SPS-023-2497/06 - Likwidacja karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2497/06 Likwidacja karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 2497 w sprawie planowanej likwidacji karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Wicemarszałka Sejmu Marka Kotlinowskiego z dnia 27 kwietnia 2006 r. Nr SPS-023-2497/06, przy którym załączono interpelację Pana Posła Adama Ołdakowskiego w sprawie planowanej likwidacji karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uprzejmie wyjaśniam.

W ramach prac nad uproszczeniem i stabilizacją systemu podatkowego przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt ten w art. 47 zakłada uchylenie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), a w konsekwencji likwidację opodatkowania przychodów (dochodów) w formie karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Poniżej przedstawiam cele, którymi kierowano się, proponując zmiany obowiązujących przepisów.

Zakładając likwidację zryczałtowanych form opodatkowania, kierowano się przede wszystkim ujednoliceniem zasad opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej osiąganych przez osoby fizyczne. W aktualnym stanie prawnym dochody podatników prowadzących działalność gospodarczą podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach według progresywnej skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ponadto podatnicy mogą wybrać jedną z form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeżeli podatnik wybrał opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to opodatkowaniu podlega przychód. Natomiast w przypadku wyboru przez podatnika opodatkowania w formie karty podatkowej kwota osiągniętego przychodu jak i dochodu nie wpływa na wysokość uiszczanego podatku. Wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej uzależniona jest m.in. od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, liczby mieszkańców w miejscowości, w której prowadzona jest działalność, oraz liczby pracowników.

Korzystając ze zryczałtowanych form opodatkowania, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą nie uwzględniają kosztów uzyskania przychodów. Tym samym podatek nie jest uiszczany od rzeczywiście osiągniętego dochodu. A zatem w formach zryczałtowanych obciążenie podatkowe nie jest uzależnione od faktycznego dochodu. Okoliczność ta również miała wpływ na projektowaną likwidację opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej. Korzystając z opodatkowania na ogólnych zasadach, zarówno według progresywnej skali podatkowej jak i 19% stawki podatku, podatnicy mają możliwość uwzględniania kosztów uzyskania przychodów, przez co nastąpiłoby urealnienie wysokości płaconego podatku dochodowego.

Niewątpliwie likwidacja zryczałtowanych form opodatkowania byłaby realizacją postulatów dotyczących uproszczenia systemu podatkowego.

Wprowadzając do projektu te rozwiązania, wzięto również pod uwagę systematyczny spadek zainteresowania zryczałtowanymi formami opodatkowania oraz wzrost liczby podatników wybierających opodatkowanie według 19% stawki.

Należy także podkreślić, że zakładając w projekcie ustawy likwidację zryczałtowanych form opodatkowania, zaproponowano jednocześnie wprowadzenie dla osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich wykonujących działalność gospodarczą, jeżeli ich przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki, w roku poprzedzającym rok podatkowy, nie przekroczą kwoty stanowiącej równowartość 250.000 euro, uproszczonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W uproszczonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnicy obowiązani będą do wykazywania jedynie przychodów i kosztów ich uzyskania. Proponuje się równocześnie likwidację obowiązku składania miesięcznych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku dla podatników opodatkowanych na ogólnych zasadach.

W takim kształcie projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych. W efekcie tych uzgodnień i konsultacji, uwzględniając w szczególności postulaty środowisk rzemieślniczych, postanowiono pozostawić na okres dwóch lat opodatkowanie w formie karty podatkowej. Oznacza to, że podatnicy prowadzący małe firmy będą mogli nadal korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej do końca 2008 r.

Niezależnie od zaproponowanych zmian przepisów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych projekt przewiduje również zmiany w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług.

Proponowane rozwiązanie w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług w formie ryczałtu kwotowego ma charakter fakultatywny, co oznacza, że wybór rozliczania podatku od towarów i usług w formie ryczałtu bądź na zasadach ogólnych będzie należał do podatnika, który w tym zakresie podejmuje niezależną decyzję ekonomiczną.

Celem wprowadzenia tego rozwiązania jest uproszczenie rozliczeń w podatku od towarów i usług dla tych podatników (osób fizycznych), którzy prowadząc działalność gospodarczą w niewielkim rozmiarze, świadczą usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Nowe regulacje adresowane są do osób fizycznych będących podatnikami podatku od towarów i usług, u których wartość sprzedaży (bez kwoty podatku) nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 35.000 euro lub jej proporcji w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych w trakcie roku podatkowego.

Obowiązki podatnika podatku od towarów i usług, który wybierze tę formę opodatkowania, są znacznie ograniczone w stosunku do obowiązków, którym podlegają podatnicy rozliczający się w podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych, określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). Podatnicy rozliczający się w tym podatku w formie ryczałtu prowadziliby jedynie dzienną ewidencję sprzedaży, tj. ewidencję uproszczoną w miejsce pełnej, składaliby w terminach kwartalnych uproszczone (skrócone) deklaracje podatkowe i nie byliby zobligowani do ewidencjonowania obrotów przy pomocy kas rejestrujących.

Zaproponowane rozwiązania wychodzą zatem naprzeciw licznym postulatom drobnych przedsiębiorców dotyczących między innymi uproszczenia sposobu rozliczeń w podatku od towarów i usług, zwłaszcza w kwestii prowadzenia pełnej ewidencji dla celów tego podatku i niejednokrotnie konieczności korzystania z pomocy biur rachunkowych czy biur doradztwa podatkowego. Tym samym projektowane regulacje należałoby oceniać jako korzystne dla podatników.

Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia przyjmie Pan Poseł do aprobującej wiadomości.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl