasyfikować w odpowiednich paragrafach z grupy wydatków bieżących, stosownie do rodzaju ponoszonych kosztów z odpowiednią czwartą cyfrą, np.:

-

centralne ogrzewanie i ciepła woda w paragrafie 426 - "Zakup energii",

-

wywóz śmieci, dozór obiektu i sprzątanie w paragrafie 430 - "Zakup usług pozostałych",

-

ubezpieczenie w paragrafie 443 - Różne opłaty i składki",

-

konserwacje i remonty w paragrafie 427 - "Zakup usług remontowych".

Ad7) Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego należy do zadań własnych gminy.

Przewoźnik wykonujący regularne przewozy osób, stosownie do postanowień art. 18a ustawy z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 z późn. zm.), poza uprawnieniami pasażerów do ulgowych przejazdów określonych w odrębnych przepisach, uwzględnia uprawnienia pasażerów do innych ulgowych przejazdów, jeżeli podmiot, który ustanawia te ulgi, ustali z przewoźnikiem w drodze umowy, warunki zwrotu kosztów ich stosowania.

Zaznaczyć należy przy tym, iż zgodnie z art. 176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), jedynie podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z ww. podmiotem.

W związku z powyższymi regulacjami prawnymi gmina, realizując zadanie własne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, może zawrzeć z przewoźnikiem umowę w sprawie przewozu osób, ustalając jednocześnie warunki zwrotu poniesionych kosztów z tytułu stosowania ulg określonych uchwałą rady gminy.

Wydatki na dopłaty z tytułu ulgowych przejazdów nie mogą być jednak w świetle obowiązujących przepisów prawnych przekazywane w formie dotacji celowej.

Należy jednak zaznaczyć, iż gmina realizując zadania z zakresu lokalnego transportu zbiorowego, może przeznaczyć środki finansowe na wyrównanie przewoźnikom utraconych dochodów z tytułu stosowania tych ulg, wówczas wydatek ten będzie zapłatą za określoną usługę. Wydatki te należy ujmować w § 430 - "Zakup usług pozostałych" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Natomiast, w przypadku gdy przewoźnik działa w formie spółki prawa handlowego, dopuszczalną formą przekazania środków finansowych z budżetu gminy mogą być dopłaty, o których mowa w art. 177 Kodeksu spółek handlowych, jeżeli umowa spółki zawiera postanowienia zobowiązujące wspólników do dopłat. Wydatki te będą wówczas ujmowane w § 415 - "Dopłaty w spółkach prawa handlowego" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Opublikowano: www.katowice.rio.gov.pl