SPS-023-4984/06 - Kwalifikowanie wpłat na indywidualne konta emerytalne

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2006 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-4984/06 Kwalifikowanie wpłat na indywidualne konta emerytalne

Odpowiedź ministra pracy i polityki społecznej na interpelację nr 4984 w sprawie kwalifikowania wpłat na indywidualne konta emerytalne

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przekazaną przy piśmie Marszałka Sejmu RP znak SPS-023-4984/06 interpelację posłów Tomasza Lenza i Pawła Olszewskiego w sprawie kwalifikowania wpłat na indywidualne konta emerytalne uprzejmie wyjaśniam, jak następuje:

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z późn. zm), zwanej dalej "Ustawą", wpłaty dokonywane na IKE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej półtorakrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok, określonego w ustawie budżetowej lub ustawie o prowizorium budżetowym.

Pojęcie wpłaty zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 4 Ustawy i oznacza ono wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE i przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.

Natomiast w art. 2 pkt 5 ustawy zdefiniowano pojęcie środki jako środki pieniężne, jednostki ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego, jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, papiery wartościowe oraz niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), zapisane na IKE;

Odnosząc powyższe do sytuacji opisanej w interpelacji Panów Posłów Tomasza Lenza i Pawła Olszewskiego, należy zwrócić uwagę na to, że zgodnie z art. 85, art. 86 i art. 88 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546) o funduszach inwestycyjnych najpierw następuje wpłata na jednostki uczestnictwa (wpłata, w rozumieniu Ustawy, do instytucji finansowej), a dopiero potem fundusz inwestycyjny jest obowiązany do zbycia liczby jednostek uczestnictwa (środków, w rozumieniu Ustawy) po cenie zbycia jednostek uczestnictwa ustalonej w dniu wyceny.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że ustawodawca, wyznaczając w art. 13 ust. 1 Ustawy limit "wpłat", a nie np. limit "środków", miał na celu określenie górnego pułapu kwot wpłacanych do danej instytucji finansowej, a momentem decydującym o możliwości zaliczenia wpłaconej kwoty do limitu wpłat na dany rok kalendarzowy, o którym mowa w art. 13 Ustawy, jest dzień dokonania wpłaty środków pieniężnych, a nie dzień dokonania wyceny i wpisania zbytych jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego do rejestru uczestników.

Tak więc w sytuacji opisanej w interpelacji wpłata dokonana do ING TFI S.A. w dniu 30 grudnia 2005 r. powinna być zaliczona do limitu z roku dokonania wpłaty, mimo dokonania wyceny jednostek uczestnictwa w następnym roku, w omawianym przypadku w dniu 2.01.2006 r.Reasumując powyższe i odpowiadając na pytanie zadane w interpelacji, pragnę stwierdzić, że wpłata na IKE dokonana w danym roku kalendarzowym nie może obciążać limitu wpłat roku następnego, przy zastrzeżeniu, że łączna kwota wpłat na IKE dokonanych w danym roku nie przekroczy półtorakrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl