SPS-023-24245/11 - Stawka podatku VAT dla czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych przez powiaty.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2011 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-24245/11 Stawka podatku VAT dla czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych przez powiaty.

Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 2 września 2011 r. nr SPS-023-24245/11, dotyczącym interpelacji posła Mieczysława Marcina Łuczaka w sprawie problemów w zakresie finansów powiatów, uprzejmie przedstawiam, co następuje.

1. Funkcjonowanie podatku od wartości dodanej (w Polsce nazywanego podatkiem od towarów i usług) jest w Unii Europejskiej objęte ścisłą harmonizacją wg obligatoryjnych zasad zawartych w dyrektywie Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Oznacza to, że wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do zapewnienia zgodności krajowych przepisów w zakresie tego podatku z regulacjami wynikającymi z prawa wspólnotowego. Uniemożliwia to państwom członkowskim swobodne kształtowanie wysokości stawek podatkowych i zwolnień od tego podatku. Zgodnie z regulacjami powyższej dyrektywy stosowanie zwolnienia z prawem do odliczenia podatku (funkcjonującego w Polsce jako stawka podatku w wysokości 0%) zostało przewidziane jako szczególnego rodzaju rozwiązanie mające co do zasady zastosowanie do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu (po spełnieniu określonych warunków). Rozwiązanie takie pozwala uniknąć podwójnego opodatkowania i realizuje zasadę, wg której w kraju pochodzenia brak jest faktycznego opodatkowania towaru (ciężaru fiskalnego), przy jednoczesnym uznaniu tej transakcji za sprzedaż opodatkowaną, co umożliwia odliczenie podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, natomiast pełne naliczenie podatku następuje w kraju przeznaczenia według stawek właściwych dla danego rodzaju towarów. Powyższe oznacza w efekcie brak możliwości stosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) w obrotach krajowych niezwiązanych z obrotem międzynarodowym.

Polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), muszą być zgodne z przepisami wspólnotowymi.

W związku z tym w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadzono zasadę, że stawka 0% (odpowiednik zwolnienia z prawem do odliczenia) ma zastosowanie do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz do eksportu, jak również do świadczenia niektórych usług związanych z obrotem międzynarodowym.

Należy przy tym nadmienić, że w art. 41 ust. 16 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do obniżenia, w drodze rozporządzenia, stawki podatku do wysokości m.in. 0% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określania warunków stosowania obniżonych stawek. Jednakże upoważnienie to zostało obwarowane wytycznymi co do możliwości wprowadzenia określonego rozwiązania jedynie w sytuacji, gdy będzie zgodne z przepisami Unii Europejskiej (vide art. 41 ust. 16 pkt 3 ustawy).

Biorąc pod uwagę ww. uwarunkowania formalnoprawne, brak jest podstaw do wprowadzenia stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% dla czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych przez powiaty, gdyż takie rozwiązanie byłoby niezgodne z prawem unijnym.

2. Odnosząc się do pytania pana posła dotyczącego zmian w zakresie finansów powiatów, uprzejmie informuję.

Mając na uwadze realizację rekomendacji Rady Ecofin dotyczących redukcji deficytu sektora finansów publicznych, obecnie konieczne jest podjęcie działań konsolidujących finanse publiczne. W tym zakresie niezbędne jest rozłożenie ciężaru dostosowań pomiędzy jednostki sektora finansów publicznych odpowiedzialne za deficyt. A zatem niezbędne jest również wprowadzenie mechanizmów ograniczających deficyt podsektora samorządowego.

Zgodnie z porozumieniem osiągniętym pomiędzy stroną rządową i samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, przedstawionym na posiedzeniu Komisji w dniu 25 maja br., łączny deficyt podsektora samorządowego zostanie obniżony w roku 2012 o 0,4 punktu procentowego PKB. Ograniczenie to dotyczyć będzie całego podsektora samorządowego, a nie poszczególnych jednostek. Mając jednak na uwadze informacje wynikające z wieloletniej prognozy finansowej, rozwiązania te nie wpłyną na ograniczenie realizacji planowanych inwestycji. Przyjęte rozwiązania jednakże będą stanowiły swojego rodzaju zabezpieczenie dla stabilności finansów publicznych w obszarze jednostek samorządu terytorialnego.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl