SPS-023-9989/09 - Stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zasiłków rodzinnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-9989/09 Stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zasiłków rodzinnych.

Najbliższa weryfikacja kwot progów dochodowych uprawniających do świadczeń rodzinnych oraz kwot poszczególnych świadczeń rodzinnych przewidziana jest na 1 listopada 2009 r. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.) przedstawienie propozycji weryfikacji kwot świadczeń rodzinnych oraz kwot kryteriów dochodowych do nich uprawniających jest kompetencją Rady Ministrów. W dniu 12 maja 2009 r. Rada Ministrów przyjęła propozycje weryfikacji ww. kwot i przekazała je do uzgodnień w ramach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Propozycje rządu w związku z trudną sytuacją budżetu państwa ograniczają się do zmian wskazanych w ustawie o świadczeniach rodzinnych jako konieczne i przewidują podwyższenie kwot zasiłku rodzinnego do poziomu odpowiadającego 40 % wartości koszyka żywnościowego dla danej grupy wieku, ustalonego w badaniach progu wsparcia dochodowego rodzin (WDR), co wynika z art. 19 ust. 3 ww. ustawy. Realizacja tego przepisu oznaczać będzie wzrost kwot zasiłku rodzinnego we wszystkich grupach wiekowych dzieci o ponad 40 %, w stosunku do obecnie obowiązujących jego wysokości, tekst jedn. do kwoty 68 zł na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia (obecnie: 48 zł), do kwoty 91 zł na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 18 roku życia (obecnie: 64 zł), do kwoty 98 zł na dziecko w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia (obecnie: 68 zł). Jednocześnie Rada Ministrów proponuje pozostawienie na dotychczasowym poziomie wysokości pozostałych świadczeń rodzinnych oraz kwot kryteriów dochodowych do nich uprawniających. Jednakże należy mieć na uwadze także art. 19 ust. 4 ww. ustawy o świadczeniach rodzinnych, zgodnie z którym w przypadku nieuzgodnienia w Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych wysokości kwot kryteriów dochodowych oraz wysokości świadczeń rodzinnych (a taka sytuacja miała miejsce) decyzja co do ostatecznej wysokości tych kwot należy do Rady Ministrów. Zostaną one ustalone w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 15 sierpnia 2009 r., na poziomie nie niższym, niż wynika to z propozycji Rady Ministrów przedstawionej pierwotnie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.

Ponadto w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, w odpowiedzi m.in. na liczne petycje środowisk opiekunów dzieci niepełnosprawnych, wymagających szczególnej pielęgnacji, przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych, który w dniu 22 maja 2009 r. został skierowany pod obrady komitetu Rady Ministrów. Proponuje się w nim m.in. zniesienie kryterium dochodowego warunkującego prawo do świadczenia pielęgnacyjnego przysługującego osobie sprawującej bezpośrednią opiekę nad niepełnosprawnym członkiem rodziny.

Odnosząc się natomiast do kwestii wpływu podatkowej ulgi rodzinnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), na ustalenie wysokości dochodu przy ubieganiu się o świadczenia rodzinne, uprzejmie wyjaśniam, że kryterium dochodowe określone w ustawie o świadczeniach rodzinnych odnosi się do dochodu netto rodziny, a więc dochodu pozostającego do jej dyspozycji. Zatem skorzystanie z ulgi prorodzinnej, oznacza wyższy dochód pozostający do dyspozycji rodziny i taki winien być podstawą dokonania oceny jej sytuacji materialnej przy kwalifikowaniu do udzielenia wsparcia z systemu świadczeń rodzinnych. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku podatników korzystających z innych rodzajów ulg podatkowych, np. ulgi rehabilitacyjnej, odsetkowej czy internetowej. Rodziny mają prawo wybrać rozwiązanie najbardziej korzystne z punktu widzenia ich indywidualnej sytuacji (jeśli większą korzyść przyniesie wsparcie udzielone poprzez system świadczeń rodzinnych - mogą wybrać tę opcję). Ponadto w każdym czasie jest możliwe dokonanie korekty zeznania podatkowego, również w zakresie ulgi rodzinnej.

Mając zatem powyższe na względzie, uprzejmie informuję, że resort pracy i polityki społecznej nie planuje nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie wyłączenia podatkowej ulgi prorodzinnej z definicji dochodu dla celów związanych z ustalaniem prawa do tych świadczeń.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl