SPS-023-3356/06 - Opodatkowanie podatkiem od środków transportowych samochodów, których dopuszczalna masa całkowita jest równa 3,5 tony

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2006 r. Ministerstwo Infrastruktury SPS-023-3356/06 Opodatkowanie podatkiem od środków transportowych samochodów, których dopuszczalna masa całkowita jest równa 3,5 tony

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu na interpelację nr 3356 w sprawie opodatkowania podatkiem od środków transportowych samochodów, których dopuszczalna masa całkowita jest równa 3,5 tony.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Kazimierza Matusznego, nadesłaną pismem nr SPS-023-3356/06 z dnia 22 czerwca 2006 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od środków transportowych samochodów, których dopuszczalna masa całkowita jest równa 3,5 tony, uprzejmie wyjaśniam, że podatek od środków transportowych został unormowany w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.).

W drodze wyjaśnień uzyskanych z Ministerstwa Finansów - zgodnie z art. 8 pkt 1 cytowanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton. W powołanym przepisie został użyty wyraz "od" - co oznacza, iż opodatkowaniu podlegają również pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku z dnia 20 lipca 2004 r., sygn. akt FSK 154/04, w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że "przepis art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, stanowiący, iż opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton, jest jasny, a domaganie się jego interpretacji oznacza żądanie wyjścia poza bezpośredni sens tekstu ustawy. Jeżeli dopuszczalna masa całkowita samochodu ciężarowego wynosi 3,5 tony - podlega on opodatkowaniu tym podatkiem".

Ministerstwo Finansów przekazało również, że w Biuletynie Skarbowym Ministerstwa Finansów z 2002 r. Nr 6, który jest dostępny również na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pod adresem: www.mf.gov.pl/podatki/ Biuletyn Skarbowy, zostało zamieszczone wyjaśnienie dotyczące opodatkowania podatkiem od środków transportowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony.

Mając na uwadze treść art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz orzecznictwo dotyczące opodatkowania samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, nie jest konieczne dokonanie interpretacji przepisów prawa w tym zakresie.

Odnośnie różnic w opodatkowaniu samochodów ciężarowych o dmc równej 3,5 tony przez organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od środków transportowych, Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie są znane przypadki nieopodatkowania takich samochodów ciężarowych w związku z brzmieniem art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Różnice mogą natomiast wynikać z uchwał podejmowanych przez rady gmin.

Jednocześnie na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy może wprowadzić zwolnienia przedmiotowe z podatku od środków transportowych. Zwolnienie takie może objąć samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Ponadto w ramach posiadanych uprawnień rada gminy, przy określaniu stawek m.in. dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu 3,5 tony, może również różnicować wysokość stawek, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne lub rok produkcji (art. 10 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Z powyższego wynika, że różnice w opodatkowaniu ww. samochodów ciężarowych znajdują swoje umocowanie w aktach prawa miejscowego i związane są z władztwem podatkowym jednostek samorządu terytorialnego.

Jednocześnie informuję, że z wiadomości uzyskanych z Ministerstwa Finansów wynika, że w czerwcu br. zostały przyjęte przez Radę Ministrów projekty ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a także ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które przewidują wprowadzenie nowej definicji samochodu osobowego, w sposób dostosowujący to pojęcie do rozwiązań przyjętych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w projekcie ustawy o podatku od samochodów również przyjętym przez Radę Ministrów w czerwcu br., została wprowadzona definicja samochodu, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem będą podlegać jedynie samochody osobowe o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony, a zatem a contrario z podatku samochodowego wyłączone zostały samochody ciężarowe, w tym o dmc równej 3,5 tony.

W związku z faktem, że ustawy normujące podatki dochodowe, podatek od towarów i usług oraz podatek od samochodów będą posługiwać się jednakową systematyką pojazdów, zgodnie z którą dopuszczalna masa całkowita równa 3,5 tony dotyczy jedynie samochodów osobowych oraz z uwagi na zakres ujednolicenia zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych i ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami, wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym, wyjaśniam, że z uzyskanej z Ministerstwa Finansów informacji wynika, że trwają prace legislacyjne dotyczące wyłączenia z opodatkowania podatkiem od środków transportowych samochodów ciężarowych o dmc równej 3,5 tony. Wprowadzenie zmian będzie możliwe nie wcześniej niż od 1 stycznia 2007 r., ze względu na uchwalone i realizowane w 2006 r. budżety gmin.

Wyjaśniam, że resort transportu będzie uczestniczył w uzgodnieniach zmian w powyższym zakresie oraz analizował te zamiany pod kątem ich zgodności z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, a także będzie popierał zaproponowane przez Ministerstwo Finansów kierunki rozwiązań.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl