ST1-4800-658/05/1037 - Dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
Pismo z dnia 8 lipca 2005 r. Ministerstwo Finansów ST1-4800-658/05/1037 Dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
W związku z pismem z dnia 22 czerwca br. nr WK-612-44/05 w sprawie uznania za dochód powiatu części wpływów z dochodów realizowanych na rzecz budżetu państwa dotyczących przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności - Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) źródłem dochodów własnych powiatu jest 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.
Wyjątek od tej zasady stanowią postanowienia art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.), zgodnie z którymi 25% środków uzyskiwanych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i najmu nieruchomości Skarbu Państwa stanowi dochód powiatu, na którego terenie znajdują się te nieruchomości.
W powołanym przepisie zawierającym wyliczenie wpływów, od których powiatom należy się 25%, brak jest postanowienia o wpływach osiąganych z tytułu przekształcania prawa użytkowania wieczystego. Przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności następuje bowiem na podstawie ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 z późn. zm.), a nie na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania (...) użytkownik wieczysty składa wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności do starosty albo prezydenta miasta na prawach powiatu, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, jeżeli użytkowanie wieczyste jest ustanowione na nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa. Decyzję w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności wydaje organ, o którym mowa wyżej. Decyzja ta stanowi postawę wpisu w księdze wieczystej.
W myśl art. 4 tej ustawy osoba, która nabyła własność nieruchomości na podstawie art. 2, zobowiązana jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
W związku z powyższym, do dochodów realizowanych w 2004 r. na rzecz budżetu państwa dotyczących przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, zastosowanie powinny mieć przepisy art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966), zgodnie z którymi powiatowi należy się 5% dochodów, uzyskiwanych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, tu: wynikających z art. 2 ww. ustawy o przekształceniu prawa użytkowania (...).
Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, iż powołany wyżej przepis art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie wymienia odsetek za nieterminowe regulowanie należności z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa. Wpływy z wymienionego tytułu są dochodami związanymi z wykonywaniem przez powiat zadań z zakresu administracji rządowej, ale nie mają do nich zastosowania postanowienia art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, lecz postanowienia art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym, odsetki z tytułu nieterminowo regulowanych wpłat osiąganych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i najmu nieruchomości Skarbu Państwa w 5% stanowią dochody własne powiatu.
DYREKTOR DEPARTAMENTU
Finansów Samorządu Terytorialnego
Zdzisława Wasążnik