SPS-023-521/11 - Skutki wprowadzenia podatku od miedzi i srebra.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-521/11 Skutki wprowadzenia podatku od miedzi i srebra.

W zakresie poszczególnych pytań przedstawionych w przedmiotowej interpelacji pragnę uprzejmie zauważyć, co następuje.

Ad 1. Szacując średnią cenę miedzi na ok. 25 500 zł/t oraz srebra na ok. 3000 zł/kg oraz datę wejścia w życie ustawy (przypuszczalnie będzie to marzec br.), wpływy z podatku w 2012 r. powinny kształtować się na poziomie około 1,8 mld zł (w ujęciu rocznym byłoby to ok. 2,4 mld). W przypadku wejścia w życie ustawy w miesiącu późniejszym niż marzec 2012 r., wpływy budżetowe z tego podatku będą proporcjonalnie niższe. W latach następnych, uwzględniając możliwą aprecjację złotego, wpływy mogą być niższe i będą kształtować się na poziomie ok. 2,2 mld zł.

Ad 2. Przedmiotowy projekt ustawy nie jest skierowany wyłącznie do KGHM Polska Miedź SA, lecz też do podmiotów, które wydobywają lub będą w przyszłości wydobywały miedź oraz srebro na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wprowadzenie podatku od wydobycia niektórych kopalin będzie miało ujemny wpływ na finanse firm posiadających koncesje i prowadzących działalność w zakresie wydobycia miedzi i srebra, co zostało stwierdzone w OSR do projektu ustawy. Zysk roczny zostanie zmniejszony o kwotę planowanych wpływów z tego podatku, jednakże w jakim zakresie zysk ten zostanie zmniejszony, jest na chwilę obecną trudne do oszacowania. Decyzja o ewentualnym przerzuceniu części podatku na nabywców produkowanej miedzi i srebra należy do podmiotu wydobywającego/produkującego te metale. Podatek został jednak zaprojektowany w ten sposób, aby w każdym przypadku zysk podmiotu wydobywającego miedź oraz srebro był większy od stawki podatkowej. Formuła obliczania podatku przewiduje, że zyski rosną wraz ze wzrostem cen surowców, po czym od pewnego przedziału cenowego następuje progresja zysku. Ewentualne decyzje o uwzględnieniu przedmiotowego podatku w cenie sprzedawanych metali należą zatem do podmiotów wydobywających miedź oraz srebro.

Zauważyć należy, że zyski podmiotów wydobywających miedź lub srebro mogą pochodzić też z innych tytułów niż działalność polegająca na wydobyciu tych bogactw naturalnych.

Ponadto projektowana ustawa nałoży na podmioty prowadzące działalność w zakresie wydobycia miedzi i srebra dodatkowe koszty administracyjne, takie jak np. dodatkowa sprawozdawczość lub prowadzenie ewidencji pomiarów.

Ad 3. Należy podkreślić, że spadek wartości kursu akcji KGHM Polska Miedź SA, które obecnie znajdują się w posiadaniu Skarbu Państwa, zostanie w krótkim okresie zrównoważony wpływami z podatku od wydobycia niektórych kopalin.

Mając na uwadze powyższe, trudno mówić o stratach Skarbu Państwa w sytuacji wejścia w życie projektowanych zmian. Ponadto uzależnianie podobnych decyzji od notowań podmiotów, w których Skarb Państwa posiada akcje, spowodowałoby, że państwo nie mogłoby nałożyć żadnego podatku w sektorze, w którym funkcjonują dane spółki.

Ad 4. Należy nadmienić, że wydobycie miedzi i srebra nie było w Polsce dotychczas opodatkowane, natomiast w krajach należących do światowej czołówki pod względem wydobycia tych surowców rozmaite fiskalne systemy przejęcia części renty surowcowej obowiązują od wielu lat. Stworzyło to dogodne warunki do rozwoju przemysłu wydobywczego w Polsce, co spowodowało, że to podmioty wydobywające miedź oraz srebro na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej były w znacznie korzystniejszej sytuacji podatkowej niż podmioty z innych krajów świata.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl