ST1-4800-570/05/931 - Realizacja zadań gminy przez gminne jednostki budżetowe

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2005 r. Ministerstwo Finansów ST1-4800-570/05/931 Realizacja zadań gminy przez gminne jednostki budżetowe

W związku z pismem, z dnia 9 czerwca br. nr Fn.33/336/24/2005 w sprawie realizacji zadań gminy przez gminne jednostki budżetowe, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Gmina, zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), posiada osobowość prawną oraz wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W celu realizacji swoich zadań, zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (...). Jednostkami organizacyjnymi gminy, o których mowa w powołanym przepisie art. 9 ust. 1 są m.in. gminne jednostki budżetowe, które nie posiadają osobowości prawnej oraz, stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek gminy.

W myśl przepisów ww. ustawy z dnia 8 marca 1990 r., zadania gminne wykonują m.in. jej jednostki budżetowe, które realizują określone zadania, w zakresie przypisanym im przez organy gminy. Dotyczy to także zadań i projektów realizowanych przez gminę w ramach kontraktów wojewódzkich, a także Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Natomiast wydatki gminnych jednostek budżetowych, o czym była mowa powyżej, są finansowane z budżetu gminy, której dochodami - zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) - są dochody własne, subwencja ogólna i dotacje celowe z budżetu państwa (m.in. na dofinansowanie zadań własnych objętych kontraktem wojewódzkim, których mowa w art. 42 ust. 1 ustawy). Ponadto, dochodami gminy - zgodnie z ust. 3 pkt 2 ustawy mogą być środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, np. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, otrzymane na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, jako zwrot kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez gminę na realizację określonego zadania.

Zadanie, o którym mowa w piśmie, powinno być ujęcie w planie finansowym tej jednostki organizacyjnej.

DYREKTOR DEPARTAMENTU

Finansów Samorządu Terytorialnego

Zdzisława Wasążnik

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl