SPS-023-23049/13 - Stanowisko MPiPS w sprawie waloryzacji w 2014 r. rent i emerytur

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2013 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej SPS-023-23049/13 Stanowisko MPiPS w sprawie waloryzacji w 2014 r. rent i emerytur

Wysokość świadczenia emerytalno-rentowego co do zasady jest miarą udziału ubezpieczonego w dochodach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i jest uzależniona od liczby lat pracy oraz od wysokości osiąganego wynagrodzenia w trakcie aktywności zawodowej. Im bardziej ubezpieczony partycypował w tworzeniu dochodów FUS, w tym większym stopniu ma on prawo z nich korzystać w postaci emerytury lub renty. Pozwala to na zachowanie adekwatności świadczeń w stosunku do odprowadzanych składek. Zasada wzajemności oraz proporcjonalności świadczeń i składek jako założenie systemu ubezpieczeń społecznych określa w sposób ogólny ustawowe reguły ustalania wysokości świadczeń i podlega konstytucyjnej ochronie. Prawo do emerytury i renty obejmuje prawo do waloryzacji, czyli zwiększania nominalnej wysokości świadczeń z uwagi na deprecjację ich realnej wartości spowodowaną inflacją.

Waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych w ramach systemu ubezpieczeń społecznych należy do podstawowych instrumentów oddziałujących na sytuację materialną emerytów i rencistów. Stąd też przyjęcie właściwych rozwiązań w tym zakresie jest przedmiotem szczególnej troski ministra pracy i polityki społecznej. W okresie ostatnich kilkunastu lat zasady waloryzacji świadczeń i mechanizm jej przeprowadzania były przedmiotem licznych zmian. Ewolucja prawnej regulacji waloryzacji świadczeń w Polsce wskazuje, że wciąż poszukiwane są optymalne w danym czasie mechanizmy waloryzacji, uwzględniające z jednej strony potrzeby socjalne świadczeniobiorców, a z drugiej bieżącą sytuację gospodarczą, stan budżetu państwa i finansów ubezpieczeń społecznych.

W roku 2014 zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych określonymi w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440) przeprowadzona zostanie waloryzacja procentowa świadczeń uwzględniająca:

- średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym,

- 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2013 r. w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2014 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 816).

Mechanizm waloryzacji emerytur i rent opiera się na rzeczywistych, ustalonych za poprzedni rok kalendarzowy wskaźnikach wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wskaźniki te przedstawiane są przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie badań budżetów gospodarstw domowych (również emeryckich), dostarczających dane o przeciętnych wydatkach na towary i usługi konsumpcyjne. Wzrost ich cen jest uwzględniany w podawanym wskaźniku wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, a tym samym wpływa na wysokość ustalanego wskaźnika waloryzacji emerytur i rent. Określające wskaźnik waloryzacji rzeczywiste wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz realnego wzrostu wynagrodzeń za poprzedni rok podane zostaną przez prezesa GUS odpowiednio w styczniu i lutym 2014 r.

Zgodnie z ustawą emerytury i renty podlegają waloryzacji od dnia 1 marca. Waloryzacja obejmuje emerytury i renty przyznane przed terminem waloryzacji i dotyczy świadczeń emerytalno-rentowych wypłacanych przez ZUS, a także emerytur i rent rolniczych oraz tzw. służb mundurowych. Waloryzacji podlegają m.in. emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinne, świadczenia przedemerytalne i zasiłki przedemerytalne, dodatki i świadczenia wypłacane obok emerytury lub renty, okresowe emerytury kapitałowe, emerytury pomostowe oraz świadczenia kompensacyjne.

Podkreślenia wymaga, że od 2008 r. rząd prowadzi politykę corocznego waloryzowania wszystkich świadczeń emerytalno-rentowych. Stosowana formuła waloryzacji procentowej służy nie tylko zachowaniu siły nabywczej świadczeń w relacji do kosztów utrzymania, ale również zapewnia ich realny wzrost powyżej inflacji i tym samym umożliwia emerytom i rencistom udział we wzroście gospodarczym - na miarę możliwości budżetu państwa i funduszu ubezpieczeń społecznych. Należy przy tym dodać, że wprowadzony incydentalnie w roku 2012 mechanizm waloryzacji kwotowej wspierał w większym stopniu najuboższych emerytów i rencistów. W wyniku zastosowania waloryzacji kwotowej kwoty najniższych gwarantowanych świadczeń od marca 2012 r. wzrosły o ponad 9% zamiast planowanej podwyżki na poziomie 4,8%. Skutki wprowadzenia jednorazowej waloryzacji kwotowej w miejsce waloryzacji procentowej są skutkami przechodzącymi na lata następne.

Przedstawiając powyższe, informuję, że nie przewiduję zmiany zasad waloryzacji w 2014 r. w stosunku do obwiązujących przepisów. Waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych dotyczyła będzie wszystkich emerytów i rencistów. Stanowi ona jeden z elementów konstytucyjnego prawa do zabezpieczenia społecznego, wyrażonego w art. 67 ust. 1 konstytucji. Określenie zakresu i formy zabezpieczenia społecznego konstytucja powierza ustawodawcy, który ma znaczną swobodę kształtowania mechanizmu waloryzacji. Do ustawodawcy należy wybór rozwiązań, które uważa za optymalne z punktu widzenia potrzeb obecnych i przyszłych świadczeniobiorców oraz wymogów ekonomicznego rozwoju kraju. Swoboda ustawodawcy nie jest jednak nieograniczona. Określając zakres prawa do zabezpieczenia społecznego, ustawa nie może naruszyć istoty danego prawa, która określa jego tożsamość.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl