SPS-023-24119/11 - Możliwość posługiwania się w banku potwierdzeniem odbioru elektronicznej deklaracji PIT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-24119/11 Możliwość posługiwania się w banku potwierdzeniem odbioru elektronicznej deklaracji PIT.

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Łukasza Zbonikowskiego w sprawie honorowania przez banki elektronicznych zeznań podatkowych, otrzymaną przy piśmie znak: SPS-023-24119/11 z dnia 29 sierpnia 2011 r., przedstawiam wyjaśnienia ministra finansów.

1.

Dlaczego e-deklaracje nie są honorowane, skoro są równoważne pod względem skutków prawnych deklaracjom tradycyjnym?

Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), wydane przez elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego administracji podatkowej, po przeprowadzeniu prawidłowej weryfikacji struktury logicznej, poprawności danych oraz autentyczności dokumentów, zapewnia integralność złożonego zeznania podatkowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.) oraz stanowi dowód i potwierdza termin złożenia zeznania. Wydaje się zatem, że powinno być respektowane przez banki.

Niezależnie od powyższego z art. 178 § 1 i § 3-4 ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania. Strona może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów. Organ podatkowy może zapewnić stronie dostęp w swoim systemie teleinformatycznym do podań wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego oraz do pism organu podatkowego doręczonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, po identyfikacji strony w sposób określony w przepisach ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Po stronie administracji podatkowej nie ma zatem przeszkód, aby podatnik, który złożył zeznanie podatkowe przez Internet (posiada UPO), dodatkowo otrzymał uwierzytelniony odpis złożonego zeznania podatkowego w celu jego przedłożenia w banku.

Z informacji uzyskanych od Komisji Nadzoru Finansowego wynika, iż UKNF w poruszanej kwestii odnotował w sierpniu 2011 r. jedynie jeden przypadek, w którym zakwestionowana została praktyka banku polegająca na braku honorowania e-deklaracji. W przedmiotowym zakresie przeprowadzane są działania wyjaśniające w ramach ustawowych kompetencji i zgodnie z regulaminem organizacyjnym UKNF.

2.

Dlaczego dochodzi do sytuacji, w której wewnętrzne procedury banków nie są kompatybilne z późn. zm. legislacyjnymi?

Zgodnie z wydaną przez UKNF Rekomendacją T dotyczącą dobrych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem detalicznych ekspozycji kredytowych zachowanie wiarygodności oceny zdolności kredytowej powinno wynikać z możliwości pozyskania przez bank obiektywnych danych, w tym również ze źródeł zewnętrznych, pozwalających na weryfikację deklaracji i oświadczeń składanych przez kredytobiorcę. Bank, rezygnując z niezbędnych wymogów w tym zakresie, powinien wykazać zasadność takiego podejścia na podstawie danych empirycznych. Wymogi w zakresie dostarczania przez klientów dokumentów niezbędnych do oceny zdolności i wiarygodności kredytowej powinny pozwalać na pełną i efektywną ocenę ryzyka związanego ze spłatą zadłużenia, a bank powinien tak ustalać zakres wymaganych informacji oraz sposób ich potwierdzenia, aby tę ocenę umożliwić. Dodatkowo bank powinien wykazać, że przyjęty zakres informacji oraz sposób ich weryfikacji jest wystarczający do dokonania obiektywnej oceny zdolności i wiarygodności kredytowej.

Wykaz dokumentów uznanych przez bank za wiarygodne i wystarczające do przeprowadzenia badania i oceny zdolności kredytowej zawarty jest zazwyczaj w procedurach wewnętrznych banków dotyczących badania zdolności kredytowej, które podlegają okresowej modyfikacji z uwagi na ich kompatybilność ze zmieniającym się stanem prawnym.

Minister finansów nie ma natomiast wpływu na zakres dokumentów żądanych przez komercyjny bank od osób ubiegających się o kredyt, jak również na wybór banku przez potencjalnego klienta. Tego rodzaju kwestie wynikają z wewnętrznych uregulowań oraz oferty kredytobiorcy i nie są monitorowane przez Ministerstwo Finansów.

3.

Czy sektor bankowy planuje podjęcie działań mających na celu rozwiązanie tego problemu?

Z informacji uzyskanych w trakcie konsultacji z Komisją Nadzoru Finansowego oraz Związkiem Banków Polskich wynika, iż w odpowiedzi na oczekiwania klientów sektor bankowy podjął działania zmierzające do dostosowywania procedur wewnętrznych w zakresie umożliwienia dostarczania przez klientów, którzy złożyli deklaracje podatkowe za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jedynie urzędowych poświadczeń ich odbioru (UPO), tak aby znieść wymóg doręczania bankowi dowodu złożenia we właściwym urzędzie skarbowym papierowej deklaracji podatkowej lub zaświadczenia o przychodach i dochodach. Dostosowywanie procedur wewnętrznych do zmian legislacyjnych jest w toku, jednak podejmowane są wszelkie możliwe starania, aby wszystko odbyło się sprawnie i bez żadnych utrudnień dla klientów sektora. Ponadto ZBP informuje, że sektor bankowy, wychodząc naprzeciw zmieniającym się przepisom, jak i coraz powszechniejszej informatyzacji działalności podmiotów realizujących funkcje publiczne, w coraz szerszym zakresie dostosowuje swoje wewnętrzne regulacje, znosząc wymogi dostarczania dokumentacji w formie papierowej w wielu nowych obszarach. Przykładem z ostatnich dni może być zniesienie wymogu dostarczania dokumentacji w formie papierowej w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, która jest udostępniana na stronach internetowych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

W ocenie ZBP w najbliższym czasie wszystkie banki działające w Polsce będą akceptowały urzędowe poświadczenie odbioru elektronicznej deklaracji podatkowej PIT (UPO), bez potrzeby składania ich papierowych wersji.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl