SPS-023-7666/09 - Sposób wyliczania dochodów osób pobierających zasiłki przedemerytalne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2009 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-7666/09 Sposób wyliczania dochodów osób pobierających zasiłki przedemerytalne.

Odpowiadając na pismo z dnia 5 lutego br. znak: SPS-023-7666/09 przekazujące interpelację posła Krzysztofa Brejzy w sprawie sposobu wyliczania dochodów osób pobierających zasiłki przedemerytalne, uprzejmie informuję:

Świadczenie przedemerytalne i zasiłek przedemerytalny są formą osłony socjalnej finansowanej z budżetu państwa. Spełniały one ważną funkcję w okresie restrukturyzacji części gospodarki narodowej. Pracownikom legitymującym się długoletnim stażem pracy, a tracącym zatrudnienie, pozwalały uzyskać formę zabezpieczenia ich najniezbędniejszych potrzeb. Jednak ubocznym ich skutkiem jest realne obniżenie wysokości uzyskanej w przyszłości emerytury, wskutek krótszego okresu składkowego. Dlatego też po zakończeniu procesu restrukturyzacji dużych części gospodarki narodowej zaczęto wprowadzać pewne ograniczenia w przyznawaniu prawa do zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. Ponadto strategia lizbońska nakłada na kraje Unii Europejskiej obowiązek przedłużania okresu aktywności zawodowej ludności.

Rząd podejmuje szereg działań w celu zachęcania zarówno pracodawców, jak i obywateli powyżej 50. roku życia do dalszej aktywności zawodowej. Nadmieniam, że osoby posiadające prawo do świadczenia przedemerytalnego, w przypadku podjęcia zatrudnienia, tego prawa nie tracą, najwyżej samo świadczenie jest okresowo zawieszane. Jednak należy zwrócić uwagę na to, iż w przypadku osób, które po uzyskaniu prawa do świadczenia przedemerytalnego podejmują pracę, powstaje pytanie o konieczność obejmowania ich wspomnianą osłoną socjalną finansowaną z budżetu państwa. Natomiast emerytura lub renta jest uprawnieniem wynikającym z odkładanych indywidualnie, przez osobę ubezpieczoną, przez wiele lat składek na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego. Dlatego trudno jest porównywać uprawnienia emerytów z uprawnieniami osób pobierających świadczenia przedemerytalne.

Mam świadomość, że kwota uzyskiwanego obecnie świadczenia przedemerytalnego nie jest wysoka, należy jednak pamiętać, że do końca lutego br. najniższa emerytura wynosi 636,29 zł brutto, a najniższa renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy wynosi 587,33 zł brutto. Od 1 marca br. ww. kwoty wzrosną, podobnie jak wysokość świadczenia przedemerytalnego.

Jednocześnie, odpowiadając na pytanie pana posła, informuję, że art. 5 i 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 120, poz. 1252) regulują możliwość łączenia pobierania świadczenia przedemerytalnego (zasiłku przedemerytalnego) z uzyskiwaniem innego dochodu. Zgodnie z nimi świadczenie przedemerytalne ulega zmniejszeniu lub zawieszeniu w przypadku osiągania przychodu, o którym mowa w ww. artykułach, jeżeli łączna kwota świadczenia przedemerytalnego i przychodu przekracza miesięcznie 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku kalendarzowym poprzedzającym termin waloryzacji, ogłoszonego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do celów emerytalnych, zwanej dalej "dopuszczalną kwotą dochodu", a przychód nie jest jednak wyższy niż kwota 70% (do 1 marca br. 2078 zł) tego wynagrodzenia, zwane "graniczną kwotą przychodu". Jeśli łączna kwota świadczenia przedemerytalnego i przychodu przekracza dopuszczalną kwotę przychodu, świadczenie przedemerytalne ulega zmniejszeniu o kwotę tego przekroczenia pomniejszoną o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne niezależne od ubezpieczonego, ustalone od kwoty tego przekroczenia, z tym że świadczenie przedemerytalne nie może być niższe niż 335 zł. W przypadku gdy kwota przychodu przekracza graniczną kwotę przychodu, świadczenie przedemerytalne ulega zawieszeniu. Oznacza to, iż łączny dochód możliwy do osiągania przez osobę pobierającą świadczenie przedemerytalne bez jego zawieszania wynosi ponad 2400 zł. Pamiętając, że przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale ubiegłego roku wyniosło 3096,55 zł, trudno powyższe zasady uznawać za wyjątkowo restrykcyjne.

Rozliczenie przychodu zgodnie z art. 6 ww. ustawy następuje w formie rozliczenia rocznego, po zakończeniu roku rozliczeniowego, ustalonego od dnia 1 marca każdego roku do dnia ostatniego lutego następnego roku.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy świadczenia (zasiłki) przedemerytalne podlegają waloryzacji na zasadach i w terminach przewidzianych w ustawie o emeryturach i rentach z FUS.

W tym kontekście nie uważam za celową zmianę zasad dotyczących możliwości uzyskiwania przez osobę pobierającą świadczenie przedemerytalne dodatkowych dochodów.

Ponadto informuję, że w Sejmie poprzedniej kadencji był projekt zmiany w tym zakresie przepisów ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, lecz prace nad nim nie zostały zakończone.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl