SPS-023-413/11 - Możliwość skrócenia ustawowego terminu zwrotu VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-413/11 Możliwość skrócenia ustawowego terminu zwrotu VAT.

Odnosząc się do przedstawionej w interpelacji kwestii rozważenia możliwości skrócenia podstawowego terminu zwrotu podatku VAT, należy zauważyć, że podatek od towarów i usług jest jednym z podstawowych źródeł dochodu budżetu państwa. Zasadniczą cechą systemu VAT jest możliwość pomniejszenia własnego zobowiązania o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i świadczonych usług. Trzeba przy tym pamiętać, że podatek ten jest, co do zasady, rozliczany metodą memoriałową, gdzie podstawą do pomniejszeń są kwoty wykazane w dokumentach sprzedaży (fakturach VAT). Taka konstrukcja sprawia, że jest to podatek podatny na różnego rodzaju nadużycia, szczególnie w systemie zwrotów VAT. Dlatego trzeba zawsze mieć na uwadze, aby wprowadzane rozwiązania w tym podatku nie przyczyniały się do powstania nadużyć, a co za tym idzie uszczuplenia wpływów budżetowych. Podstawowy termin, w którym następuje zwrot podatku, zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) wynosi 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika tego podatku. Termin ten może być przedłużony przez naczelnika urzędu skarbowego w przypadku uznania, że zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania. Jeżeli jednak przeprowadzone przez organ czynności sprawdzające wykażą zasadność zwrotu, podatnikowi wypłacana jest należna kwota wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Należy zaznaczyć, że każde przyspieszenie terminu zwrotu wiąże się z pewnym przesunięciem realizowanych dochodów budżetu państwa i ujemnymi skutkami dla budżetu w roku ich wprowadzenia. W przypadku skrócenia podstawowego terminu zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, zgodnie z postulatem pana posła, z 60 dni do 45 dni należałoby liczyć się ze znacznymi ujemnymi skutkami dla budżetu.

Próba skrócenia podstawowego 60-dniowego terminu zwrotu różnicy podatku, poza wyżej wskazanymi bezpośrednimi skutkami budżetowymi, mogłaby wywołać również negatywne skutki budżetowe wynikające ze zwiększenia prób wyłudzenia podatku VAT (aparat skarbowy w odniesieniu do wszystkich podatników występujących o zwrot miałby krótszy termin na zweryfikowanie zasadności zwrotu żądanych kwot).

Tak więc ewentualne zmiany w zakresie skracania terminu zwrotu podatku muszą być szczególnie analizowane zarówno ze względu ich wpływ na budżet, jak i występujące zagrożenia związane z wyłudzaniem zwrotu podatku VAT, stanowiącym podstawowy problem tak w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej. Równocześnie należy wskazać, że przepisy o podatku od towarów i usług przewidują w art. 87 ust. 6 ww. ustawy możliwość uzyskania zwrotu różnicy podatku w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia. Rozwiązanie to dotyczy podatników, którzy rzetelnie uregulowali swoje zobowiązania wobec kontrahentów. Przepisy podatkowe umożliwiają zatem podatnikom wcześniejsze otrzymanie należnych kwot.

Natomiast odnośnie do propozycji rozważenia możliwości wprowadzenia regulacji, które umożliwiłyby podatnikom, których rozliczenie zostało poddane weryfikacji przez naczelnika urzędu skarbowego, częściowy zwrot podatku VAT w terminie ustawowym (60-dniowym) na podstawie częściowego zabezpieczenia, informuję, iż propozycja ta poddana zostanie analizie w pracach nad zmianą przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl