SPS-023-2885/06 - Plany likwidacji karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 czerwca 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2885/06 Plany likwidacji karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 2885 w sprawie zmian podatkowych zmierzających do likwidacji karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Wicemarszałka Sejmu Marka Kotlinowskiego z dnia 22 maja 2006 r. Nr SPS-023-2885/06, przy którym załączono interpelację Pana Posła Adama Szejnfelda w sprawie planowanej likwidacji karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uprzejmie wyjaśniam.

W dniu 6 czerwca 2006 r. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt ten zakłada m.in. uchylenie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), a w konsekwencji likwidację opodatkowania przychodów (dochodów) w formie karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Poniżej przedstawiam cele, którymi kierowano się proponując zmiany obowiązujących przepisów.

Zakładając likwidację zryczałtowanych form opodatkowania kierowano się przede wszystkim ujednoliceniem zasad opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej osiąganych przez osoby fizyczne. W aktualnym stanie prawnym dochody podatników prowadzących działalność gospodarczą podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach według progresywnej skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ponadto podatnicy mogą wybrać jedną z form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeżeli podatnik wybrał opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych to opodatkowaniu podlega przychód. Natomiast w przypadku wyboru przez podatnika opodatkowania w formie karty podatkowej wysokość osiągniętego przychodu jak i dochodu nie wpływa na kwotę uiszczanego podatku. Wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej uzależniona jest m.in. od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, liczby mieszkańców w miejscowości, w której prowadzona jest działalność oraz liczby pracowników.

Korzystając ze zryczałtowanych form opodatkowania, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, nie uwzględniają kosztów uzyskania przychodów. Tym samym podatek nie jest uiszczany od rzeczywiście osiągniętego dochodu. A zatem w formach zryczałtowanych obciążenie podatkowe nie jest uzależnione od faktycznego dochodu. Okoliczność ta miała wpływ na projektowaną likwidację opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej. Korzystając z opodatkowania na ogólnych zasadach, zarówno według progresywnej skali podatkowej jak i 19% stawki podatku, podatnicy mają możliwość uwzględniania kosztów uzyskania przychodów, przez co nastąpiłoby urealnienie wysokości płaconego podatku dochodowego.

Mając powyższe na uwadze nie można traktować likwidacji zryczałtowanych form opodatkowania jako czynnika, który automatycznie będzie powodował zwiększenie obciążeń podatkowych. Nie można również zgodzić się z twierdzeniem, że projektowane zmiany przyczynią się do zwiększenia szarej strefy w celu obejścia proponowanych regulacji. W ocenie Ministra Finansów urealnienie wysokości płaconego podatku i uiszczanie podatku od faktycznie uzyskanego dochodu dla wielu podatników może okazać się korzystniejsze. Niewątpliwie likwidacja zryczałtowanych form opodatkowania byłaby także realizacją postulatów dotyczących uproszczenia systemu podatkowego.

Wprowadzając do projektu te rozwiązania, wzięto również pod uwagę systematyczny spadek zainteresowania zryczałtowanymi formami opodatkowania oraz wzrost liczby podatników wybierających opodatkowanie według 19% stawki. Należy także podkreślić, że zakładając w projekcie ustawy likwidację zryczałtowanych form opodatkowania, zaproponowano jednocześnie wprowadzenie dla osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich wykonujących działalność gospodarczą, jeżeli ich przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki, w roku poprzedzającym rok podatkowy, nie przekroczą kwoty stanowiącej równowartość 250.000 euro, uproszczonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W uproszczonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnicy obowiązani będą do wykazywania jedynie przychodów i kosztów ich uzyskania. Proponuje się równocześnie likwidację obowiązku składania miesięcznych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku dla podatników opodatkowanych na ogólnych zasadach.

W efekcie uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych, uwzględniając w szczególności postulaty środowisk rzemieślniczych, postanowiono pozostawić na okres dwóch lat opodatkowanie w formie karty podatkowej. Oznacza to, że podatnicy prowadzący małe firmy będą mogli nadal korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej do końca 2008 r.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl