SPS-023-20982/13 - Zwolnienie z tajemnicy skarbowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2013 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-20982/13 Zwolnienie z tajemnicy skarbowej.

Wątpliwości pana posła budzi prawidłowość działań dyrektora urzędu kontroli skarbowej, który po uzyskaniu zgody generalnego inspektora kontroli skarbowej upoważnił inspektora kontroli skarbowej do ujawnienia informacji objętych tajemnicą skarbową w sytuacji składania przez niego zeznań jako świadek w postępowaniu cywilnym. Zaznaczyć przy tym należy, że sprawa przed sądem cywilnym zawisła na wniosek podatnika, w stosunku do którego dyrektor urzędu kontroli skarbowej przeprowadził wcześniej postępowanie kontrolne.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że postępowanie dyrektora urzędu kontroli skarbowej znajduje oparcie w przepisach prawa. Zgodnie z przepisami ustawy o kontroli skarbowej dyrektor urzędu kontroli skarbowej jest organem kontroli skarbowej (art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy). Kieruje on pracą urzędu kontroli skarbowej, tj. aparatu pomocniczego, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania (art. 11 ust. 1 w związku z art. 9 ust. 1 ustawy). Dyrektor urzędu kontroli skarbowej jest także przełożonym zatrudnionych w nim inspektorów oraz innych pracowników (art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Materię dotyczącą zwolnienia z tajemnicy skarbowej reguluje art. 34 ust. 1a ustawy o kontroli skarbowej. Stosownie do powołanej normy generalny inspektor kontroli skarbowej może wyrazić zgodę na ujawnienie m.in. przez dyrektorów urzędów kontroli skarbowej określonych informacji stanowiących tajemnicę skarbową, z wyłączeniem informacji stanowiących tajemnicę inną niż skarbowa i objętych ochroną na podstawie odrębnych ustaw, wskazując jednocześnie sposób udostępnienia i wykorzystania ujawnianych informacji. Zaznaczyć należy, że powyższej normy nie można odczytywać w ten sposób, iż tylko i wyłącznie osoba piastująca funkcję dyrektora urzędu kontroli skarbowej może ujawnić informacje stanowiące tajemnicę skarbową. Takie rozumienie mogłoby spowodować swego rodzaju paraliż organizacyjny i niemożność wykonania ustawowych obowiązków np. w sytuacji nieobecności z powodu choroby osoby powołanej na stanowisko dyrektora urzędu kontroli skarbowej. Innymi słowy cytowany przepis nie zabrania ujawnienia informacji stanowiących tajemnicę skarbową za pośrednictwem upoważnionych pracowników, w stosunku do których dyrektor urzędu kontroli skarbowej jest przełożonym. Posiadając stosowne upoważnienie, działają oni w imieniu i na rzecz organu kontroli skarbowej.

Pragnę również wskazać, iż przepisy ustawy o kontroli skarbowej nie stawiają przeszkód prawnych do ujawnienia tajemnicy skarbowej w postępowaniu cywilnym. Art. 34a ust. 5 pkt 5 cytowanej ustawy umożliwia udostępnienie akt niezawierających informacji objętych tajemnicą bankową sądowi, także cywilnemu, w związku z toczącym się postępowaniem.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl