SPS-023-2374/06 - Podwójne opodatkowanie osób podejmujących pracę zarobkową poza granicami Polski

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2374/06 Podwójne opodatkowanie osób podejmujących pracę zarobkową poza granicami Polski

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 2374 w sprawie podwójnego opodatkowania osób podejmujących pracę zarobkową poza granicami Polski.

Odpowiadając na pismo z dnia 20 kwietnia 2006 r., znak: SPS-023-2374/06, przekazujące w załączeniu interpelację Pani Poseł Krystyny Łybackiej z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie opodatkowania osób podejmujących pracę zarobkową poza granicami Polski, szczególnie w Zjednoczonym Królestwie, Minister Finansów uprzejmie informuje:

W 2004 roku podjęto rozmowy ze stroną brytyjską w celu renegocjacji polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W nowej umowie planowane jest przyjęcie innej metody uniknięcia podwójnego opodatkowania, tzw. metody wyłączenia z progresją. Zgodnie z tą metodą dochód uzyskany w Zjednoczonym Królestwie będzie zwolniony w Polsce od podatku, natomiast będzie wzięty pod uwagę jedynie przy obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek od dochodów uzyskanych w Polsce. Metoda ta zastąpi obecnie obowiązującą metodę zaliczenia proporcjonalnego, polegającą na tym, że podatek zapłacony w Zjednoczonym Królestwie jest zaliczany na poczet podatku polskiego obliczonego od całości dochodów (tj. uzyskanych ze źródeł polskich i brytyjskich) w takiej proporcji, w jakiej dochód ze źródeł brytyjskich pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Druga tura negocjacji i ich zakończenie przewidziane są w tym roku. Prawdopodobne jest zatem, iż już w 2006 r. zostanie podpisana nowa umowa.

Ponadto w chwili obecnej prowadzone są prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które pozwolą Polakom pracującym za granicą (nie tylko w Zjednoczonym Królestwie) zrekompensować wyższe koszty utrzymania, m.in. poprzez odliczenie od dochodu kwoty - odpowiadającej 30% diety dla osób delegowanych za granicę - za każdy dzień, w którym praca była wykonywana. Rząd liczy na to, że przed końcem tego roku Parlament RP zmiany te uchwali. Zmiany te mogłyby wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku.

Reasumując, Minister Finansów dąży do rozwiązania problemu polskich obywateli tymczasowo wyjeżdżających do pracy w Zjednoczonym Królestwie, poprzez:

- szybkie sfinalizowanie negocjacji i ratyfikację renegocjowanej umowy z Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

- uchwalenie zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, które pozwolą Polakom pracującym za granicą (nie tylko w Zjednoczonym Królestwie) na zrekompensowanie wyższych kosztów utrzymania.

Jednocześnie Minister Finansów pragnie zauważyć, iż nie ma w Polsce podwójnego opodatkowania. Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z 81 państwami. Problem niekorzystnego ukształtowania sytuacji podatkowej niektórych osób zamieszkałych w Polsce i pracujących w Zjednoczonym Królestwie nie wypływa z konstrukcji przyjętych przez Polskę rozwiązań dotyczących zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Metody zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, tj. metoda proporcjonalnego zaliczenia lub metoda wyłączenia z progresją, zostały wypracowane w praktyce międzynarodowej OECD i odpowiadają międzynarodowym standardom. Tego typu metody są powszechnie stosowane przez wiele innych krajów na świecie. Uregulowania dotyczące zarówno metody wyłączenia z progresją, jak i metody proporcjonalnego odliczenia nie naruszają postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Są to regulacje wynikające z postanowień umów międzynarodowych, wiążących w Polsce proprio vigore. Zastosowanie obydwu metod w warunkach państw, które wykazują porównywalny status ekonomiczny i porównywalne systemy podatkowe, daje zbliżone skutki, tj. łączna kwota podatku pobieranego od podatnika przez państwo będące źródłem dochodu, jak i kwota podatku, z którego rezygnuje państwo miejsca zamieszkania podatnika, będą porównywalne przy zastosowaniu zarówno metody proporcjonalnego odliczenia, jak i metody wyłączenia z progresją. Zatem źródeł niekorzystnego ukształtowania sytuacji podatkowej niektórych osób pracujących za granicą należy szukać w finansowo-ekonomicznych uwarunkowaniach państwa, w którym praca jest świadczona. I tak niekorzystna sytuacja Polaków pracujących w Zjednoczonym Królestwie wynika z różnic w wysokości dochodów, kosztach utrzymania oraz w systemach podatkowych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl