SPS-023-3343/06 - Limit wartości sprzedaży uprawniający do zwolnienia od podatku od towarów i usług

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-3343/06 Limit wartości sprzedaży uprawniający do zwolnienia od podatku od towarów i usług

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 3343 w sprawie rozważenia zmiany wykładni art. 113 ust. 1 oraz ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług określających limit uprawniający do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 22 czerwca 2006 r. Nr SPS-023-3343/06, przy którym została przesłana interpelacja Pana Posła Jacka Tomczaka z dnia 7 czerwca 2006 r. w sprawie rozważenia zmiany wykładni przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 113 ust. 1 oraz ust. 14 pkt 1 określających limit uprawniający do zwolnienia od podatku od towarów i usług, uprzejmie informuję:

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej (bez kwoty podatku) nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Należy zauważyć, iż dla celów podatku od towarów i usług rok podatkowy jest równoznaczny z rokiem kalendarzowym, a zatem poprzednim rokiem podatkowym jest poprzedni rok kalendarzowy, np. dla roku 2006 jest to rok 2005.

Zgodnie z obligatoryjną delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Minister Finansów, w terminie do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy, określa, w drodze rozporządzenia, kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. wartość sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym, w przeliczeniu na złote. Podkreślić należy, iż kwota ta obliczana jest według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł.

Mając na uwadze przedstawione wyżej zapisy ustawy, pragnę zwrócić uwagę, że odmienna od literalnej interpretacja nie znajduje uzasadnienia, gdyż skoro kwota 10 000 euro przeliczana jest według kursu euro pod koniec poprzedniego roku podatkowego, to tak przeliczona kwota limitu sprzedaży jest wyznacznikiem dla następnego roku podatkowego, np. kwota przeliczona pod koniec 2004 r. będzie obowiązywała w roku 2005 i nie może obowiązywać również w roku 2006, gdyż zostanie na nowo przeliczona pod koniec 2005 r.

Przyjęcie takiego sposobu przeliczania kwot pozwala na określenie obrotu w wysokości najbardziej zbliżonej do realnej wartości kwoty 10 000 euro w nowym roku podatkowym, a z drugiej strony umożliwia wydanie aktu prawnego w czasie, który zapewnia podatnikowi wcześniejsze zapoznanie się z wielkością kwoty uprawniającej do zwolnienia. Ogłoszenie kwoty limitu np. w listopadzie nie powinno mieć w moim przekonaniu wpływu na działalność podatników i co za tym idzie - utrudniać im działalności. Przekraczając kwotę limitu podatnik wie, że w następnym roku nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego i musi zatem rozpocząć rozliczanie podatku, zarejestrować się i składać deklarację.

Trzeba pamiętać, że podatnik zwolniony podmiotowo dokonuje dziennej ewidencji swoich obrotów (art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.). Nie można zatem uznać argumentacji, że wcześniejsza (o rok) wiedza na temat limitu jest rozwiązaniem słuszniejszym czy bardziej sprawiedliwym. Poza tym takie wyprzedzenie informacji mogłoby pozwolić niektórym podatnikom sterować ewidencją czy obrotami w taki sposób, aby nie wykazać przekroczenia limitu.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl