SPS-023-2053/06 - Zapobieganie podwójnemu opodatkowaniu w stosunkach polsko-brytyjskich
Pismo z dnia 25 kwietnia 2006 r. Ministerstwo Finansów SPS-023-2053/06 Zapobieganie podwójnemu opodatkowaniu w stosunkach polsko-brytyjskich
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 2053 w sprawie zniesienia podwójnego opodatkowania.
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo Marszałka Sejmu z dnia 31 marca 2006 r., znak: SPS-023-2053/06, przekazujące w załączeniu interpelację Pana Posła Tomasza Latosa z dnia 23 marca 2006 r. w sprawie renegocjacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r. (Dz. U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20), uprzejmie informuję:
W 2004 roku podjęto rozmowy ze stroną brytyjską w celu renegocjacji polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W nowej umowie planowane jest przyjęcie metody wyłączenia z progresją. Zgodnie z tą metodą dochód uzyskany w Zjednoczonym Królestwie będzie zwolniony w Polsce od podatku, natomiast będzie wzięty pod uwagę jedynie przy obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek od dochodów uzyskanych w Polsce. Metoda ta zastąpi obecnie obowiązującą metodę zaliczenia proporcjonalnego, polegającą na tym, że podatek zapłacony w Zjednoczonym Królestwie jest zaliczany na poczet podatku polskiego obliczonego od całości dochodów (tj. uzyskanych ze źródeł polskich i brytyjskich) w takiej proporcji, w jakiej dochód ze źródeł brytyjskich pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Druga tura negocjacji i ich zakończenie przewidziane są w tym roku. Prawdopodobne jest zatem, iż już w 2006 r. zostanie podpisana nowa umowa.
Jednocześnie Minister Finansów pragnie zauważyć, iż problem niekorzystnego ukształtowania sytuacji podatkowej niektórych osób zamieszkałych w Polsce i pracujących w Zjednoczonym Królestwie, nie wypływa z konstrukcji przyjętych przez Polskę rozwiązań dotyczących zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Metody zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, tj. metoda proporcjonalnego zaliczenia lub metoda wyłączenia z progresją, zostały wypracowane w praktyce międzynarodowej OECD i odpowiadają międzynarodowym standardom. Tego typu metody są powszechnie stosowane przez wiele innych krajów na świecie. Uregulowania dotyczące zarówno metody wyłączenia z progresją, jak i metody proporcjonalnego odliczenia, nie naruszają również postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Są to regulacje wynikające z postanowień umów międzynarodowych, wiążących w Polsce proprio vigore.
Należy podkreślić, iż problem niekorzystnego ukształtowania sytuacji podatkowej, niektórych osób zamieszkałych w Polsce i pracujących w państwie, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidującą metodę zaliczenia proporcjonalnego, nie wypływa z konstrukcji tej metody. Źródeł powyższego problemu należy szukać w finansowo-ekonomicznych uwarunkowaniach państwa, w którym praca jest świadczona. I tak np. niekorzystna sytuacja Polaków pracujących w Zjednoczonym Królestwie wynika z różnic w wysokości dochodów, kosztach utrzymania oraz w systemach podatkowych.
Polacy uzyskujący dochody z pracy w Zjednoczonym Królestwie płacą podatek od uzyskanych tam dochodów według takich samych stawek jak osoby uzyskujące dochody w Polsce, zaliczając na poczet podatku polskiego podatek zapłacony w Zjednoczonym Królestwie. Należy dodać, iż podatnicy w Polsce nie odliczają kosztów rzeczywistych, lecz jedynie ustawowe. Natomiast osoby uzyskujące dochody z pracy za granicą mogą, oprócz odliczenia kosztów ustawowych, zrekompensować przynajmniej częściowo wyższe koszty życia za granicą, poprzez odliczenie od dochodu pewnej kwoty, jako równowartości diet dla osób delegowanych za granicę.
Niemniej Minister Finansów dąży do rozwiązania problemu wyższych kosztów utrzymania za granicą poprzez:
- szybkie sfinalizowanie negocjacji i ratyfikację renegocjowanej umowy z Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
- wprowadzenie zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, które pozwolą Polakom pracującym za granicą (nie tylko w Zjednoczonym Królestwie) zrekompensować wyższe koszty utrzymania, m.in. poprzez odliczenie od dochodu kwoty - odpowiadającej 30% diety dla osób delegowanych za granicę - za każdy dzień, w którym praca była wykonywana. Rząd liczy na to, że przed końcem tego roku Parlament RP zmiany te uchwali.