SPS-024-4444/13 - Kryteria wyboru wykonawcy w przetargach dotyczących inwestycji drogowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej SPS-024-4444/13 Kryteria wyboru wykonawcy w przetargach dotyczących inwestycji drogowych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra - na zapytanie nr 4444 w sprawie kryteriów wyboru wykonawcy w przetargach dotyczących inwestycji drogowych.

Kwestię ustalania kryteriów oceny ofert w przetargach publicznych reguluje art. 91 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych. Zgodnie z powyższym zamawiający może w kryterium oceny ofert zastosować tylko cenę, jak również cenę i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.

Odnosząc się do pytania, czy opracowane zostały nowe kryteria wyboru wykonawców inwestycji drogowych, informuję, iż katalog kryteriów oceny ofert nie jest zamknięty. Zamawiający może zastosować inne kryteria uzasadnione specyfiką zamówienia, musi jednak mieć na względzie, iż nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.

Najkorzystniejsza oferta jest rozumiana przez ustawę Prawo zamówień publicznych jako oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną. Z ustawy wynika więc, że zamawiający, co do zasady, posiada swobodę w zakresie podjęcia decyzji, czy w prowadzonym przez siebie postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jako jedyne kryterium oceny ofert będzie stosowane kryterium ceny czy też oprócz ceny będą brane pod uwagę także inne kryteria oceny ofert.

Ustawa o finansach publicznych nakazuje zamawiającemu wybrać ofertę najkorzystniejszą, biorąc pod uwagę bilans wszystkich kryteriów zastosowanych w danym zamówieniu publicznym. Cena deklarowana przez wykonawcę w przetargach, z uwagi na zazwyczaj największą wagę nadawaną jej w kryterium wyboru ofert, będzie jednym z głównych kryteriów wyboru wykonawcy inwestycji drogowej. Jest to niezależne, czy zamawiający zastosuje tylko kryterium najniższej ceny, czy też obok tego kryterium zastosuje inne kryteria wyboru ofert.

W kwestii stosowanych kryteriów wyboru ofert Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad coraz częściej stosuje obok kryterium ceny również inne kryteria. W ostatnio organizowanych przetargach publicznych na kontynuację budowy autostrady A4 obok ceny zastosowano kryterium gwarancji. Jeżeli chodzi o kryterium terminu realizacji inwestycji, zamawiający sam musi podjąć decyzję, czy może go zastosować. W sytuacji relatywnie krótkiego terminu realizacji inwestycji (biorąc pod uwagę np. okres zimowy) zamawiający musi rozważyć, czy w ogóle możliwe jest skrócenie terminu realizacji i czy zastosowanie tego kryterium nie odbiłoby się na jakości realizowanej inwestycji. Odrębną kwestią jest możliwość zastosowania przez zamawiającego kryterium jakości. Zastosowanie tego kryterium musi być uzasadnione specyfiką danego zamówienia. Wprowadzanie tego kryterium automatycznie mijałoby się z celem. Należy jednak zaznaczyć, iż trwają intensywne prace zarówno w Urzędzie Zamówień Publicznych, jak i w GDDKiA, by na większą skalę niż dotychczas stosować kryterium jakości w organizowanych przetargach.

Odpowiadając na pytanie dotyczące stawianych przez zamawiającego kryteriów oceny finansowej wykonawcy, należy zauważyć, iż dokumenty, jakich zamawiający może zażądać w przetargu na budowę autostrady w celu weryfikacji zdolności ekonomicznej do realizacji zamówienia, określa rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem w celu sprawdzenia wiarygodności finansowej wykonawcy zamawiający może żądać następujących dokumentów:

- sprawozdania finansowego albo jego części, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości, również z opinią odpowiednio o badanym sprawozdaniu albo jego części, a w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego innych dokumentów określających obroty oraz zobowiązania i należności - za okres nie dłuższy niż ostatnie trzy lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres;

- informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawionej nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;

- opłaconej polisy, a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

Dokumenty są składane w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę. W przypadku składania elektronicznych dokumentów powinny być one opatrzone przez wykonawcę bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia oraz w przypadku innych podmiotów, na zasobach których wykonawca polega, kopie dokumentów dotyczących odpowiednio wykonawcy lub tych podmiotów są poświadczane za zgodność z oryginałem odpowiednio przez wykonawcę lub te podmioty.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl