SPS/023-2849/12 - Opodatkowanie VAT prac konserwatorskich i renowacyjnych.
Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS/023-2849/12 Opodatkowanie VAT prac konserwatorskich i renowacyjnych.
Szanowna Pani Marszałek! Nawiązując do przesłanej przy piśmie z dnia 16 marca 2012 r., znak: SPS/023-2849/12, interpelacji złożonej przez pana posła Tomasza Lenza w sprawie usług konserwatorskich, uprzejmie informuję.
Polska, podpisując traktat akcesyjny, podjęła m.in. zobowiązanie do stosowania w krajowym prawodawstwie dotyczącym podatku od towarów i usług rozwiązań zgodnych z przepisami unijnymi. W celu pełniejszego dostosowania przepisów o podatku od towarów i usług odstąpiono z dniem 1 stycznia 2011 r. od identyfikowania przy pomocy klasyfikacji statystycznych usług zwolnionych od podatku od towarów i usług i przyjęto w tym zakresie systematykę określoną w przepisach dyrektywy 2006/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) wraz z jej rozwinięciem w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE.
Należy podkreślić, że przepisy cyt. dyrektywy 2006/112/WE nie przewidują dla usług, o których mowa w wystąpieniu pana posła, zarówno zwolnienia od podatku, jak i stawki obniżonej, czy stawki 0%. Oznacza to, że przedmiotowe usługi co do zasady powinny być objęte stawką podstawową i obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. regulacje ustawowe nie mogły już dłużej zawierać rozwiązań przewidujących zwolnienie od podatku od towarów i usług dla tych usług. Zauważam przy tym, że projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, wraz z uzasadnieniem, w którym m.in. zaproponowano wyżej wymienione zmiany, został poddany konsultacjom międzyresortowym i społecznym w lipcu 2009 r. W ramach tych konsultacji do resortu finansów nie zgłoszono uwag dotyczących zakresu stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług kulturalnych, w tym objęcia opodatkowaniem prac konserwatorskich.
W celu złagodzenia skutków związanych z opodatkowaniem przedmiotowych usług minister finansów rozporządzeniem z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwolnił od tego podatku od dnia 6 kwietnia do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczące:
zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego,
materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.
Zwolnienie, o którym mowa wyżej, mogło być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 5 kwietnia 2011 r. - na podstawie § 46 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Czasowy charakter zwolnienia (stanowiącego kontynuację zwolnienia obowiązującego do końca 2010 r.) miał umożliwić dostosowanie się usługodawców, jak i beneficjentów przedmiotowych usług do konieczności uwzględnienia w cenie tych świadczeń podatku od towarów i usług.
W mojej ocenie roczny okres był okresem wystarczająco długim na dostosowanie się do wprowadzonych rozwiązań ustawowych.
Analizując zarówno postanowienia ww. dyrektywy w zakresie możliwych do stosowania preferencji dla świadczonych usług w zakresie kultury, w tym szczególnie na prace konserwatorskie, jak i obecną sytuację budżetu państwa oraz uwarunkowania wewnętrzne i międzynarodowe, które determinują konstrukcję tego budżetu, uprzejmie informuję, że nie przewiduję wprowadzenia preferencji podatkowych związanych z wykonywaniem przedmiotowych usług.
Pragnę przy tym podkreślić, że objęcie od dnia 1 stycznia 2012 r. prac konserwatorskich i restauratorskich przy ochronie zabytków podstawową stawką podatku od towarów i usług nie oznacza, że wydatki te również muszą wzrosnąć o 23%. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy świadczeniu usług zwolnionych prawo to co do zasady nie przysługuje, zatem podatek od towarów i usług zawarty w zakupach stanowi w takim przypadku koszt przedsiębiorcy.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że problem podwyższenia stawki podatku od towarów i usług na prace konserwatorskie w projekcie "Toruńska starówka - ochrona i konserwacja dziedzictwa kulturowego UNESCO" nr PO IiŚ.11.01.00-00-014/08 dotyczy przede wszystkim podprojektu pn. "Prace konserwatorskie i restauratorskie przy wystroju korpusu nawowego i wnętrza kaplic kościoła katedralnego" (umowa z dnia 25 lutego 2010 r. na wykonanie prac konserwatorskich w ww. podprojekcie opiewa na kwotę ponad 8 mln zł brutto).
Z uzyskanych za pośrednictwem ministra rozwoju regionalnego informacji wynika, że w chwili obecnej beneficjent posiada w kategorii "Oszczędności" kwotę ponad 2,5 mln zł wydatków kwalifikowanych. Instytucja pośrednicząca, jak również instytucja wdrażająca planują wykorzystanie części posiadanych przez beneficjenta oszczędności na sfinansowanie kosztów zwiększenia ww. stawki podatku VAT.