SPS-023-29157/14 - Ułatwienia podatkowe w 2015 roku.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2014 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-29157/14 Ułatwienia podatkowe w 2015 roku.

Ad 1 i 2. Pragnę poinformować, że aktualnie Ministerstwo Finansów realizuje program e-Podatki, który jest zbiorem działań zmierzających do przeprowadzenia transformacji polskiej administracji podatkowej. Są to działania organizacyjne, legislacyjne i informatyczne mające na celu wyposażenie administracji podatkowej w nowoczesne narzędzia zarządzania informacją. Celem programu e-Podatki jest zmniejszenie kosztów funkcjonowania systemu podatkowego po stronie zarówno administracji, jak i podatników i płatników. Program e-Podatki jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego "Innowacyjna gospodarka" 2007-2013.

W ramach programu e-Podatki zostaną scentralizowane systemy i rejestry administracji podatkowej, co umożliwi załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym. Uruchomienie scentralizowanego systemu obsługującego sprawy z zakresu podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej jest planowane w maju 2015 r. Natomiast w kolejnych latach planuje się uruchomienie scentralizowanej obsługi podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Ad 3. Ministerstwo Finansów zamierza uruchomić portal podatkowy, który umożliwi dwustronną komunikację między podatnikami a urzędami skarbowymi oraz bieżący wgląd podatników w stan spraw i rozliczeń podatkowych.

Uruchomiona zostanie również usługa składania drogą elektroniczną wstępnie wypełnianego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-37).

Jednocześnie jest planowane wdrożenie w jednostkach administracji podatkowej szeroko rozumianego systemu obsługi i wsparcia podatnika poprzez podjęcie następujących działań:

1. Zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej, w tym podejmowanie działań o charakterze informacyjnym i edukacyjnym.

Zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej będzie następowało m.in. przy wykorzystaniu prowadzonej w formie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej, która będzie stanowić podstawowe źródło wiedzy podatkowej dla pracowników administracji podatkowej oraz dla innych osób zainteresowanych (podatników oraz innych podmiotów poszukujących informacji podatkowej). Istnienie bazy wiedzy administracji podatkowej, aktualizowanej w usystematyzowany i regularny sposób, będzie istotnym narzędziem pozwalającym na sprawne wyszukiwanie zagadnień merytorycznych przez podatników i pracowników administracji podatkowej, a tym samym przyczyni się do wzrostu jednolitości udzielanych informacji telefonicznych, e-mailowych, jak i bezpośrednio w jednostkach organizacyjnych administracji podatkowej, w wydawanych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego oraz w postępowaniach prowadzonych przez organy podatkowe.

Przyczyni się to do realizacji oczekiwań podatników w zakresie łatwego i szybkiego dostępu do jednolitej informacji podatkowej. Dostęp do bazy wiedzy administracji podatkowej będzie następował za pośrednictwem portalu podatkowego, a jej administratorem będzie dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej, który będzie właściwy do zarządzania informacją podatkową. Zakłada się ścisłą współpracę przy udzielaniu ogólnej informacji podatkowej między pracownikami urzędów skarbowych a biurami Krajowej Informacji Podatkowej.

Krajowa Informacja Podatkowa będzie stanowiła wsparcie dla urzędów skarbowych w zakresie ich kontaktów z podatnikami. W ramach współpracy wydziały konsultantów będą udzielać informacji na temat stosowania przepisów prawa podatkowego, stanowiąc wsparcie w zakresie merytorycznym dla pracowników sal obsługi podatnika.

2. Wprowadzenie nowej usługi w urzędach skarbowych dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczą. Mikroprzedsiębiorcy otrzymają wsparcie w postaci usługi asystenta podatnika. Przez pierwsze osiemnaście miesięcy prowadzenia działalności będą mogli liczyć na pomoc asystenta podatnika - przypisanego imiennie pracownika urzędu skarbowego. Asystent będzie przewodnikiem po trudnych urzędowych sprawach. Asystent będzie umocowany do tego, aby pomagać podatnikom w szerszym zakresie, niż jest to teraz możliwe w urzędzie skarbowym. Będzie to zindywidualizowane podejście do mikroprzedsiębiorcy.

3. Administracja podatkowa we współpracy z innymi administracjami rządowymi, w tym ze Służbą Celną czy też Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, będzie prowadzić wspólnie centra obsługi bezpośredniej. W centrum obsługi bezpośredniej pracownik urzędu skarbowego dzięki dostępowi do systemów informatycznych obsłuży obywateli nie tylko w sprawach dotyczących podatków, lecz także z zakresu działania innych instytucji (np. ZUS, Służba Celna, samorząd terytorialny).

Ponadto przedmiotem prac legislacyjnych jest projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten został opracowany na podstawie założeń przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 18 marca 2014 r. Aktualnie projekt ustawy jest przedmiotem prac komitetu stałego Rady Ministrów. Głównym celem projektu ustawy jest zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych oraz uszczelnienie systemu poboru podatków.

Najważniejsze zmiany korzystne dla podatników zawarte w ww. projekcie ustawy dotyczą następujących kwestii:

1. Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych Aktualnie pełnomocnik ma obowiązek złożenia pełnomocnictwa oddzielnie do każdej sprawy. Proponuje się wprowadzenie pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ogólne będzie składane w formie elektronicznej do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Nadal będzie istnieć opcja złożenia pełnomocnictwa szczególnego (papierowego lub elektronicznego) ważnego tylko dla konkretnej sprawy.

2. Informatyzacja kontroli dokumentacji księgowej Proponuje się wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych. Takie raporty będą przekazywać, na żądanie organu w ramach toczącej się procedury, podatnicy, którzy księgowość podatkową prowadzą elektronicznie. Pozwoli to na szybszą analizę danych, skróci czas kontroli i ograniczy angażowanie podatnika. Przewiduje się długie vacatio legis (1 stycznia 2016 r.) w celu sprawnego przygotowania podatników do tej nowej formy kontaktu.

3. Unowocześnienie doręczania pism urzędu Będzie możliwe m.in. wskazanie adresu do korespondencji (innego niż zamieszkania) oraz doręczenie na skrytkę pocztową. Proponuje się przyspieszenie i zmniejszenie kosztów doręczania pism pełnomocnikom zawodowym (adwokat, radca prawny, doradca podatkowy) poprzez doręczenie elektroniczne.

4. Zmniejszenie wysokości obniżonej stawki odsetek za zwłokę do wysokości połowy stawki podstawowej (obecnie 8%) oraz wprowadzenie podwyższonej stawki odsetek za zwłokę do wysokości dwukrotności stawki podstawowej Zmniejszenie wysokości obniżonej stawki odsetek ma na celu promować zachowania podatników przejawiające się w samodzielnym korygowaniu błędów w deklaracjach w przypadku zaniżenia zobowiązania podatkowego, bez oczekiwania na działanie organu podatkowego. Z drugiej strony ujawnione przez organy podatkowe bardzo poważne błędy w zakresie rozliczania najistotniejszych z punktu widzenia wpływów budżetowych podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego oraz ceł oraz brak składania w tym zakresie deklaracji podatkowych powinny pociągać za sobą poważniejsze konsekwencje finansowe, co można osiągnąć, podwajając stawkę odsetek za zwłokę od zaległości. Celem tej zmiany jest wzmocniona prewencja przed uchylaniem się od obowiązków w zakresie podatków pośrednich oraz zwalczanie oszustw podatkowych.

5. Wprowadzenie możliwości zapłaty podatku w urzędach skarbowych i urzędach celnych kartą płatniczą Ułatwi to zapłatę podatku. Aktualnie możliwość zapłaty podatku kartą płatniczą istnieje w odniesieniu do podatków stanowiących dochody budżetu gminy, powiatu lub województwa po wyrażeniu zgody, w drodze uchwały, przez odpowiednio radę gminy, radę powiatu oraz sejmik województwa.

6. Racjonalizacja procedury interpretacji podatkowych Proponuje się m.in. wprowadzenie "grupowego" wniosku o interpretację, który pozwoli na wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Dopracowana zostanie formuła interpretacji ogólnej. Zamiast powielania interpretacji indywidualnych po wydaniu interpretacji ogólnej proponuje się tylko potwierdzanie stosowania w przedstawionej sprawie interpretacji ogólnej.

7. Wprowadzenie możliwości zapłaty podatku w imieniu podatnika Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników, proponuje się umożliwić techniczną zapłatę podatku przez podmiot inny niż podatnik do wysokości 1000 zł.

Ponadto dopuszcza się zapłatę podatku przez małżonka lub innego członka rodziny podatnika bez limitu kwotowego. W tych przypadkach przyjmuje się, że zapłata następuje ze środków podatnika, jeśli treść dowodu zapłaty nie budzi wątpliwości.

8. Otwarcie rejestru zastawów skarbowych Rejestr zastawów skarbowych (zabezpieczenia na ruchomościach i zbywalnych prawach majątkowych) będzie dostępny dla każdego, nieodpłatnie przez Internet.

Dla zainteresowanych nadal pozostaje opcja formalnego, odpłatnego wypisu.

Zmiany dotyczące rejestru zastawów skarbowych wymagają stworzenia ram technicznych i organizacyjnych w celu przygotowania się administracji podatkowej do funkcjonowania rejestru. Wobec powyższego zakłada się, że przepisy te wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Planowane wejście w życie projektowanej ustawy to dzień 1 czerwca 2015 r. (część zmian ma dłuższe vacatio legis, np. informatyzacja kontroli, rejestr zastawów skarbowych); projekt jest dostępny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce "Rządowy proces legislacyjny" pod adresem: http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/230100/katalog/230135.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl