SPS023-23196/13 - Potrzeba nowelizacji art. 4 ust. 2 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi SPS023-23196/13 Potrzeba nowelizacji art. 4 ust. 2 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów

Odpowiedź na interpelację nr 23196 w sprawie potrzeby nowelizacji art. 4 ust. 2 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów

W dniu 16 października 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, która wprowadziła pojęcie inwestora rozumianego jako podmiot realizujący lub zamierzający realizować inwestycję celu publicznego na obszarze scalenia. Umożliwia to włączenie instytucji scalania i wymiany gruntów w realizację każdej inwestycji celu publicznego, w tym pozyskiwanie gruntów w drodze postępowania scaleniowego lub wymiennego przez inwestora, nawet gdy brak jest zgodnego wniosku inwestora i uczestników scalenia. Działanie takie pozwoli na zminimalizowanie negatywnych skutków realizacji takich inwestycji na strukturę przestrzenną gospodarstw rolnych, jak również przyczyni się do zwiększenia akceptacji społecznej niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych. W takim przypadku postępowania w sprawie scalenia gruntów będzie wszczynane z urzędu, gdy o scalenie wystąpi inwestor, którego działalność będzie wpływać lub już wpływa dezorganizująco na przyległe do danej inwestycji grunty rolne.

Dokonane zmiany ww. ustawy nie dotyczą jednak scaleń gruntów regulowanych przepisami art. 4 ust. 2 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, zgodnie z którym w przypadku prowadzenia scalania gruntów w związku z budową autostrady, koszty wykonania scalenia i wymiany gruntów oraz poscaleniowego zagospodarowania gruntów pokrywa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a scalenia takie mogą być wszczęte także z urzędu. Przepisy te obowiązują już od dnia 2 stycznia 1995 r.

Ponieważ zadania realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad obejmują także budowę dróg krajowych i ekspresowych, które tak jak i autostrady, na co wskazują posłowie, znacznie pogarszają ukształtowanie rozłogów gruntów na obszarze oddziaływania tych inwestycji, co oznacza, że i w tym przypadku należy stosować ww. przepisy, a zatem nie jest wymagana nowelizacja przepisów ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. W przypadku realizacji scaleń gruntów w związku z budową dróg krajowych i ekspresowych niezbędne jest jedynie zawieranie stosownych porozumień pomiędzy GDDKiA a samorządem województwa oraz właściwymi starostami.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl