SPS 023-6734/08 - Wydawanie wiz z pozwoleniem na pracę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2009 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS 023-6734/08 Wydawanie wiz z pozwoleniem na pracę.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Mirosława Maliszewskiego z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie wiz z pozwoleniem na pracę (SPS 023-6734/08), przekazuję poniżej - otrzymane z Ministerstwa Spraw Zagranicznych - dane liczbowe o wizach pobytowych w celu wykonywania pracy (symbol 08), wystawionych obywatelom Ukrainy, Białorusi i Federacji Rosyjskiej.

Urzędy konsularne RP na terenie Ukrainy, Białorusi i Rosji wydały w 2007 r. łącznie 20 242 wizy w celu wykonywania pracy, zaś w okresie styczeń - listopad 2008 r. - 88 424 wizy, co stanowi prawie 17% wszystkich wydanych wiz. Dla Ukrainy i Białorusi stosunek ten wynosi odpowiednio 25% i 9% wszystkich wydanych tam wiz. W konsulatach RP we Lwowie i Łucku, tj. na terenie, skąd rekrutują się w większości pracownicy podejmujący pracę w sektorze rolnym, wydanych zostało w tym okresie 76 739 wiz w celu wykonywania pracy. Przeciętny czas oczekiwania na wydanie wizy w celu wykonywania pracy w urzędach na terenie Ukrainy wynosi od 5 do 10 dni, w zależności od stopnia obciążenia czynnościami wizowymi.

Urzędy konsularne nie prowadzą statystyk co do sfery zatrudnienia cudzoziemców aplikujących o wydanie wizy. Jednakże przedstawiona poniżej statystyka wskazuje, że wzrost liczby wydawanych wiz w celu wykonywania pracy następuje w okresie wzmożonych prac w rolnictwie.

Z istniejącymi uwarunkowaniami w procedurze wydawania wiz w celu wykonywania pracy i trudnymi warunkami lokalowymi działu wizowego Konsulatu Generalnego RP we Lwowie miał pan poseł okazję zapoznać się podczas pobytu na Ukrainie dniach 15-16 czerwca 2008 r. na czele delegacji Zarządu Głównego Związku Sadowników Rzeczypospolitej Polskiej.

Pragnę poinformować pana posła, że w lipcu br. oddano do użytku nowy pawilon dla potrzeb działu wizowego Konsulatu Generalnego RP we Lwowie oraz utworzono kilkanaście dodatkowych stanowisk obsługi interesantów w tym urzędzie. Przyczyniło się do radykalnej poprawy warunków obsługi interesantów wizowych, przyspieszenia procedur wizowych i zwiększenia liczby wydawanych wiz. Zostały w ten sposób stworzone warunki dla ułatwionego dostępu do urzędu konsularnego, co doprowadziło do rozładowania kolejek i wyeliminowania negatywnych zjawisk występujących przed siedzibą urzędu. Aplikujący o wizy w celu wykonywania pracy są obsługiwani na bieżąco.

Oto statystyka wydanych wiz w celu wykonywania pracy wydanych przez urzędy konsularne RP na Białorusi, Rosji i Ukrainie w latach 2007 i 2008.

Pragnę ponadto poinformować, iż od 20 lipca 2007 r. (od dnia wprowadzenia obowiązku rejestracji oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy obywatelowi Ukrainy, Białorusi i Federacji Rosyjskiej) do końca ubiegłego roku powiatowe urzędy pracy zarejestrowały łącznie 23 284 takich oświadczeń, w tym 6788 oświadczeń dla osób zatrudnionych w rolnictwie.

W okresie od 1 stycznia do 31 października br. zarejestrowano oświadczenia dla 140 002 osób, w tym dla 70 494 osób do pracy w rolnictwie. Ponad 98% ogółu stanowią obywatele Ukrainy. Poniżej przedstawiam szczegółowe dane w podziale na poszczególne miesiące.

Pragnę jednocześnie przypomnieć, iż nowe zasady i procedury ułatwiające dostęp cudzoziemców do rynku pracy w przypadku zatrudnienia krótkoterminowego zostały maksymalnie uproszczone, co jednak równocześnie oznacza, że mniejsza jest liczba informacji uzyskiwanych od pracodawców - nie są np. zbierane dane dotyczące rodzaju stosunku prawnego. Stąd ministerstwo nie dysponuje informacjami, które pozwoliłyby na udzielenie odpowiedzi na niektóre pytania postawione przez pana posła Mirosława Maliszewskiego.

Korzystając z okazji, pragnę nadmienić, iż do MPiPS napływają sygnały wskazujące na zjawisko coraz częstszego zawierania z cudzoziemcami przez rolników, w tym także sadowników umów cywilnoprawnych, przede wszystkim umowy zlecenia kosztem zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W myśl Kodeksu pracy niedopuszczalne jest zawieranie umów prawa cywilnego w warunkach, gdy praca jest wykonywana pod kierownictwem pracodawcy oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę (art. 22 § 1 Kodeksu pracy). Jest to sytuacja, w której istnieje obowiązek zawarcia z cudzoziemcem umowy o pracę.

Z doświadczeń inspektorów inspekcji pracy wynika, iż podstawową przesłanką, jaką kierują się pracodawcy świadomie zawierający umowy cywilnoprawne zamiast umów o pracę jest chęć obniżenia kosztów oraz odpowiedzialności związanej z zatrudnieniem w ramach stosunku pracy. Trzeba bowiem zwrócić uwagę, że zatrudniony na podstawie umowy prawa cywilnego nie korzysta z gwarancji pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy, w szczególności w Kodeksie pracy.

Warto wspomnieć, iż dla ograniczenia tego zjawiska do Kodeksu pracy wprowadzono przepis, w myśl którego zatrudnienie w warunkach wykonywania pracy pod kierownictwem pracodawcy oraz w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy (art. 22 § 11 k.p.).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl