SPS-023-8160/12 - Zasady organizowania małych loterii fantowych przez organizacje charytatywne.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-8160/12 Zasady organizowania małych loterii fantowych przez organizacje charytatywne.

Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 7 września 2012 r., znak: SPS-023-8160/12, przy którym została przesłana interpelacja posła na Sejm RP pana Jana Warzechy w sprawie organizowania charytatywnych loterii fantowych, zawierająca pytanie, czy ministerstwo dostrzega potrzebę zmiany przepisów dotyczących loterii fantowych organizowanych przez organizacje pożytku publicznego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Odnosząc się do zawartego w interpelacji pytania dotyczącego wprowadzenia zmian w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.) w zakresie urządzania loterii fantowych, należy mieć na uwadze, iż z dniem 14 lipca 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2011 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 134, poz. 779), która uprościła procedury dotyczące urządzania loterii fantowych.

W wyniku nowelizacji ustawy wprowadzone zostały uproszczone zasady urządzania loterii fantowych, w których wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej, o której mowa w art. 70 ustawy o grach hazardowych (tzw. małe loterie fantowe). Zgodnie z art. 70 ww. ustawy kwota bazowa dla danego roku kalendarzowego jest równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego. W 2012 r. wynosi ona 3.560,83 zł.

Loterie fantowe, w których wartość puli wygranych jest większa od kwoty bazowej, organizowane są na ogólnych zasadach przewidzianych w ustawie, przy czym odnosząc się do podanej w interpelacji kwoty pobieranej przez budżet państwa, należy zauważyć, że ustawa o grach hazardowych w art. 69 ust. 1 pkt 4 przewiduje opłatę za udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii fantowej w wysokości 100% kwoty bazowej, a gdy zezwolenie dotyczy gier urządzanych na obszarze jednego województwa - 50% kwoty bazowej.

W świetle przepisów znowelizowanej ustawy małe loterie fantowe mogą być urządzane przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej po dokonaniu ich zgłoszenia (art. 7 ust. 1a). Tym samym mogą być urządzane także przez organizacje pożytku publicznego, a uzyskanie zezwolenia na ich urządzanie nie jest już wymagane.

Ponadto z dniem 30 marca 2012 r. kompetencje dyrektorów izb celnych w zakresie przyjmowania zgłoszeń małych loterii fantowych przejęli naczelnicy urzędów celnych, co dodatkowo przybliża organ do organizatora takiej loterii i ułatwia formalności.

Zgodnie z art. 38 ust. 2 i 3 ustawy o grach hazardowych zgłoszenie powinno zawierać:

1)

określenie rodzaju gry;

2)

nazwę i status prawny podmiotu zgłaszającego, a w przypadku spółek handlowych również numer w Krajowym Rejestrze Sądowym;

3)

dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot zgłaszający;

4)

określenie obszaru, na którym planowane jest urządzenie gry;

5)

określenie czasu, w którym planuje się urządzenie gry;

6)

dokładne wyznaczenie celu, na który przeznacza się dochód z urządzanej gry;

7)

określenie planowanej wielkości sprzedaży losów lub kartonów;

8)

zobowiązanie wypłacalności nagród;

9)

regulamin gry;

10)

oświadczenie o legalności źródeł pochodzenia kapitału zakładowego, środków finansowych lub innego majątku przeznaczonego na urządzenie loterii fantowej lub gry bingo fantowe;

11)

oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne;

12)

wzór losu, innego dowodu udziału w grze lub kartonu;

13)

oświadczenie osób fizycznych zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot zgłaszający, że nie były skazane za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Do zgłoszenia loterii fantowej, w której wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej, dołącza się oświadczenie osoby nadzorującej oraz osoby bezpośrednio prowadzącej tę grę o znajomości przepisów ustawy w zakresie loterii fantowych. Zgodnie bowiem z art. 24 ust. 1 pkt 4 ustawy osoby te zostały zwolnione z obowiązku posiadania świadectw zawodowych.

Należy mieć na uwadze, iż dotychczasowy wymóg dotyczący składania gwarancji wypłacalności nagród został zastąpiony obowiązkiem złożenia zobowiązania wypłacalności nagród. W celu udokumentowania okoliczności wymienionych w ww. pkt 10, 11 i 13 wystarczające jest złożenie stosownych oświadczeń.

Ponadto obowiązek składania ekspertyzy losów lub innych dowodów udziału w grze potwierdzający zabezpieczenie przed sfałszowaniem oraz przedwczesnym odczytaniem wyniku gry został zastąpiony obowiązkiem wskazania wzoru losu lub innego dowodu udziału w grze, co także stanowi ułatwienie dla chcących urządzać takie gry.

Dochód z małych loterii fantowych powinien być przeznaczany w całości na realizację określonych w regulaminie gry celów społecznie użytecznych, w szczególności dobroczynnych.

Regulamin małej loterii fantowej nie podlega zatwierdzeniu przez organ Służby Celnej, tak jak ma to miejsce w przypadku dużych loterii fantowych. Elementy, jakie powinien zawierać regulamin, są określone w art. 61 ust. 2 ustawy i nie uległy zmianie. Podmiot urządzający małą loterię fantową ma obowiązek poinformować organ, któremu dokonał zgłoszenia, o każdej zmianie regulaminu gry nie później niż w terminie 3 dni od dnia dokonania zmiany (art. 60 ust. 5).

Zgłoszenia należy dokonać nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia gry (art. 7 ust. 1a). Znowelizowane przepisy ustawy nie zawierają wprawdzie regulacji dotyczących postępowania organów Służby Celnej w odniesieniu do złożonego zgłoszenia, niemniej jednak termin pomiędzy dokonaniem zgłoszenia a faktycznym rozpoczęciem małej loterii fantowej pozwala organowi Służby Celnej na zweryfikowanie poprawności zgłoszenia oraz poinformowanie zgłaszającego o ewentualnych nieprawidłowościach.

Urządzający małą loterię fantową bez dokonania zgłoszenia będzie podlegał karze pieniężnej w wysokości 100% przychodu uzyskanego z urządzanej gry (art. 89 ust. 1 pkt 1).

Istotnym ułatwieniem dotyczącym urządzania małych loterii fantowych jest to, iż w świetle znowelizowanych przepisów urządzanie ich jest wolne od obowiązku:

- uiszczania opłat związanych z udzieleniem zezwolenia, wydaniem świadectwa zawodowego oraz egzaminacyjnych przewidzianych w art. 68-69 ustawy,

- uiszczania podatku od gier, ponieważ urządzający nie są podatnikami podatku od gier w rozumieniu art. 71 ust. 1 ustawy,

- składania deklaracji podatkowych oraz rozliczenia wyniku finansowego, wymienionych w art. 75 ust. 1 i 9 ustawy,

- prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wszystkich zainteresowanych, Ministerstwo Finansów opracowało również materiał informacyjny pt. "Zasady urządzania małych loterii fantowych i gry bingo fantowe", który prezentuje szczegółowo tryb urządzania takich gier i stanowi swoistą pomoc dla podmiotów zainteresowanych ich urządzaniem, uwzględniający zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Opracowanie zawiera także przykładowe wzory dokumentów, które należy dołączyć do zgłoszenia.

Opracowanie zostało udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, www.mf.gov.pl, w zakładce Ministerstwo Finansów/Gry hazardowe.

Dodatkowo należy wskazać, że ustawa o grach hazardowych nie zawiera ograniczeń dotyczących ilości urządzanych przez dany podmiot małych loterii fantowych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl