SPS-023-26660/14 - Planowana nowelizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2014 r. Ministerstwo Rozwoju SPS-023-26660/14 Planowana nowelizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 26660 w sprawie planowanej nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych

Postępowanie w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej nowelizacji ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222), o której mowa w interpelacji, podjął Senat Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowując projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (druk senacki nr 642). Celem ww. projektu jest dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 czerwca 2013 r. (sygn. akt K 36/12). W ww. wyroku trybunał uznał, że art. 8 pkt 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie, w jakim upoważnia spółdzielnię mieszkaniową do uregulowania w statucie zasad rozliczenia z tytułu zwrotu wkładu mieszkaniowego będącego ekwiwalentem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w sytuacjach, gdy sam lokal mieszkalny nie podlega zbyciu w drodze przetargu, jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Projekt reguluje sposób ustalania wysokości wkładu mieszkaniowego oraz zwracanej wartości wkładu w przypadku, gdy lokal mieszkalny nie podlega zbyciu w drodze przetargu. W szczególności w projekcie przewiduje się dodanie w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych art. 112 ust. 1, zgodnie z którym w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, gdy lokal nie podlega zbyciu w drodze przetargu na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy, spółdzielnia zwraca osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu. W rozliczeniu tym nie uwzględnia się długu obciążającego członka z tytułu przypadającej na niego części zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu wraz z odsetkami. Warunkiem wypłaty wartości wkładu mieszkaniowego albo jego części jest opróżnienie lokalu.

W projekcie przewiduje się również, że członek zawierający umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, do którego wygasło prawo przysługujące innej osobie, wnosi wkład mieszkaniowy w wysokości wkładu wypłaconego innej osobie, o której mowa w ww. art. 112 ust. 1, oraz zobowiązuje się do spłaty długu obciążającego tę osobę z tytułu przypadającej na nią części zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu wraz z odsetkami (art. 112 ust. 2).

Skutkiem wejścia w życie projektowanej ustawy będzie stosowanie w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu określonych w niej zasad rozliczeń w sytuacjach, gdy lokal nie podlega zbyciu w drodze przetargu na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, tj. przetargu na ustanowienie odrębnej własności tego lokalu. Podstawą rozliczeń będzie wkład mieszkaniowy lub jego część wniesione przez byłego członka, którego spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu wygasło.

Uprzejmie informuję, że w piśmie z dnia 16 czerwca br. skierowanym do przewodniczącego Komisji Ustawodawczej Senatu RP pana Piotra Zientarskiego wyraziłem opinię, iż w świetle wskazanego wyżej wyroku trybunału, a w szczególności treści jego uzasadnienia, wprowadzenie w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych zmian zaproponowanych w projekcie jest celowe i uzasadnione.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl