ST1-440-376/99 - Rezerwy budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 maja 1999 r. Ministerstwo Finansów ST1-440-376/99 Rezerwy budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z licznymi problemami dotyczącymi ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych w zakresie stosowania art. 116 w związku z art. 128 oraz art. 111 ust. 2 pkt 5 - uprzejmie wyjaśniam:

1) Zgodnie z art. 116 ust. 5 ustawy o finansach publicznych rezerwami budżetu jednostki samorządu terytorialnego dysponuje zarząd. Przepis ten umieszczony został w rozdziale zatytułowanym "Podstawowe definicje i zasady". Zasada powyższa jest więc regułą ogólną, która powinna być uzupełniona o postanowienia szczegółowe zawarte w rozdziale 3 "Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego". Stosownie do art. 128 ust. 1 w toku wykonywania budżetu zarząd może, po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji właściwej do spraw budżetu, dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego polegających m.in. na przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych. Wyraz "może" wiązać należy z dopuszczalnością dokonywania wspomnianych zmian w budżecie. Natomiast uzyskanie pozytywnej opinii komisji właściwej do spraw budżetu jest obligatoryjne. Oznacza to, że brak opinii komisji bądź uzyskanie opinii negatywnej uniemożliwia realizację zamierzeń zarządu dotyczących zmian w budżecie.

2) Przepis art. 111 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych dopuszcza możliwość udzielania pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Finansowanie zadań własnych określonego szczebla jednostki samorządu terytorialnego przez inną jednostkę może nastąpić w drodze porozumienia zawartego między zainteresowanymi stronami, o ile organy stanowiące tych jednostek wyrażą, w drodze uchwały, zgodę na zawarcie porozumienia. Dotacje celowe z budżetu określonej jednostki do budżetu jednostki realizującej to zadanie będą przekazywane na podstawie zawartego porozumienia.

Zasady dotowania zadań realizowanych na mocy porozumień określają art. 46 i art. 48 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 150, poz. 983 ze zm.), natomiast warunki i tryb przekazywania dotacji określać będzie konkretne porozumienie.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1999/4/18