SPS-023-3055/06 - Likwidacja ryczałtowych form opodatkowania, tj. karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-3055/06 Likwidacja ryczałtowych form opodatkowania, tj. karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 3055 w sprawie ryczałtowych form opodatkowania, tj. karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Wicemarszałka Sejmu Pana Marka Kotlinowskiego z dnia 6 czerwca 2006 r., nr SPS-023-3055/06 przy którym załączono interpelację Pani Poseł Elżbiety Łukacijewskiej ˝w sprawie utrzymania ryczałtowych form opodatkowania tj. karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych˝, uprzejmie wyjaśniam.

W dniu 6 czerwca 2006 r. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt ten zakłada uchylenie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), a w konsekwencji likwidację opodatkowania przychodów (dochodów) w formie karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Chciałbym podkreślić, że celem tych zmian nie jest ograniczenie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Proponując likwidację zryczałtowanych form opodatkowania kierowano się przede wszystkim ujednoliceniem zasad opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej osiąganych przez osoby fizyczne. W aktualnym stanie prawnym dochody podatników prowadzących działalność gospodarczą podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach według progresywnej skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ponadto podatnicy mogą wybrać jedną z form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeżeli podatnik wybrał opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych to opodatkowaniu podlega przychód. Natomiast w przypadku wyboru przez podatnika opodatkowania w formie karty podatkowej kwota osiągniętego przychodu jak i dochodu nie wpływa na wysokość uiszczanego podatku. Wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej uzależniona jest m.in. od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, liczby mieszkańców w miejscowości, w której prowadzona jest działalność oraz liczby pracowników. Korzystając ze zryczałtowanych form opodatkowania, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, nie uwzględniają kosztów uzyskania przychodów. Tym samym podatek nie jest uiszczany od rzeczywiście osiągniętego dochodu. A zatem w formach zryczałtowanych obciążenie podatkowe nie jest uzależnione od faktycznego dochodu.

Okoliczność ta również miała wpływ na projektowaną likwidację opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej. Korzystając z opodatkowania na ogólnych zasadach, zarówno według progresywnej skali podatkowej jak i 19% stawki podatku, podatnicy mają możliwość uwzględniania kosztów uzyskania przychodów, przez co następuje urealnienie wysokości płaconego podatku dochodowego. Niewątpliwie też rezygnacja ze zryczałtowanych form opodatkowania byłaby spełnieniem postulatów społecznych uproszczenia systemu podatkowego.

Wprowadzając do projektu te rozwiązania, wzięto również pod uwagę systematyczny spadek zainteresowania zryczałtowanymi formami opodatkowania w poszczególnych latach podatkowych oraz wzrost liczby podatników wybierających opodatkowanie na ogólnych zasadach według 19% stawki.

Zakładając w projekcie ustawy likwidację zryczałtowanych form opodatkowania, zaproponowano jednocześnie wprowadzenie dla osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich wykonujących działalność gospodarczą - jeżeli ich przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki, w roku poprzedzającym rok podatkowy, nie przekroczą kwoty stanowiącej równowartość 250.000 euro - uproszczonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W uproszczonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnicy obowiązani będą do wykazywania jedynie przychodów i kosztów ich uzyskania.

Proponuje się równocześnie likwidację obowiązku składania miesięcznych deklaracji o wysokości dochodu dla podatników opodatkowanych na ogólnych zasadach. Innymi niewątpliwie korzystnymi rozwiązaniami adresowanymi do małych podatników oraz podatników rozpoczynających po raz pierwszy prowadzenie działalności gospodarczej jest projektowane wprowadzenie kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy oraz możliwość uwzględnienia w kosztach podatkowych odpisów amortyzacyjnych jednorazowo do wysokości stanowiącej równowartość 50.000 euro. Rozwiązania te powinny przyczynić się do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Z kolei zwiększone zainteresowanie prowadzeniem na własny rachunek działalności gospodarczej powinno wpłynąć na zmniejszenie bezrobocia. Projekt przewiduje wejście w życie tych rozwiązań z dniem 1 stycznia 2007 r.

Nie mogę również zgodzić się z zarzutem niekonsultowania zawartych w projekcie zmian z podmiotami, których zmiany te dotyczą. Proponowane zmiany były bowiem przedmiotem konsultacji m.in. ze Związkiem Rzemiosła Polskiego, Konfederacją Pracodawców Polskich, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych "Lewiatan". Efektem tych konsultacji jest pozostawienie na okres dwóch lat, do końca 2008 r. opodatkowania w formie karty podatkowej. Oznacza to, że podatnicy prowadzący małe zakłady usługowe będą mogli nadal korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania. Tym samym, nie nastąpi uszczuplenie wpływów do budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl