SPS-023-353/11 - Termin zwrotu podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2011 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-353/11 Termin zwrotu podatku VAT.

Szanowna Pani Marszałek! W związku z pismem Marszałka Sejmu z dnia 9 grudnia 2011 r., znak: SPS-023-353/11, przy którym przesłana została interpelacja pana posła Tadeusza Tomaszewskiego z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie ułatwienia w uzyskaniu zwrotu podatku VAT, uprzejmie informuję.

Odnosząc się do postawionej w interpelacji kwestii rozważenia możliwości skrócenia podstawowego terminu zwrotu podatku VAT, należy zauważyć, że podatek od towarów i usług jest jednym z podstawowych źródeł dochodu budżetu państwa.

Zasadniczą cechą systemu VAT jest możliwość pomniejszania własnego zobowiązania o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów lub usług.

Trzeba przy tym pamiętać, że podatek ten jest, co do zasady, rozliczany metodą memoriałową, gdzie podstawą do pomniejszeń są kwoty wykazane w dokumentach sprzedaży (fakturach VAT). Taka konstrukcja sprawia, że jest to podatek podatny na różnego rodzaju nadużycia, szczególnie w systemie zwrotów VAT. Dlatego zawsze trzeba mieć na uwadze, aby wprowadzane rozwiązania w tym podatku nie przyczyniały się do powstania nadużyć, a co za tym idzie, uszczuplenia wpływów budżetowych.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Podstawowy termin, w którym następuje zwrot podatku, zgodnie z art. 87 ust. 2 ww. ustawy wynosi 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika tego podatku. Termin ten może być przedłużony przez naczelnika urzędu skarbowego w przypadku uznania, że zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania. Jeżeli jednak przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, podatnikowi wypłacana jest należna kwota wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Próba skrócenia podstawowego 60-dniowego terminu zwrotu różnicy podatku, poza bezpośrednimi skutkami budżetowymi (przesunięcie dochodów w czasie oznaczające, że w pierwszym roku funkcjonowania takiej zmiany dochody z podatku VAT byłyby znacznie niższe), mogłaby wywołać również negatywne skutki budżetowe wynikające ze zwiększenia prób wyłudzenia podatku VAT (aparat skarbowy w odniesieniu do wszystkich podatników występujących o zwrot miałby krótszy termin na zweryfikowanie zasadności zwrotu żądanych kwot).

Równocześnie należy wskazać, że przepisy o podatku od towarów i usług przewidują w art. 87 ust. 6 ww. ustawy możliwość uzyskania zwrotu różnicy podatku w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia. Rozwiązanie to dotyczy podatników, którzy rzetelnie uregulowali swoje zobowiązania wobec kontrahentów. Przepisy podatkowe umożliwiają zatem podatnikom wcześniejsze otrzymanie należnych kwot.

Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, iż analiza funkcjonujących rozwiązań w zakresie dokonywania zwrotu różnicy podatku VAT w kierunku ich liberalizacji musi uwzględniać wskazane wyżej zagrożenia, tym bardziej że wyłudzenia zwrotu podatku VAT stanowią podstawowy problem nie tylko w Polsce, ale też w całej Unii Europejskiej.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl