ST1-440-169/99 - Dotacje celowe z budżetów jednostek samorządu terytorialnego; dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej.
Pismo z dnia 9 marca 1999 r. Ministerstwo Finansów ST1-440-169/99 Dotacje celowe z budżetów jednostek samorządu terytorialnego; dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej.
W związku z licznymi pytaniami związanymi z interpretacją art. 118 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014) oraz ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.), w kosztach 1998 r. - uprzejmie wyjaśniam:
1.Postanowienia art. 118 ustawy o finansach publicznych stanowią, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje wyłącznie imiennie określonym podmiotom publicznym i tylko na cele publiczne związane z realizacją zadań określonego stopnia samorządu terytorialnego.
Przepis ten należy jednakże łączyć z regulacjami całej ustawy, w tym w szczególności z art. 111. Stosownie do zapisu ust. 3 tego artykułu - podziału wydatków jednostek samorządu terytorialnego dokonuje się zgodnie z art. 69 omawianej ustawy, który w ust. 4 pkt 1 stanowi, że dotacjami celowymi są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego przeznaczone między innymi na zadania zlecone do realizacji jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych oraz fundacjom i stowarzyszeniom.
Mając powyższe na uwadze można stwierdzić, iż imiennie określonym organizacjom oraz stowarzyszeniom i fundacjom mogą być udzielane dotacje celowe z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
2.Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej weszła w życie w dniu 1 stycznia 1998 r. Artykuł 2 tej ustawy określa, iż pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego.
Biorąc pod uwagę fakt, iż dodatkowe wynagrodzenie roczne dotyczy danego roku kalendarzowego, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości, koszty z tego tytułu powinny obciążać wynik finansowy roku, którego dodatkowe wynagrodzenie dotyczy. Konsekwencją ww. przepisów jest konieczność obciążenia w 1998 r. kosztów z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy.
W związku z powyższym w 1998 r. obciążają koszty tego roku m.in.:
1) nagrody z zakładowego funduszu nagród za 1997 r. wypłacone w 1998 r.,
2) dodatkowe wynagrodzenie roczne za 1998 r. wypłacone w 1998 r. pracownikom, z którymi rozwiązano stosunek pracy w związku z likwidacją urzędu,
3) dodatkowe wynagrodzenie roczne za 1998 r., które zostanie wypłacone w ciągu trzech pierwszych miesięcy 1999 r.
Ujęcie dodatkowego wynagrodzenia rocznego, składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy w kosztach 1998 r. znajdzie następujące odzwierciedlenie w sprawozdawczości budżetowej za ten rok:
1) w bilansie - w zwiększeniu zobowiązań z tytułu wynagrodzeń, składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,
2) w Rb-30 - w zwiększeniu rozchodów i zobowiązań,
3) w Rb-31 - w zwiększeniu rozchodów i zobowiązań.
Jednocześnie informuję, że środki na pokrycie zobowiązań z ww. tytułu są zaplanowane w budżetach na 1999 r. i tak np.:
- dla zadań oświatowych - w części oświatowej subwencji ogólnej oraz dotacjach celowych,
- dla pozostałych jednostek budżetowych przyjętych przez jednostki samorządu terytorialnego - w budżetach tych jednostek.
W związku z tym zobowiązania z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy obciążają odpowiednio ww. jednostki.