SPS/023-2849/12 - Opodatkowanie VAT prac konserwatorskich i renowacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS/023-2849/12 Opodatkowanie VAT prac konserwatorskich i renowacyjnych.

Szanowna Pani Marszałek! Nawiązując do przesłanej przy piśmie z dnia 16 marca 2012 r., znak: SPS/023-2849/12, interpelacji złożonej przez pana posła Tomasza Lenza w sprawie usług konserwatorskich, uprzejmie informuję.

Polska, podpisując traktat akcesyjny, podjęła m.in. zobowiązanie do stosowania w krajowym prawodawstwie dotyczącym podatku od towarów i usług rozwiązań zgodnych z przepisami unijnymi. W celu pełniejszego dostosowania przepisów o podatku od towarów i usług odstąpiono z dniem 1 stycznia 2011 r. od identyfikowania przy pomocy klasyfikacji statystycznych usług zwolnionych od podatku od towarów i usług i przyjęto w tym zakresie systematykę określoną w przepisach dyrektywy 2006/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) wraz z jej rozwinięciem w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE.

Należy podkreślić, że przepisy cyt. dyrektywy 2006/112/WE nie przewidują dla usług, o których mowa w wystąpieniu pana posła, zarówno zwolnienia od podatku, jak i stawki obniżonej, czy stawki 0%. Oznacza to, że przedmiotowe usługi co do zasady powinny być objęte stawką podstawową i obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. regulacje ustawowe nie mogły już dłużej zawierać rozwiązań przewidujących zwolnienie od podatku od towarów i usług dla tych usług. Zauważam przy tym, że projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, wraz z uzasadnieniem, w którym m.in. zaproponowano wyżej wymienione zmiany, został poddany konsultacjom międzyresortowym i społecznym w lipcu 2009 r. W ramach tych konsultacji do resortu finansów nie zgłoszono uwag dotyczących zakresu stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług kulturalnych, w tym objęcia opodatkowaniem prac konserwatorskich.

W celu złagodzenia skutków związanych z opodatkowaniem przedmiotowych usług minister finansów rozporządzeniem z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwolnił od tego podatku od dnia 6 kwietnia do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczące:

1)

zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego,

2)

materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Zwolnienie, o którym mowa wyżej, mogło być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 5 kwietnia 2011 r. - na podstawie § 46 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Czasowy charakter zwolnienia (stanowiącego kontynuację zwolnienia obowiązującego do końca 2010 r.) miał umożliwić dostosowanie się usługodawców, jak i beneficjentów przedmiotowych usług do konieczności uwzględnienia w cenie tych świadczeń podatku od towarów i usług.

W mojej ocenie roczny okres był okresem wystarczająco długim na dostosowanie się do wprowadzonych rozwiązań ustawowych.

Analizując zarówno postanowienia ww. dyrektywy w zakresie możliwych do stosowania preferencji dla świadczonych usług w zakresie kultury, w tym szczególnie na prace konserwatorskie, jak i obecną sytuację budżetu państwa oraz uwarunkowania wewnętrzne i międzynarodowe, które determinują konstrukcję tego budżetu, uprzejmie informuję, że nie przewiduję wprowadzenia preferencji podatkowych związanych z wykonywaniem przedmiotowych usług.

Pragnę przy tym podkreślić, że objęcie od dnia 1 stycznia 2012 r. prac konserwatorskich i restauratorskich przy ochronie zabytków podstawową stawką podatku od towarów i usług nie oznacza, że wydatki te również muszą wzrosnąć o 23%. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy świadczeniu usług zwolnionych prawo to co do zasady nie przysługuje, zatem podatek od towarów i usług zawarty w zakupach stanowi w takim przypadku koszt przedsiębiorcy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że problem podwyższenia stawki podatku od towarów i usług na prace konserwatorskie w projekcie "Toruńska starówka - ochrona i konserwacja dziedzictwa kulturowego UNESCO" nr PO IiŚ.11.01.00-00-014/08 dotyczy przede wszystkim podprojektu pn. "Prace konserwatorskie i restauratorskie przy wystroju korpusu nawowego i wnętrza kaplic kościoła katedralnego" (umowa z dnia 25 lutego 2010 r. na wykonanie prac konserwatorskich w ww. podprojekcie opiewa na kwotę ponad 8 mln zł brutto).

Z uzyskanych za pośrednictwem ministra rozwoju regionalnego informacji wynika, że w chwili obecnej beneficjent posiada w kategorii "Oszczędności" kwotę ponad 2,5 mln zł wydatków kwalifikowanych. Instytucja pośrednicząca, jak również instytucja wdrażająca planują wykorzystanie części posiadanych przez beneficjenta oszczędności na sfinansowanie kosztów zwiększenia ww. stawki podatku VAT.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl