SPS-023-2662/12 - Zwolnienie z podatku VAT usług pocztowych oraz dostawy towarów związanej z tymi usługami świadczonych przez Pocztę Polską S.A.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2662/12 Zwolnienie z podatku VAT usług pocztowych oraz dostawy towarów związanej z tymi usługami świadczonych przez Pocztę Polską S.A.

Szanowna Pani Marszałek! Nawiązując do przesłanej przy piśmie z dnia 9 lutego 2012 r. (znak: SPS-023-2662/12) interpelacji pana posła Jerzego Polaczka w sprawie interpretacji podatkowej naruszającej zasadę powszechności i neutralności opodatkowania VAT w obszarze usług pocztowych, uprzejmie wyjaśniam.

Konstrukcja systemu podatku od wartości dodanej w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlega ścisłej harmonizacji. Oznacza to, że wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do zapewnienia zgodności krajowych przepisów w zakresie tego podatku z regulacjami wynikającymi z prawa wspólnotowego. Z tych względów również polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami wspólnotowymi, w szczególności z przepisami dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1, z późn. zm.). Dyrektywa ta uniemożliwia państwom członkowskim UE dowolne kształtowanie wysokości stawek podatkowych i zwolnień od podatku. Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwolnieniem od podatku objęte są usługi pocztowe oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana - realizowana przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Wyżej wymieniony przepis jest efektem implementacji do krajowego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. a) ww. dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym zwolnieniu od tego podatku podlega świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawa towarów z tymi usługami związana, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.

Określone w cytowanych przepisach zwolnienie ma charakter przedmiotowo- podmiotowy, dotyczy bowiem usług pocztowych oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanej świadczonych w określonym reżimie przez wyznaczonego operatora publicznego obowiązanego do świadczenia usług pocztowych.

Sposób i warunki świadczenia powszechnych usług pocztowych zawarte są w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159, z późn. zm.). Zgodnie z art. 46 ust. 2 tej ustawy obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w tej ustawie powierzony został Poczcie Polskiej SA, która spełnia wymagania (np. w zakresie odpowiedniej infrastruktury) gwarantujące dostarczanie usług o określonej jakości, przy dochowaniu warunków określonych szczegółowo zarówno w przepisach Prawa pocztowego, jak też w przepisach dyrektywy 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług (Dz. U. L z 1998 r. Nr 15, str. 14, z późn. zm.).

Obecnie Poczta Polska SA jest więc jedynym operatorem publicznym zobligowanym ustawowo do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Wobec powyższego oraz odnosząc się do powołanej przez pana posła interpretacji indywidualnej, należy zaznaczyć, że wstępna jej analiza wskazuje, iż jest ona zgodna z obecnym brzmieniem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak podkreślić, że obecnie w Ministerstwie Finansów dokonywana jest kompleksowa analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług pocztowych pod kątem ich zmiany w celu jak najpełniejszego dostosowania ich brzmienia do acquis communautaire, w szczególności w kontekście wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-357/07 TNT Post UK. W tym kontekście planowane jest wprowadzenie od dnia 1 stycznia 2013 r. nowego brzmienia przepisu art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług, które będzie precyzyjniej odzwierciedlać określone w prawodawstwie unijnym zakres i cel zwolnienia usług pocztowych.

Pragnę ponadto zauważyć, że określone obecnie w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwolnienie usług pocztowych jest kontynuacją zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 2 załącznika nr 4 do tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2011 r., zgodnie z którym zwolnieniem od podatku objęte były usługi świadczone przez pocztę państwową. Trudno zatem mówić o stratach budżetowych w przypadku zwolnienia od podatku usług, które dotychczas również temu zwolnieniu podlegały.

Należy również pamiętać o tym, że zwolnienie od podatku od towarów i usług nie w każdym przypadku musi oznaczać, że podmioty nim objęte są w lepszej sytuacji niż podmioty nie objęte zwolnieniem, które wprawdzie mają obowiązek uwzględniania podatku w cenie świadczonych usług, z drugiej jednak strony mają prawo do odliczania podatku naliczonego od zakupów związanych z tą działalnością.

Jednocześnie pragnę poinformować, że nie otrzymałem pism zawierających skargi niezależnych operatorów pocztowych do odpowiednich organów Unii Europejskiej.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl